Beantwoord

Geen Mesh netwerk na b10 firmware update

  • 22 March 2024
  • 33 reacties
  • 394 Bekeken

Firmware b10 voor mijn T-56 modem ontvangen, na de update word er geen mesh netwerk meer opgebouwd met het WX5600 wifi punt, Modem en wifipunt reset gedaan en opnieuw verbonden zoals vermeld in de handleiding, geen succes. Nog 2 maal een reset gedaan en alles opnieuw verbonden maar er wordt geen mesh netwerk meer opgebouwd, het wifi punt wordt wel gezien door de modem en krijgt een ip adres, echter alle apparaten connecten nu alleen met het modem.

Wat me opvalt is dat alleen het de modem firmware naar b10 is gegaan, het wifipunt heeft firmware b8.

Help !!!

icon

Beste antwoord door Ishana van Odido 23 March 2024, 11:11

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @harmvanveghel, ik zal meteen navraag doen of we je wifipunten kunnen upgraden! Zodra ik meer informatie heb, zul je het direct van me horen. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je een mooi weekend! Groetjes, Ishana

Ben benieuwd, ik lijk hetzelfde probleem te hebben.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @harmvanveghel, ik wilde graag met je meekijken echter zie ik dat het wifipunt al een paar dagen uit staat. Het kan kloppen dat de Mpro app niks laat zien. Dat is een bug. De steering moet overigens wel goed zijn.

 

Hey @Glapzoid, we kijken graag met je mee om dit uit te pluizen. Daarom zijn we een log gestart om te kijken waar met fout gaat. Zou jij een paar keer langzaam tussen het modem en wifipunt willen lopen. Vervolgens een paar minuten blijven staan bij het modem en het wifipunt. Graag tijdstip van het uitvoeren en MAC-adress van de client (het apparaat waar je dit mee test) doorgeven. Dan kunnen we kijken waar het misgaat!

Hoi @Tommie van Odido

Dankjewel voor je snelle reactie, fijn!

F4:E8:C7:BB:05:48

Test gestart 12:50 uur bij Zyxel T-56

 

12:55 uur bij Zyxel WX5600

 

13:00 uur bij Zyxel T-56

 

13:05 - 13:10 uur einde test bij Zyxel WX5600

 

Ik zie overigens nu in de topologie van de Zyxel T-56 de WX5600 wel als client staan, niet als AP/repeater. Snelheden blijven achter als ik bij de WX5600 sta wat mij doet vermoeden dat er geen mesh netwerk (meer) is gevormd tussen de T-56 en WX5600.

@Tommie van Odido Nu ligt ook het glasvezel eruit, wel allemaal heel toevallig na de firmware upgrade !! Ik wacht op een telefoontje van de monteur.

ik volg de vraag over het mesh netwerk met interesse, al mijn verbindingen gingen naar de modem, niets naar het wifipunt, zie het wifi punt wel als cliënt 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Glapzoid, we gaan de firmware terug rollen naar de B8. Zou je nog een keer willen testen zoals de eerste keer als de firmware gedowngraded is? Dan kunnen we het verschil zien! Alvast bedankt. 

Tuurlijk @Tommie van Odido 

F4:E8:C7:BB:05:48

 

Test gestart 17:25 uur bij Zyxel T-56

 

17:30 uur bij Zyxel WX5600

 

17:35 uur bij Zyxel T-56

 

17:40 - 17:45 bij Zyxel WX5600

 

Ik merk nu met de B8 firmware dat ik weer connect tussen AP en modem. Topologie klopt ook weer.

 

Hoop dat dit helpt!

@Tommie van Odido  glasvezel is weer Up, was iets mis in de wijkkast. Nieuwe WX5600 ontvangen, maakt geen verschil. WX5600 wordt gezien als client door de T56, alle aparaten maken verbinding met de T56 , geen met de WX5600.

Graag terug naar de B8 firmware, zo heeft het wifi punt geen zin.

