[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120042 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

Reputatie 1

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Heb al jaren een eigen router (Archer C3150) achter een SPF van tp-link. Dat heeft prima gewerkt totdat het moment dat het ODIDO is geworden.

Internet werkt prima maar TV werkt niet. Van ODIDO een nieuwe TV box gekregen en die werkt ook niet. Krijg deze melding zowel met de oude als nieuwe box.

 

Instellingen in mij router zijn:

 

 

Moet daar mogelijk iets gewijzigd worden?

@twc Bovenstaande instellingen zijn goed alleen onderaan bij LAN1 ook internet en opslaan.

@Waqqas Grote dank! Dat was precies wat nodig was om het werkend te krijgen.

Reputatie 7
Badge +15

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Heb al jaren een eigen router (Archer C3150) achter een SPF van tp-link. Dat heeft prima gewerkt totdat het moment dat het ODIDO is geworden.

Internet werkt prima maar TV werkt niet. Van ODIDO een nieuwe TV box gekregen en die werkt ook niet. Krijg deze melding zowel met de oude als nieuwe box.

 

Instellingen in mij router zijn:

 

 

Moet daar mogelijk iets gewijzigd worden?

@twc Bovenstaande instellingen zijn goed alleen onderaan bij LAN1 ook internet en opslaan.

Reputatie 1

Hallo @twc 

Je kan LAN1 op internet zetten, het tv kastje kan je ook gewoon aansluiten op een internet poort.

Ook dank voor deze tip. Ben alleen niet heel erg bekend met welke instelling wat doet. Dus als iemand daar even een totaal lijstje van heeft heel graag. Heb nu twee tips maar geen idee of de rest dan klopt.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @twc 

Je kan LAN1 op internet zetten, het tv kastje kan je ook gewoon aansluiten op een internet poort.

Reputatie 1

Tv draait tegenwoordig in vlan 300

Ik ga ik dat proberen. Maar wat moeten de andere instellingen dan zijn?

Reputatie 7
Badge +14

Tv draait tegenwoordig in vlan 300

Reputatie 1

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Heb al jaren een eigen router (Archer C3150) achter een SPF van tp-link. Dat heeft prima gewerkt totdat het moment dat het ODIDO is geworden.

Internet werkt prima maar TV werkt niet. Van ODIDO een nieuwe TV box gekregen en die werkt ook niet. Krijg deze melding zowel met de oude als nieuwe box.

 

Instellingen in mij router zijn:

 

 

Moet daar mogelijk iets gewijzigd worden?

Reputatie 1

Hey @Waqqas ,

 

Blijkbaar was dat toch het ding. Vanochtend uitgevoerd en alles doet het met enkel VID 300 voor internet.

Nogmaals dank!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MajvB 

Kan je de Asus eens voorzien van een fabrieksreset en enkel VID 300 invullen bij internet, prio 0, na het opslaan herstart de converter.

Reputatie 1

Goedemorgen allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik dit topic gebruikt om mijn Draytek (toen nog gekregen van Vodafone) te vervangen voor een ASUS RT-AC88u. Dat verliep prima en heeft ook een aantal jaar goed gewerkt.
In deze periode af en toe wel een storing gehad en toen de Huawei (model weet ik 123 niet) gekregen van T-Mobile.

Daarnaast had ik ook interactieve TV via het oude platform. Hier maakte ik gebruik van tot afgelopen week, toen op een ochtend ineens de melding van Odido stond dat ik mijn nieuwe kastjes moest aansluiten. Contact gehad met Odido want hier had ik geen meldingen van gekregen, maar goed afgelopen dinsdag 2 nieuwe TV kastjes ontvangen. Voor de support de Huawei aangesloten.

Alles deed het op de Huawei maar toch wilde ik graag terug naar mijn ASUS. Deze had ik ingesteld (onder het menu LAN → IPTV) op manual setting met de VID voor internet 300 prio 0 en de VID voor Poort 3 & 4 op 640 prio 0.

