Beantwoord

Geen bereik ondanks 2x WiFi Plus

  • 10 March 2024
  • 13 reacties
  • 121 Bekeken

Hi,

Ik heb een Zyxel T-56 en twee Zyxel WX5600 wifipunten. Mijn snelheid is goed, zowel bedraad als draadloos maar mijn bereik is erg slecht. Ik krijg de wifi-punten maar niet aan de praat. 

 

Ik heb er weinig verstand van maar op basis van andere onderwerpen geprobeerd te spelen met de kanalen, Easymesh aan/uit, maar niets werkt. De lampjes branden, ze zitten op het WiFi en er lijkt ook verbinding, echter, zodra ik richting de rand van het bereik van de Wi-Fi router ga (zolder/tuin) ook als ik de Wi-Fi versterker praktisch naast mij verbind (en alles op groen staat), valt mijn bereik/Wi-Fi weg.

 

Moet ik investeren in een Access Point? Of de Wi-Fi Plus punten terugsturen en toch inzetten op iets van een TP-Link?

 

Vanuit inSSIDer krijg ik de volgende meldingen. Wellicht helpt dit.

 


Alvast bedankt!


Groet,
Niels

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 March 2024, 20:08

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @nboerkamp001 

De WiFi punten werken alleen als Easymesh aan staat. Zijn de WiFi punten bekabeld of draadloos verbonden met de router?

Als je het WiFi punt voor de eerste keer met een kabel verbindt met de router dan kan het opstarten en verbinden circa 15 minuten duren.

Als je niet tevreden bent met de dekking dan kan je een Deco set overwegen maar houdt er rekening mee dat het WiFi signaal kan worden verminderd door meubels/muren/vloeren.

Hi Waqqas, dank voor de snelle reactie. Ik zal Easymesh weer aanzetten en nog eens kijken. Ik heb net ook geprobeerd of overzetten van WPA3 naar WPA2 zou helpen maar nog geen succes.
 

Beide wifipunten zijn draadloos verbonden. Na de eerste keer heb ik zeker 15 min per stuk gewacht voordat alle lampjes goed waren. 
 

Ik begrijp inmiddels dat dubbelglas van de pui mogelijk een boosdoener is voor de tuin. Op de 1e verdieping / werkkamer heb ik een wifipunt (draadloos) praktisch naast mijn laptop. Alsnog is daar het bereik 2/3 balkjes, hetzelfde als wanneer ik het wifipunt uitzet. Ofwel, volgens mij doet deze niets.

Reputatie 7
Badge +15

@nboerkamp001

Kun je het WiFi punt in je werkkamer eens resetten dmv het resetknopje en opnieuw verbinden door hem bekabeld met de router te verbinden en wachten totdat de lampjes juist branden?

Hi,

 

Zojuist gedaan (met voldoende tijd tussendoor):

  • WiFi punt resetten
  • Ethernet kabel er in
  • Terug op plek (werkkamer/zolder)

Op het moment dat de ethernet kabel er in zit blijft de powerknop vast oranje (beide andere vast groen). Nu losgekoppeld staat alles op groen (en data knippert). Echter, bereik op de laptop lijkt niet verbeterd en nog aan te slaan op de router (2 van de 3 balkjes nog steeds).

Ik heb er nu wel een veiligheidsmelding bij in inSSIDer:

 

 

Kortom: nog steeds niet helemaal werkend. Bedankt voor alle hulp!

Groet,

Niels

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nboerkamp001, welkom op onze Community!

Ik heb je wifinetwerk eens onderzocht en dit ziet er inderdaad niet heel top uit. Zou je eens één wifipunt bekabeld en één via wifi willen verbinden en kijken of dit al gaat helpen? Ik kan de data van één wifipunt niet ophalen, lijkt als of hij niet aan staat, klopt dit?

Hi,
Beide punten stonden/staan aan. Zojuist eentje bekabeld.

Groet,

Niels

Reputatie 7
Badge +9

Gaat het nu beter sinds je hem bekabeld aangesloten hebt @nboerkamp001

Hi,

Lijkt wel iets beter ja, op de 1e verdieping nu 3/3 balkjes op internet en redelijke snelheden (snel genoeg, maar ook in lijn verwachting 1gb). Beneden nog enkel (goed) bereik in directe nabijheid meterkast (waar ander WiFi-punt nu bekabeld staat). 

Voor tuin denk ik dat ik beste kan werken met een TP-link outdoor vanuit de schuur (gezien ik begreep dat het dubbel glas anders parten speelt). 

Ik weet niet of ik in netwerk set-up verder nog iets kan doen?

Groet,

Niels

Hi,

 

Kleine aanvulling, boven is het nu beter (bereik is goed en stabiel). Beneden lijkt het alsof de router en het WiFi-punt (bekabeld) die nu beiden in de meterkast staan met elkaar conflicteren.
Mijn vrouw klaagt dat zij "er telkens wordt afgegooid" met de volgende meldingen op haar laptop. Ik kan niets doen in de kanalen/instellingen om dit te verhelpen? Of moet ik dit WiFi punt laten?

In inSSIDer zie ik nog steeds configuration/overlapping meldingen. Zie screenshot.Groet,

Niels

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nboerkamp001, het wifipunt moet inderdaad niet te dichtbij het modem staan. Is het mogelijk om het wifipunt verderweg te plaatsen? 

Hi Tommie,

 

Dat heeft geholpen. De meldingen in inSSIDer blijven, maar bereik is nu boven en beneden goed. Ik heb het probleem van de tuin opgelost door een TP-link in stopcontact schuur te doen en dáár het andere bekabelde WiFi-punt op aan te sluiten.

Verder ben ik er mee bezig het WiFi punt op de 1e verdieping ook bekabeld te maken (er loopt een loze leiding maar moet kabel nog trekken).

 

Als er andere tips zijn voor verbetering (bijv. in instellingen t.a.v. die meldingen) hoor ik het graag.

 

Groet,

Niels

Hallo, Ik heb modem zyxel EX5601-T1 en een Zyxel wifi plus WX5600 De wifi lampje van wifi plus is groen maar blijft continu knipperen. Wat betekent dit en kan ik hier iets aan doen? Groet, ronnyd

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ronnyd, hij hoort groen te knipperen, dat betekent dat je een goede verbinding hebt! 

Reageer