@Ishana van Odido kunnen de wifi punten geupgrade/update worden ?

Reputatie 7
Badge +9

Thanks @Glapzoid, we hebben het doorgezet naar Zyxel. Hopelijk kunnen zij een oplossing vinden hiervoor!

 

Hi @harmvanveghel, ik ben blij dat je weer online bent. De B8 heeft een firmwarebug waardoor sommige apparaten helemaal geen verbinding kunnen maken met het modem. Daarom zetten we je liever niet terug en wil ik je vragen om te wachten tot we een oplossing gevonden hebben hiervoor.  

@Tommie van Odido OK, prima, hoop dan wel dat het snel opgelost wordt met de WX5600, als er geen verbinding mee gemaakt wordt door andere apparaten hebben we er niets aan. Hebben de WX5600 achter in het huis om achter en buiten onder het afdak ook wifi te hebben.

Reputatie 7
Badge +9

Dat begrijp ik volledig @harmvanveghel, ik wil ook dat het zo snel mogelijk opgelost wordt. Het ligt in ieder geval bij Zyxel om te onderzoeken! 

Hoi @Tommie van Odido,

Hopelijk komt er snel iets moois uit :)

Andere vraag: Ik merk nu dat een bedraadde verbinding af en toe helemaal wegvalt. Hinderlijk als je in Teams meetings zit. Houdt dit verband met firmware b08 of is dit een ander issue?

Mocht het verband houden met de firmware, dan wil ik voor nu, denk ik, toch naar b10 en dan het wifi punt maar even niet gebruiken. Ben benieuwd naar je advies.

Alvast weer bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

Is je computer verbonden met je router/switch @Glapzoid? Zo ja, zou je het kunnen testen direct op het modem? Anders kunnen we dinsdag, in verband met pasen, de firmware terugzetten om te kijken of dit ervoor zorgt.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Glapzoid, zou je nog één keer de test willen uitvoeren met je iPhone? Heb je toevallig ook een Android telefoon of tablet thuis waar je dit mee kan testen voor de zekerheid? We zijn benieuwd wat een ander OS laat zien. Alvast heel erg bedankt! 

Hoi @Tommie van Odido 

Ik heb ergens nog wel een oude android liggen (geen wifi 6 though) waar ik de test mee kan uitvoeren.

Mijn computer en wat andere apparaten waar ik het merkte zitten inderdaad achter een switch. Ik zal het rechtstreeks op het modem proberen.

Dat zal ivm mijn agenda ergens volgende week zijn. Ik laat dan weer van me horen :)

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoor het graag @Glapzoid

@Tommie van Odido Is er wellicht al een update op dit onderwerp (firmware-update voor de WX5600)? Hier ook nog steeds geen Mesh (zichtbaar?) tussen de T56 en de WX5600 AP’s. 

Ik heb denk ik hetzelfde probleem. 

  • EX5601-T1 modem op V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130
  • WX5600-T0 extender op V5.70(ACDW.0)b8

Alle apparaten maken gebruik van het modem en maken geen verbinding met de extender. 

Reputatie 7
Badge +14

Hoe heb je dat vastgesteld? De Mpro mesh app laat namelijk niet de juiste informatie zien terwijl de units prima werken.

@eric ik ging ervan uit dat het verbinding overzicht op het admin paneel wel klopte. Daar staan ze allemaal verbonden met het modem.

Bij mij ervaar ik dit ook mesh staat aan maar wifi extender ziet die niet.

 

 

Reputatie 7
Badge +14

De bug zit in Meshpro. De wifi reperaters doen het prima, de devices bij mij op de verschillende verdiepingen geven sterk signaal. In de app lijkt alles zich direct op modem aan te melden. Dat klopt dus niet met de werkelijkheid. 

Okee ik zag deze topic dus ik dacht Hee dat zie ik idd ook 🙂 toen ik de wifi versterker opnieuw wou verbinden kwam die niet in mesh pro te staan. 

Reageer