Glasvezel: Fritz!Box 6690 icm Zyxel

  • 13 September 2023
  • 9 reacties
  • 759 Bekeken

Beste Community,

Gisteren heb ik de knoop doorgehakt en na zeven jaar klant bij Ziggo te zijn geweest het besluit genomen om van kabel naar glasvezel over te stappen. Aangezien het aantrekkelijke aanbod van Odido zullen wij vanaf begin december zowel ons internet als TV van de opvolger-organisatie van T-Mobile afnemen.

Hoewel er nog meer dan twee maanden zullen verstrijken voordat de monteur komt om de apparatuur te installeren, ben ik nu al bezig om ervoor te zorgen dat de switch van kabel op glasvezel soepel zal verlopen. Hier zit ik namelijk nog met wat vragen waarvan ik de reeds geplaatste antwoorden bij nader inzien op het forum niet een-op-een op mijn situatie kan vertalen. Hopelijk is het aanmaken van dit onderwerp daarom gepast.

Huidige situatie:
We zijn tegenwoordig klant bij Ziggo en hebben een Sagemcom modem in onze meterkast geïnstalleerd. Deze staat echter in de “bridge” modus omdat erachter de Fritz!Box 6690 cable voor het beheer van ons netwerk als mesh-master verantwoordelijk is. Zoals de naam al weggeeft, is deze Fritzbox bedoeld voor kabel-technologie en was die duur in aanschaf. Vanuit de Fritzbox in de meterkast, die op de begane grond in mijn home office staat, gaan er bedrade leidingen naar zowel de eerste verdieping als naar de tweede verdieping. Op elke aansluitpunt is er een Fritz!Repeater 3000 verbonden (drie in total) voor het verdere verspreiden van het dataverkeer als Wi-Fi punten. Dit werkt uitstekend en hebben we dus overal in huis een gegarandeerde hoge download snelheid, die ook meestal dichtbij de van Ziggo beloofde 1.000 Mbit/s komt.

Toekomstige situatie:
Als ik de berichten rond om de van Odido geleveerde apparatuur mag geloven, zullen zij een router van het merk Zyxel sturen, model T-54. Het is voor mij natuurlijk op dit moment niet duidelijk of dat model eind november nog steeds van toepassing is of er dan al een nieuw model deel van het assortiment uit zal maken. Hoe dan ook, als ik de experts hier in de community mag geloven (vooral @yalerta  & @Waqqas  zie ik vaak met goed advies), zal de “bridge” modus hoogstwaarschijnlijk ook bij een nieuwer model niet beschikbaar zijn en zit ik dus te denken hoe ik het beste ervoor kan zorgen dat het huidige mesh-netwerk, dat ik met veel moeite heb opgezet, in de toekomst onaangetast kan laten.

Zal het mogelijk zijn om de Fritzbox 6690 achter de Zyxel router te laten fungeren als mesh-master? Ik las hier op het forum vaker over het instellen van een DMZ in de Zyxel opdat al het dataverkeer naar de Fritzbox wordt geleid, en tegelijkertijd zouden de Wi-Fi signalen (2,4 & 5Ghz frequenties) uitgeschakeld moeten worden.

Mijn vraag is of ik iets over het hoofd zie en verder, of er nadelen aan zitten op gebied van security vergeleken met de “bridge” modus. Zou ik met de DMZ bovendien een negatieve impact kunnen verwachten op snelheid en latentie? Ik ben helaas geen expert op het gebied van networking en waardeer daarom jullie meningen, want het zou zonde zijn om achteraf slechter uit te zijn met glasvezel dan daarvoor met kabel.

De makkelijkste oplossing zou natuurlijk zijn om een voor glasvezel geschikte Fritzbox te kopen en die direct met de glasvezel aansluitpunt te verbinden, maar ik dacht ik vraag eerst even voordat ik weer van geld in handen zou nemen om de huidige Fritzbox te vervangen.

