Beantwoord

Internet valt vaak uit na vervanging apparatuur: Juiste configuratie T50 icm Orbi RBR50?

  • 5 July 2023
  • 5 reacties
  • 213 Bekeken

Reputatie 1

Beste leden van het forum,

 

Ik heb al wat gezocht maar niks gevonden.

 

Door mijn issues met de update van de TV kastjes heb ik van TMobile alles nieuw gekregen. Nieuwe TV kastjes, een nieuwe router T-50 met mediaconverter.

 

Hiervoor had ik de oude Draytek.

 

In mijn thuis netwerk heb ik Netgear Orbi RBR50 met 2 satelieten en een 3tal netgear switches (2*GS108E en 1*GS308E). Deze is ook mijn DHCP server en de Wifi op de Draytek had ik uitgezet. Met de oude Draytek ging dat prima. Ik had VLAN tagging al uitgezet omdat dat niet meer nodig was icm de televisie kastjes.

 

In de nieuwe situatie, waarin ik aan mijn thuis netwerk niets heb veranderd, DHCP en Wifi uitgezet op de T50, moet ik de router T50 regelmatig opnieuw opstarten. Vanuit het interne netwerk is er dan niks meer te pingen naar buiten, ook al kunnen we de sites via de browser nog steeds benaderen. Dit gaat steeds trager totdat we over moeten gaan op een herstart (stroomstekker eruit en er weer in).

 

(De Orbi staat in Router mode omdat ik dan de Orbi ook als DHCP kan gebruiken en kan managen vanuit de app)

 

Nu is mijn vraag: Wat is de beste configuratie voor deze opzet?

 

Dank voor het meedenken.

 

Groet,

 

Harold

icon

Beste antwoord door Waqqas 5 July 2023, 16:33

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @hjtoering 

Heb je ook vaste telefonie van T-Mobile of niet?

Indien niet, dan kan je de Netgear Orbi aansluiten op de mediaconverter en in de Orbi bij advanced > advanced setup > VLAN/Bridge settings een regel aanmaken met VLAN 300 voor internet.

Na een herstart van de mediaconverter zou het moeten werken zonder Zyxel router.

Als je de Zyxel ook wilt behouden kan je dan het LAN IP adres van de Orbi wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld? Nu is deze hetzelfde als die van de Zyxel 192.168.1.1 en dat kan problemen geven 

Reputatie 1

Mijn Orbi heeft 2 ip adressen.

In de 10 reeks voor het interne netwerk en een ip nummer in de reeks van de T50 (192.168.1.20). De Orbi zat al in een andere reeks.

Ik heb ook vaste telefonie.

Maar mijn nieuwsgierigheid zit hem ook vooral in "hiervoor deed ie het gewoon". Ben dus zo benieuwd naar waar die klapperende verbinding naar buiten toe door komt..

Reputatie 7
Badge +15

Mijn Orbi heeft 2 ip adressen.

In de 10 reeks voor het interne netwerk en een ip nummer in de reeks van de T50 (192.168.1.20). De Orbi zat al in een andere reeks.

Ik heb ook vaste telefonie.

Maar mijn nieuwsgierigheid zit hem ook vooral in "hiervoor deed ie het gewoon". Ben dus zo benieuwd naar waar die klapperende verbinding naar buiten toe door komt..

 

@hjtoering

Voer misschien een fabrieksreset uit van de Orbi en geef de Orbi daarna een statische IP in de Zyxel via netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP.

Reputatie 6
Badge

Mijn Orbi heeft 2 ip adressen.

In de 10 reeks voor het interne netwerk en een ip nummer in de reeks van de T50 (192.168.1.20). De Orbi zat al in een andere reeks.

Ik heb ook vaste telefonie.

Maar mijn nieuwsgierigheid zit hem ook vooral in "hiervoor deed ie het gewoon". Ben dus zo benieuwd naar waar die klapperende verbinding naar buiten toe door komt..

 

Heb je de Orbi een vast IP-adres gegeven (dat .20 adres)? Ik denk dat het beter is DHCP op de Zyzel AAN te laten (daar zit toch alleen de Orbi op aangesloten) en de ORbi met DHCP een adres op te halen. Dat zet je vast in de Zuxel (thuisnetwerken → statische DHCP) zodat de Orbi toch een “vast” IP-adres krijgt.

Evt kun je de Orbi dan als exposed host definieren zodat de Zyxel firewall zo min mongelijk in de weg zit:

Hamburger menu → Firewall → DMZ met het IP -adres wat je de Orbi hebt gegeven.

Reputatie 1

Dank voor de tips.

Ik ga er eens even naar kijken. Hou het liefst intern voor nu even op 10.xxx. Anders moet ik weer zo veel om gaan zetten, maar dat zal wel kunnen vanuit de Zyxel denk ik zo,

Hopelijk wordt het niet vervolgd ;)

Reageer