Ik wil casten zonder lasten!

  • 23 November 2021
  • 6 reacties
  • 566 Bekeken
Ik wil casten zonder lasten!
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 5731 reacties

Wat is het toch heerlijk dat je met de Chromecast volop kan genieten van jouw favoriete serie, YouTube filmpje of film. Het is dan pas echt heerlijk als je geen problemen ervaart terwijl je aan het streamen bent. Heb jij die wel? Dan is dit hét topic voor jou. Met sommige tips zijn enkele castingproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

 

Zit jij net helemaal klaar met jouw popcorn, ijskoude pilsje en een warm dekentje – krijg je opeens problemen met de Chromecast. Nee he?! Maar laat niet gelijk jouw emoties de baas worden en kijk eerst eens of deze tips hun vruchten afwerpen. Ik zet speciaal voor jou 6 oplossingen op een rijtje die werken bij verbindingsproblemen, geen beeld of geen geluid.

Oh hold on: Eerst even kort wat voorwaarden van tevoren:

  • Maak jij wel gebruik van de laatste versie/firmware? Check dit altijd eerst even.
  • Heb jij de Google Home App wel gedownload om gebruik te kunnen maken van de Chromecast? Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar niet iedereen is hiervan op de hoogte.

En doorrr!

 Reset de Chromecast

Probeer eens met een reset van de Chromecast het probleem te tackelen. Dit doe je als volgt. Druk de knop op de Chromecast minimaal 25 seconden in. Wanneer je helemaal geen beeld hebt, kun je zelfs de knop voor 40 seconden ingedrukt houden. En, heeft dit het probleem verholpen?

 

Check of jouw telefoon de boosdoener is

Probeer jouw telefoon eens opnieuw op te starten. Wellicht is jouw telefoon de boosdoener en werkt het weer als een tierelier als jij een herstart hebt uitgevoerd. Werkt het na de herstart nog steeds niet, kijk dan of het op een andere telefoon wel werkt.

 

Herstart het modem

De problemen kunnen natuurlijk ook te maken hebben met het modem als het bijvoorbeeld niet lukt om een verbinding te maken. Voer dan een herstart van het modem uit. Dit doe je als volgt:

  1. Trek de stekker uit het modem of de router.
  2. Wacht 20-30 seconden.
  3. Stop de stekker er weer in en start het modem op.
  4. Wacht een paar minuten zodat het modem kan opstarten.
  5. Probeer opnieuw om via wifi met de Chromecast te verbinden.

 

Vraag het de Helpdesk

Heb jij al contact geprobeerd op te nemen met de Helpdesk van Chromecast? Houd er wel rekening mee dat dit een Engelstalige helpdesk is en dat is niet voor iedereen weggelegd. Toch kunnen zij jou soms nét even verder op weg helpen en ben jij sneller van alle problemen af.

 

Stel de wifi juist in

Niet alle Chromecast versies kunnen streamen op 5GHz. Zo is de eerste versie van Chromecast alleen compatibel met 2.4GHz. Stel daarom het modem in op 2.4GHz via de instellingen van het modem.

 

Bonustip van mij voor jou

Laat jouw verbinding wat te wensen over? Dan kun je een Chromecast Ethernet-adapter aanschaffen om je Chromecast rechtstreeks op je router aan te sluiten en zo een snelle en betrouwbare verbinding tot stand te brengen. Op deze manier krijg je weer een stabiele verbinding én beter beeld, yay.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blijf jij problemen houden? Lees dan hieronder welke informatie jij dient aan te leveren in een topic, zodat wij ermee aan de slag kunnen. Óf meld al deze informatie hieronder en dan pakken wij het direct op.

 

Wat balen dat de bovenstaande oplossingen niet het wondermiddel voor jou waren. Als jij de onderstaande informatie in een eigen topic of reactie kunt verwerken, dan kan onze technische dienst hiermee aan de slag:

  1. Welk merk tv en welke versie heb je?
  2. Welk merk telefoon/tablet en welke versie heb je waarmee er wordt gestreamd?
  3. Welke Chromecast versie en firmware wordt er gebruikt? 

Merci, zo weten wij genoeg! 

Wat is het toch fijn dat er voor de meeste problemen oplossingen zijn, toch? Wil jij nóg meer lezen over de Chromecast? Dat kan, wij hebben er eerder ook een heel artikel aan gewijd. Hier lees je hoe jij optimaal gebruik maakt van jouw Chromecast! 🎈


6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Handig onderwerp en dank voor de bonustip (gratis) 😂

 

Reputatie 7

Haha woehoe, heel graag gedaan! Yeah, speciaal voor jou ❤️

IK heb alles al gedaan geüpdated, herstarten van hier tot gunter. Alles wat maar kan storen uitgezet. Maar de Chromecast ziet mijn netwerk wel, maar verbindt niet.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Wimm0, ik wil graag dat je Chromecast werkt zoals dat moet! Heb je alles al geprobebeerd wat hierboven beschreven staat door Lisa? Werkt dit niet? Wil je mij dan wat informatie geven over het volgende:

  1. Welk merk tv en welke versie heb je?
  2. Welk merk telefoon/tablet en welke versie heb je waarmee er wordt gestreamd?
  3. Welke Chromecast versie en firmware wordt er gebruikt? 

Als jij de bovenstaande informatie in een eigen topic of reactie kunt verwerken, dan kan onze technische dienst hiermee aan de slag.

Ik heb nu de chromecast verbonde

n met mijn hotspot, dan werkt alles wel. Maar dat betekent dat ik alles via mijn mobiele netwerk kijk.

In het overzicht van de wifi netwerken staat de T-Mobile maar geeft aan dat deze geen internettoegang heeft??

Vreemd, want op mijn nadere chromecast wel!

En verder werkt ook alles, waarom dan alleen niet op deze chromecast?

System update voor android op de Chromecast gedaan via de hotspot van mijn telefoon.

Maar nog steeds geen internettoegang voor mijn T-Mobile wifi

 

Reputatie 7
Badge +8

@Wimm0 Als ik jou goed begrijp, ervaar je dit dus echt alleen specifiek op één Chromecast? Lukt het eventueel wel als je de betreffende Chromecast terug zet naar de fabrieksinstellingen? Gezien alles verder wel werkt behalve de Chromecast, vermoed ik dat het in de Chromecast zelf zit. 

Wat je eventueel ook nog kan proberen, is om jouw wifi-netwerk te wijzigen. Wanneer je de naam/wachtwoord wijzigt, worden de wifi-instellingen als het ware ook ververst. Het klinkt misschien gek, maar vaak willen de apparaten die niet konden verbinden dan wel opeens verbinden. Let er wel op wanneer je dit wijzigt, dat je opnieuw jouw apparaten dient te verbinden met het ‘vernieuwde wifi-netwerk’. 

Reageer