Afbeelding ter verduidelijking

Aangezien het nieuwe platform (ook volgens de Odido medewerker) enkel op VLAN 300 draait dacht ik oké ik haal de VID 640 uit mijn instellingen en dan gaat VLAN 300 over alle poorten. Maar tot mijn verbazing had ik toen helemaal geen internet meer, ook niet op de andere poorten.
Ook als ik VLAN 300 invoer voor poort 3&4 krijg ik geen signaal. En overal geen VID invullen is natuurlijk ook geen optie, dan krijg ik de melding dat hij geen juist IP van de ISP krijgt (logisch).

Ik heb nu dus alles terug gezet zoals het altijd gewerkt heeft en heb de TV kastjes nu op poort 7&8 aangesloten, dan werkt wel alles. TV & bedraad internet.

Heel verhaal, maar eigenlijk komt mijn vraag op het volgende. Door de ze instelling mis ik dus 2 poorten die ik niet meer kan gebruiken. Mis ik iets in de instellingen waardoor ik toch alle 8 poorten kan gebruiken op VLAN 300? Of is dit het gewoon?

Bedankt alvast voor het meedenken en lees graag jullie ideeën.

Groetjes,

Maurice

Reputatie 7
Badge +6

Oke Thankz voor deze informatie.

Dus  VLAN300 tagged  aan de WAN interface knoppen.en dan hoef ik geen LAN poort met VLAN300 tagged/untagged? naar de tv-box te configuren ?

Kan ik dan het verkeer naar mijn tv via een andere ip-range zetten ? En dus zo  mijn andere apparaten scheiden met een aparte draadloze range en een aparte bekabelde range ?

En de DHCP server hoeft niet niet met optie 60 en 28 te worden voorzien ?

En als laatste vraag : Een IMG proxy instellen is ook niet meer nodig als ik het goed begrijp ?

Klopt, alleen VLAN 300 op de WAN is genoeg. In de LAN heb je geen VLAN's nodig. DHCP-opties en een IGMP-proxy ook niet. Het tv-signaal is op het nieuwe platform geen multicast meer.

Je zou inderdaad sommige apparaten van de rest van je netwerk kunnen isoleren door ze in een ander subnet te zetten. Met de Archer C7 kan dat volgens mij niet, maar er zijn wel routers die dat ondersteunen. Met EdgeRouter en pfSense heb ik geen ervaring. Misschien dat iemand anders je daarmee kan helpen.

Hoi @DarkMaster,

Welkom op de Community!

Wat betreft tv: ik zie dat je al bent overgezet naar het nieuwe tv-platform en omdat je een glasvezelverbinding hebt, is VLAN 640 niet meer nodig. Ook de routes die genoemd worden in het topic dat je aanhaalt, heb je niet nodig. Je kunt de tv-box gewoon in je LAN hangen en aan de WAN-kant heb je alleen VLAN 300 nodig.

 

Oke Thankz voor deze informatie.

Dus  VLAN300 tagged  aan de WAN interface knoppen.en dan hoef ik geen LAN poort met VLAN300 tagged/untagged? naar de tv-box te configuren ?

Kan ik dan het verkeer naar mijn tv via een andere ip-range zetten ? En dus zo  mijn andere apparaten scheiden met een aparte draadloze range en een aparte bekabelde range ?

En de DHCP server hoeft niet niet met optie 60 en 28 te worden voorzien ?

En als laatste vraag : Een IMG proxy instellen is ook niet meer nodig als ik het goed begrijp ?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DarkMaster 

Het makkelijkste zou zijn om een internetkabel aan te leggen vanaf de C7 naar een andere plaats in huis waar je een WiFi router plaatst in een andere subnet bijvoorbeeld 192.168.5.1.

Mocht je meer poorten nodig hebben dan kan je ergens nog een switch tussen plaatsen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @DarkMaster,

Welkom op de Community!

Wat betreft tv: ik zie dat je al bent overgezet naar het nieuwe tv-platform en omdat je een glasvezelverbinding hebt, is VLAN 640 niet meer nodig. Ook de routes die genoemd worden in het topic dat je aanhaalt, heb je niet nodig. Je kunt de tv-box gewoon in je LAN hangen en aan de WAN-kant heb je alleen VLAN 300 nodig.

