Instabiele verbinding

  • 16 November 2023
  • 10 reacties
  • 118 Bekeken

Hallo,

Sinds ongeveer een maand hebben wij glasvezel via Odido. Verbinding lijkt in orde maar heeft wat problemen. Individuele speedtests zijn prima en ook tijdens simpel gebruik (thuis werken, video streamen) is alles in orde maar de verbinding valt weg zodra deze zwaarder belast worden. Denk aan het downloaden van een game.

Het volgende gebeurt dan: download starten en na 30 - 60 seconden valt de downloadsnelheid helemaal weg en kunnen websites niet meer geladen worden, browser geeft dan aan dat de server niet gevonden kan worden. Een speedtest doen lukt dan ook niet meer en geeft een latency foutmelding.

Achter de Zyxel modem heb ik een TP-Link Omada switch met OC200 controller en enkele EAP-650Wall accesspoints. De PC is aangesloten via een simpele switch (TL-SG1005D) → EAP-650Wall (ethernet) → TP-Link TL-SG2210MP → Zyxel.

De volgende zaken heb ik zelf al getest en uitgesloten:

  • Andere kabels;
  • Switch (TL-SG1005D) er tussen uit;
  • EAP-650Wall er tussen uit, dus rechtstreeks verbonden met TL-SG2210MP in meterkast;
  • Rechtstreeks aangesloten op Zyxel modem.
  • Alles even stroomloos gehad;
  • PC meegenomen elders om uit te sluiten dat deze een probleem heeft, daar is de download stabiel;

Blijft voor mij de modem of achter de modem over. Geprobeerd te bellen maar ja, druk op de klantenservice.

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @nickg92, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele internet verbinding. Ik heb daarom direct een lijnmeting gedaan maar hier ziet alles er spik en span uit. Ik ben toch benieuwd naar een aantal testen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om de volgende testen uit te voeren? Zorg ervoor dat je eigen randapparatuur is logekoppeld, dus ONT/Media Converter → Zyxel → PC bedraad. Alvast bedankt!

 

Open CMD en typ de volgende commands:

Ping -n 50 1.1.1.1 &  Ping -n 50 8.8.8.8

Maak een screenshot van de pingresults.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nickg92, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele internet verbinding. Ik heb daarom direct een lijnmeting gedaan maar hier ziet alles er spik en span uit. Ik ben toch benieuwd naar een aantal testen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om de volgende testen uit te voeren? Zorg ervoor dat je eigen randapparatuur is logekoppeld, dus ONT/Media Converter → Zyxel → PC bedraad. Alvast bedankt!

 

Open CMD en typ de volgende commands:

Ping -n 50 1.1.1.1 &  Ping -n 50 8.8.8.8

Maak een screenshot van de pingresults.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Hi Tommie,

Bedankt voor je reactie.

Als die lijnmeting van korte duur is dan is er niks aan de hand getuige mijn herhaalde speedtests gewoon prima zijn. Maar zodra de lijn net iets langer belast wordt, denk aan 30-60 seconden dan gaat het mis.

Ik heb de PC rechtstreeks aangesloten op het modem en de rest ontkoppeld.

De eerste screenshots zijn van de ping zonder download aan en daarna zodra ik de download start.

 

 

Hier start ik de download, ook even een ping naar jullie website gedaan want die wou niet meer laden zodra de downloadsnelheid weg viel:

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nickg92, bedankt voor de testen.

We willen een handmatige firmware update pushen naar het modem, echter krijgen wij geen contact met het modem op dit moment. Heb je het modem toevallig losgekoppeld of een eigen modem aangesloten?  

Hi Tommie,

De verbinding is er rond 14:00 uitgeklapt, kreeg melding van mijn thermostaat en zonnepanelen dat die niet meer konden verbinden. Ik heb iemand thuis gevraagd het modem stroomloos te maken en inmiddels is de verbinding weer up.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nickg92, dat verklaard het inderdaad. We hebben direct de update gepushed en als het goed is is hij ook al uitgevoerd. Het modem zal opnieuw opstarten na installatie. Kan je jouw verbinding opnieuw testen? 

Ik heb het getest en voor de zekerheid ook nog een keer op een ander apparaat maar helaas heeft het nog niet geholpen.

 

 

Dit is op een andere apparaat:

Voor de zekerheid het modem nog een powercycle gegeven maar ook dat heeft niet geholpen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nickg92, bedankt voor de testen. Zou je voor de zekerheid ook het ONT/Media Converter willen rebooten? Graag ontvang ik als nog de speedtest waar ik het over had in mijn eerste reactie. Ook ben ik benieuwd hoe jouw netwerk eruit ziet zonder eigen apparatuur aangesloten. Is er een moment waarop ik een lijnmeting kan doen zonder dat er iets aangesloten zit op het modem?

Hi @Tommie van Odido,

Ik heb zelf ook nog even wat tests gedaan, het verhaal wordt iets interessanter.

De problemen zijn er voornamelijk wanneer er een game gedownload wordt via Battle.net van Blizzard (is dit een bekend euvel?). Om even te controleren wat er gebeurt via bijvoorbeeld Steam heb ik daar ook een download gestart en deze blijft met de volle snelheid door gaan. Wel heb ik af en toe een niet ladende internet pagina gehad maar de download snelheid viel niet weg en eigenlijk alle websites die eerder niet meer wilde laden deden het nu gewoon wel. Dit kan ook toeval geweest zijn uiteraard.

Ik zal de Media Converter nog eens rebooten en zal wat speedtests voor je verzamelen.

> Ook ben ik benieuwd hoe jouw netwerk eruit ziet zonder eigen apparatuur aangesloten. Is er een moment waarop ik een lijnmeting kan doen zonder dat er iets aangesloten zit op het modem?

Dat moeten we vast kunnen regelen. Aanstaande donderdag kan ik tussen kantoor uren alles losgekoppeld houden, kun je daar wat mee?

Reputatie 7
Badge +8

@nickg92 Superfijn dat je nog een aantal tests hebt kunnen doen! Top dat je alles ook nog wilt verzamelen. Donderdag tussen kantooruren moet helemaal lukken. Fijn dat we dit zo kunnen regelen. Ik ben benieuwd wat eruit komt! 

Beste @Demi van Odido en @Tommie van Odido,

Ik denk dat het probleem niet bij jullie ligt maar bij de Battle.net client. Zojuist weer even getest in Steam en dat werkt als een zonnetje. Daarnaast een download limiet ingesteld in de Battle.net client en sindsdien ook stabiel, wat zij doen waardoor de gehele verbinding wegvalt is mij een raadsel.

Ik houd het nog even in de gaten en mocht het toch niet opgelost zijn dan laat ik weer van mij horen. De lijnmeting hoeft dan wat mij betreft morgen niet uitgevoerd te worden.

Bedankt voor de moeite en support!

Reageer