Alvast bedankt voor jullie aanbevelingen!

TMTV 7 maanden geleden

Hoi @Juninho90,

Welkom op de Community!

@Tommie van Odido wees me erop dat dit topic per ongeluk tussen wal en schip is beland, dus onder het mom van ‘beter laat dan nooit’:

De Fritzbox 6690 is een kabelmodem en daar levert Odido niet op, maar misschien is er toch iets mee mogelijk. Hij heeft zo te zien 4 LAN-poorten. Is er in de instellingen een optie om één daarvan als WAN-poort te gebruiken? In dat geval zou je 'm rechtstreeks met de mediaconverter/ONT kunnen verbinden en de Zyxel laat je in de doos. (T-56 tegenwoordig, inderdaad geen bridge modus mogelijk, maar ook niet nodig.) Op de Fritzbox hoef je dan alleen bij ISP voor Odido te kiezen of handmatig VLAN 300 in te stellen en dan werkt het al. De rest van je setup kun je ongewijzigd blijven gebruiken en je hebt geen last van gedoe met DMZ. TV gaat ook via dat VLAN, dus daar zijn geen extra aanpassingen voor nodig. Ik haal het niet uit je bericht, maar mocht je ook vaste telefonie nemen: dat is momenteel een uitdaging, maar indien nodig kan het wel.

Ik hoop dat dit bericht niet helemaal mosterd na de maaltijd is en je er alsnog iets aan hebt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten. Ik beloof je een veel snellere reactie.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Juninho90,

Welkom op de Community!

@Tommie van Odido wees me erop dat dit topic per ongeluk tussen wal en schip is beland, dus onder het mom van ‘beter laat dan nooit’:

De Fritzbox 6690 is een kabelmodem en daar levert Odido niet op, maar misschien is er toch iets mee mogelijk. Hij heeft zo te zien 4 LAN-poorten. Is er in de instellingen een optie om één daarvan als WAN-poort te gebruiken? In dat geval zou je 'm rechtstreeks met de mediaconverter/ONT kunnen verbinden en de Zyxel laat je in de doos. (T-56 tegenwoordig, inderdaad geen bridge modus mogelijk, maar ook niet nodig.) Op de Fritzbox hoef je dan alleen bij ISP voor Odido te kiezen of handmatig VLAN 300 in te stellen en dan werkt het al. De rest van je setup kun je ongewijzigd blijven gebruiken en je hebt geen last van gedoe met DMZ. TV gaat ook via dat VLAN, dus daar zijn geen extra aanpassingen voor nodig. Ik haal het niet uit je bericht, maar mocht je ook vaste telefonie nemen: dat is momenteel een uitdaging, maar indien nodig kan het wel.

Ik hoop dat dit bericht niet helemaal mosterd na de maaltijd is en je er alsnog iets aan hebt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten. Ik beloof je een veel snellere reactie.

Beste TMTV,

 

Allereerst hartstikke bedankt voor je antwoord en uitleg, je hebt me al een eind geholpen! Aan telefonie heb ik trouwens geen behoefte.

 

Volgens de knowledge base van AVM (producent van de Fritz!Box) zou het degelijk mogelijk moeten zijn om de Fritz!Box 6690 op een glasvezelmodem aan te sluiten via de poort “LAN 1”, mits Odido aan de voorwaarden voldoet. Er staat namelijk het volgende onder “voorwaarden/beperkingen”:

 

  • “Er is geen internettoegang mogelijk als er toegangsgegevens of een VLAN-id vereist zijn.”
  • “ Sommige kabelproviders ondersteunen deze bedrijfsmodus niet. Bij FRITZ!Boxen van deze provider ontbreekt de functie "Internet connection via 'LAN 1".”

 

Zou jij kunnen bevestigen dat dat inderdaad mogelijk is? Als dat zo is, dan zie ik geen bezwaren tegen het gebruik van mijn huidige Fritz!Box 6690 in een glasvezelnetwerk omgeving!