Hallo,

ik heb mijn Zyxel VMG8825-T50 vervangen door een TP-Link  Archer C7 v2.

De C7 heb ik rechtstreeks aan de mediaconverter gehangen en omdat mijn tv niet de nieuwe omgeving  onfersteund heb ik  zowel vlan300 als vlan640 geconfigureerd.

Internet werkte als een zonnetje maar  mjn entone-68, die ik aan LAN1 had gehangen,  kreeg ineens een hele oude  build versie.

 

 

ook nadat ik  de lijst met routes had toegevoegd zoals hier vermeld , bleef ik dezelfde oude build houden.

Heb toen nog wat met  vershillende  IGMP instellingen zitten testen maar  geen van dat zorgde voor een nieuwere build.

Toen ik de de entone-68  aan LAN2 had gehangen waar  VLAN300  zit kreeg ik ineens wel een hele andere build.

 

Dit strookt totaal niet met hetgene  wat ik overal lees.  Kan iemand mij vertellen wat er mis ( of misschien wel goed)  is gegaan. ??

 

Mijn andere vraag is  wat kan ik het beste doen om mijn netwerk te vergroten en  sommige dingen  van elkaar te scheiden?  Wil nl. graag een aparte WIFI omgeving die gescheiden is van mijn vaste home omgeving. Ik heb het volgende aan aparatuur :

 

TP-LINK Archer C7 v2  AC1750 Wireless Dual Band Gigabit Router.

Netgear R6400 v2 AC 1750 Smart Wifi Router.

Netgear  GS308EPPv1  Smart Managed switch.

Netgear  prosafe plus GS108Ev3  Gigabit switch.

Edge Router Lite-3.

Pfsense op een shuttle XHV16V ( maar deze heeft maar 2 netwerk poorten en ik heb pfsense  niet echt goed in de vingers).

 

Alle suggesties zijn welkom .

 

BVD.

Navel !!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@pvk22 

Draai hier zelf ook pfsense, lijkt voor alsnog redelijk correct. Hieronder is mijn WAN interface (igb0) met daarop de VLAN 300.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pvk22 

Klopt eigen router kan je direct op de mediaconverter aansluiten.

De monteur zal eerst even de Zyxel aansluiten zodat de verbinding ook administratief goed staat.

Hoi @pvk22 Leuk dat je kunt bestellen.

Er is heel veel informatie over een eigen router te vinden op deze webpagina van T-Mobile.

 

Dank je Eric, 
De terminologie “modem” blijft ook daar wat verwarrend voor mij. Ik ben nog van de oude stempel waar een modem moduleert, en dat doet een router niet. Maar als ik het goed begrijp kan ik mijn router op een UTP poort van de mediaconnector aansluiten, zolang de WAN poort maar VLAN 300 heeft. 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @pvk22 Leuk dat je kunt bestellen.

Er is heel veel informatie over een eigen router te vinden op deze webpagina van T-Mobile.

 

Het glasvezel ligt eindelijk in de straat, dus ik kon het bestellen. Ik ga een Pfsense router gebruiken.
Televisie ga ik via de app gebruiken.

Dit heb ik begrepen:

  • Ik heb een WAN poort voor de glasvezel geconfigureerd
  • Een VLAN 300 op de wan poort, daar komt het signaal op binnen. Daar heb ik DHCP op gezet, zodat het publieke IP adres op die poort komt.

Zie ik nog iets over het hoofd? 
Nu wachten tot de glasvezel van de straat het huis binnen gebracht wordt ::grinning:

@j33b33@Hidden.nld en @just_perry ,

Ik heb op dit moment een Ubiquiti EdgeRouter-X-SPF. Ik heb de glas module uit de Draytek (van mijn Vodafone thuis, nu T-mobile) gewoon overgezet naar de Edgerouter, werkt als een trein.