 

Groeten!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Juninho90 

Voor internettoegang is er wel een VLAN ID vereist.

Een alternatief kan dan zijn om de Fritzbox achter de Zyxel aan te sluiten en de Fritzbox in de DMZ van de Zyxel plaatsen zodat alle verkeer naar de Fritzbox gaat.

Of je kan kijken of het mogelijk is om een Fritzbox te kopen die wel op de mediaconverter kan worden aangesloten via de WAN poort.

Reputatie 7
Badge +6

Zoals @Waqqas zegt, is VLAN-ondersteuning wel nodig, maar dat is ook anders (lees: goedkoper) op te lossen dan een nieuwe Fritzbox kopen. Je kunt ook een simpele managed switch halen (20-25 euro) en die het VLAN-gedeelte voor zijn rekening laten nemen. Dan heb je de Zyxel niet nodig en ook geen DMZ. Wat betreft het tweede punt: ik neem aan dat ze hiermee bedoelen dat er ook providers zijn die de 6690 aan klanten leveren en die functie uit laten zetten. Als je de Fritzbox zelf gekocht hebt, is dat hier niet van toepassing en zou het met deze instellingen moeten werken.

Hey @TMTV

Bedankt alweer voor je snelle reactie, ik waardeer jouw en @Waqqas input enorm!

Als ik het zo op het eerste moment bekijk, lijkt me de oplossing om een managed switch tussen de ONT en mijn Fritz@Box 6690 te zetten de voor mij persoonlijk beste optie aangezien de extrakosten te overzien zijn.

 

Ik heb dan nog wel een vraag met betrekking tot de managed switch; heeft het plaatsen van een managed switch in mijn bestaande setup ook nadelen?

En tenslotte: kunnen jullie een bepaald model aanraden? Ik zit nu naar een eenvoudige Netgear ProSAFE te kijken met vijf poorten wat mij voldoende lijkt aangezien ik alleen maar de Fritz!Box erachter zou plaatsen (en de Fritzbox is dan weer verantwoordelijk voor het rest van het netwerk). Maar misschien zijn er andere modellen beter van toepassing in verband met datasnelheid etc.

 

Groeten!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Juninho90 

Deze zal ook prima werken :

TP-Link TL-SG105E - Netwerk Switch - Smart managed - 5 poorten

Sluit hier geen apparaten zonder firewall op aan zoals pc/PlayStation/tv.

Reputatie 7
Badge +6

@Juninho90 De switch die @Waqqas linkt, heb ik ook en dat werkt prima. Netgear heeft ook een vergelijkbare GS105E. Als het maar managed is (VLAN-ondersteuning), is het goed. Stel dat je poort 1 op de ONT aansluit, zet je daar VLAN 300 tagged op. Poort 2 gaat dan naar de Fritzbox (WAN-poort) en krijgt VLAN 300 untagged. Mocht je de andere poorten ook nog willen gebruiken, dan kun je nog een kabel van de Fritzbox (LAN-poort) naar poort 3 doen en dan kun je 4 en 5 gebruiken voor andere apparaten.

Qua snelheid voldoet op dit moment elke gigabit-switch. Snellere abonnementen zijn er nu niet. Als je echt op de toekomst voorbereid wilt zijn, zou je een 2,5Gbit-switch kunnen kopen (omdat LAN 1 op de Fritzbox dat ook ondersteunt), maar dan komt er zo 100 euro bij, dus dat zou ik nu nog niet doen.