Tot nu toe heb ik een super stabiele verbinding (geen last van T-mobile DNS issues door zelf ingestelde andere DNS). Ik weet niet wat mijn overstap inhoud en welk netwerk er op de achtergrond gebruikt wordt. Wat ik wel lees, in een groot aantal community berichten, zijn veel stabiliteitsproblemen en (dagenlange) uitval van verbindingen op het nieuwe netwerk. Dus ik zie op dit moment de meerwaarde van een overstap niet (scheelt een paar cent per maand, maar moet mogelijk een nieuwe router aanschaffen). Ook overstappen naar een abbo met een hogere snelheid heeft geen meerwaarde in mijn situatie. Verder kan ik instabiliteit of dagenlang geen verbinding niet gebruiken in de huidige thuiswerk situatie.

iig bedankt voor jullie reacties, ik blijf mee lezen.

If it ain't broken, don't try to fix it !

Reputatie 4

Hoe dan ook, de Ubiquiti kan gewoon ingezet blijven na migratie. Al dan niet met een ONT ervoor. Enige wat dan dient te gebeuren; opnieuw de juiste eth taggen ipv de SFP.

Reputatie 3

@Hidden.nld, dank voor je reactie. Ik heb nu de SPF (gbic) module uit de Draytek in mijn Ubiquity router aangesloten (dus glas direct gekoppeld op router zonder media converter). Als ik je goed begrijp moet ik dus daarna mijn router op de mediaconverter aansluiten (neem aan SPF naar RJ45). Dat is dan wel weer een dingetje, moet ik dus mijn router vervangen. Of heeft iemand ervaring en bevat de mediaconverter ook een SPF (gbic) module die je er uit kunt halen, net als bij de Draytek router ?

Als je de sfp module direct in je, ik denk Ubiquiti Switch stopt dan werkt dit gewoon, heb dit al jaren lopen zo, in een USW-8-150.

 

Vermeld volgende keer aub precies wat je voor apparaten je hebt (type) zodat het gemakkelijker is om een antwoord op je vraag te geven.

 

Dat vraagt ie niet. De vraag is; wat veranderd er als ik naar 1Gbit ga. SFP gaat dan komen te vervallen.

Ik heb een 1 Gb glasvezel verbinding, met een SFP module, dus hoeft niet te vervallen, zeg niet dat er in de nieuwe situatie het anders is, zeg gewoon dat het werkt met een SFP module in een Ubiquiti switch.

De vraag was helemaal niet zo duidelijk, ook niet wat voor type werd niet vermeld, in mijn opinie was mijn antwoord goed, probeer hier ook te helpen.

Reputatie 4

@Hidden.nld, dank voor je reactie. Ik heb nu de SPF (gbic) module uit de Draytek in mijn Ubiquity router aangesloten (dus glas direct gekoppeld op router zonder media converter). Als ik je goed begrijp moet ik dus daarna mijn router op de mediaconverter aansluiten (neem aan SPF naar RJ45). Dat is dan wel weer een dingetje, moet ik dus mijn router vervangen. Of heeft iemand ervaring en bevat de mediaconverter ook een SPF (gbic) module die je er uit kunt halen, net als bij de Draytek router ?

Als je de sfp module direct in je, ik denk Ubiquiti Switch stopt dan werkt dit gewoon, heb dit al jaren lopen zo, in een USW-8-150.

 

Vermeld volgende keer aub precies wat je voor apparaten je hebt (type) zodat het gemakkelijker is om een antwoord op je vraag te geven.

 

Dat vraagt ie niet. De vraag is; wat veranderd er als ik naar 1Gbit ga. SFP gaat dan komen te vervallen.

Reputatie 4

wat zijn de ervaringen met het overstappen van het “oude” glasvezel netwerk naar het “nieuwe” glasvezel netwerk. Krijg vandaag de aanbieding mail ( Er is een T-Mobile glasvezelabonnement tot 1 Gbit/s beschikbaar op je adres.) en ben benieuwd wat ik allemaal in mijn Ubiquity router moet aanpassen ? Wat ik lees blijft internet VLAN 300 gelijk en vervalt het IPTV VLAN 640.

 

 

Je gaat van AON naar GPON of blijf je op AON? Desalniettemin ga je naar een ONT dus je SFP kun je niet meer gebruiken. Via UTP naar de Zyxell of je eigen router die je op de juiste netwerkpoort tagged.

Reageer