Beste @TMTV , @Waqqas en @louisL (LouisL heb ik getagged omdat ik zie dat hij in een ander topic specifiek op VLANs icm een managed switch ingaat),

 

Vandaag de grote dag van aansluiting op het Odido netwerk! De monteur von Guidion is er vanochtend bij ons thuis geweest om internet & TV aan te sluiten. Hij heeft binnen 20 minuten het door Odido meegeleverde Huawei ONT (model: OptiXstar HN8010Ts-20, XGS-PON Terminal) op het glasvezelkastje geïnstalleerd, en daarna de Zyxel T-56 router ingericht. Toen nog de TV Box (Amino Aria 710X) in de woonkamer in de TV kast aangesloten.

 

Nadat alle groene lichtjes brandden hebben we vervolgens zowel internet als TV gecheckt om te zien of het werkte, en ja, het deed het. Aangezien het werk van de monteur voldaan was, ging hij weer verder naar de volgende afspraak terwijl ik meteen aan de slag ging om de net door de monteur geïnstalleerde Zyxel ervan af te halen, en de door mij gekochte Netgear GS105Ev2 Smart Managed Plus Switch tussen de nieuwe Huawei ONT en mijn reeds bestaande Fritzbox 6690 te plaatsen.

 

Toegegeven, het heeft iets wat langer geduurd, maar uiteindelijk kon ik de juiste instellingen in de Netgear console overnemen om het internet aan de praat te krijgen. Mij viel wel meteen op dat de download snelheid in mijn bestaand netwerk (met de Fritzbox als Master en de repeaters in de verschillende kamers als access points voor Wi-Fi) tegenvallen. Via de “Fritz WLAN” App van AVM kan ik zien dat de download snelheden op het 5GHz band rond de 350Mbit/s schommelen. Natuurlijk is dat veel, maar toch aanzienlijk minder dan de ~ 1Gbit/s die de monteur liet zien op zijn mobiel nadat die de Zyxel geïnstalleerd had.
Weet iemand van jullie of ik nog bepaalde instellingen (in de Managed Switch of de Fritzbox?) moet voornemen om de snelheid zoals bij de Zyxel weer naar boven te krijgen?

Internet werkt dus wel al dan met een kleine aantekening van de geringere snelheid. Voor zover, prima.

Maar nu komt het probleem waarmee ik zit: ik krijg geen TV signaal meer binnen. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd (IGMP Snooping aan of uit?) maar kom er maar niet uit. Ik zou het waarderen als jullie mijn instellingen, die ik in de Netgear heb toegepast, zouden controleren. Wellicht heb ik iets verkeerd ingesteld of simpelweg iets vergeten.

 

Port Status:

 Port 1 enabled, welke vanuit de Netgear met het ONT verbonden is.

 

VLAN Config:

VLAN ID 300 ingericht

VLAN Membership:

Port 1 (Tagged) en Port 2 (Untagged) voor VLAN ID 300

Port PVID:

Port 2 (van de Switch naar de Fritzbox) met PVID 300

IGMP Snooping:

Snooping toegestaan op VLAN ID 300

 Ik weet dus niet of IGMP Snooping uberhaupt een invloed heeft op het TV signaal, maar ik las verschillende reacties (wel wat ouder, 3-5 jaar geleden) hierover.

 

Wellicht zie ik ook iets over het hoofd met betrekking tot de instellingen in de Fritzbox, maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet waarschijnlijk aangezien het internet het gewoon doet.

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

 

Groeten,

Juninho90

Hallo allemaal,

Update: Het TV-signaal doet het nu!

Ik durf het bijna niet te schrijven, maar blijkt dat een simpele herstart van de TV Box het probleem heeft opgelost (IT Crowd - “Have you tried turning it on and off again?”)… 🤦🏽

Anyways, ben blij dat het nu gewoon werkt zoals ik van te voren had gehoopt. Uiteraard zal ik de connectie de volgenden dagen nauwkeurig blijven controleren. Ik zie bijvorbeeld gemengde resultaten met betrekking tot de up - en downloadsnelheden:

 

 

Je zou toch verwachten dat bij een glasvezel connectie de downloadsnelheid gelijk is aan de uploadsnelheid.

Reageer