Issue met Somfy Connectivity Box (bridge voor zonwering)

  • 7 February 2024
  • 8 reacties
  • 120 Bekeken

Ik heb natuurlijk even rondgekeken hier want ik zou vermoeden dat er ook anderen zijn die deze issues hebben.

Ik heb een Somfy connectivity kit waarmee ik de screens op zolder kan bedienen (via de Somfy app) handig als het gaat stormen of eindelijk eens de zon gaat schijnen ☀️.

 

Anyway, die connect via het WiFi netwerk van de Zyxel modem echter na poos van tijd (meestal dezelfde dag) wordt de verbinding verbroken. Duidelijk is dat het voorheen (Ziggo modem) goed werkte en lijkt echt aan de verbinding met het modem te liggen.

Mijn vraag is

  1. of iemand dit issue kent,
  2. misschien kan zien waardoor de verbinding wordt verbroken
  3. ideeen tips?

 

Lees wel andere (3rd party) verbindingsissues met het modem maar het vreemde is dat de verbinding initieel goed opgezet wordt en dan verbreekt. De kastjes staan letterlijk naast elkaar.

 

Ik hoor het graag!

 

Dank Maarten

 

 

 

 

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @mgvdbroek, welkom op onze Community!

Ik kan ook zeker niet wachten op het mooie weer. Het is dan inderdaad handig om je schermen te kunnen bedienen. Ik help je hier graag mee. Ik heb je netwerk erbij gepakt en zie dat je het gast-netwerk aan hebt staan. Zou je deze kunnen uitschakelen om uit te kunnen sluiten of dat de boosdoener is? Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt als je WPA3 op WPA2 zet. Dit kan ook vaak voor verbindings issue's zorgen. Als dit niet werkt wil ik je vragen om wifi 6 uit te schakelen. En als dat niet werkt dan zal ik de nieuwe firmware naar jouw modem pushen, dan hebben we het meeste uitgesloten en hopelijk werkt één van deze oplossing. 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @mgvdbroek, welkom op onze Community!

Ik kan ook zeker niet wachten op het mooie weer. Het is dan inderdaad handig om je schermen te kunnen bedienen. Ik help je hier graag mee. Ik heb je netwerk erbij gepakt en zie dat je het gast-netwerk aan hebt staan. Zou je deze kunnen uitschakelen om uit te kunnen sluiten of dat de boosdoener is? Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt als je WPA3 op WPA2 zet. Dit kan ook vaak voor verbindings issue's zorgen. Als dit niet werkt wil ik je vragen om wifi 6 uit te schakelen. En als dat niet werkt dan zal ik de nieuwe firmware naar jouw modem pushen, dan hebben we het meeste uitgesloten en hopelijk werkt één van deze oplossing. 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @mgvdbroek Als die kastjes toch naast elkaar staan, kun je dan geen ethernet kabel gebruiken i.p.v. wifi?

Hi @mgvdbroek, welkom op onze Community!

Ik kan ook zeker niet wachten op het mooie weer. Het is dan inderdaad handig om je schermen te kunnen bedienen. Ik help je hier graag mee. Ik heb je netwerk erbij gepakt en zie dat je het gast-netwerk aan hebt staan. Zou je deze kunnen uitschakelen om uit te kunnen sluiten of dat de boosdoener is? Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt als je WPA3 op WPA2 zet. Dit kan ook vaak voor verbindings issue's zorgen. Als dit niet werkt wil ik je vragen om wifi 6 uit te schakelen. En als dat niet werkt dan zal ik de nieuwe firmware naar jouw modem pushen, dan hebben we het meeste uitgesloten en hopelijk werkt één van deze oplossing. 

Hoi Tommie, wat een leuke reactie ☀️☀️☀️ en natuurlijk dank voor het meedenken!

Ik heb de encryptie op WPA2 gezet. Gastennetwerk gebruik ik toch eigenlijk niet dus ook die maar uitgezet. Tot nu toe is hij nog verbonden dus even aanzien nu.

Ik laat het je (en de andere mensen in dit forum die dat handig vinden ) weten.

 

 

Hoi @mgvdbroek Als die kastjes toch naast elkaar staan, kun je dan geen ethernet kabel gebruiken i.p.v. wifi?

Hoi @mgvdbroek Als die kastjes toch naast elkaar staan, kun je dan geen ethernet kabel gebruiken i.p.v. wifi?

Dank je voor het meedenken! Als het zo makkelijk was 😀 gek genoeg is wifi de enige verbindingsmogelijkheid. 

Reputatie 1

 

Mijn vraag is

  1. of iemand dit issue kent

Ja ik heb dezelfde box en ervaar sinds enige tijd dezelfde problemen met dit device. De Somfy app geeft een melding dat de box offline is, en de rode led op de box begint te knipperen.

  1. misschien kan zien waardoor de verbinding wordt verbroken

wat mij is opgevallen is dat ondanks de melding in de app en de rood knipperende led op de box, de box vanaf het modem te pingen is op zijn op adres vanaf mijn t56 modem. De verbinding op het lokale netwerk tussen de box en het modem is dus nog intact.

  1. ideeen tips?

je kan ondanks de knipperende rode led en de box is offline melding vanuit de Somfy app, je shutters en rolluiken nog steeds bedienen als je de Somfy box heb toegevoegd aan Apple HomeKit. 

Apple HomeKit stuurt de Somfy box aan met een lokale api. Ik vermoed dat ook dat het probleem met de box zit in de connectie naar de Somfy cloud (overkiz.com) en niet op je interne (wifi) lan.  Maar ik ben nog wat zaken mbt gebruikte poortnummers e.d aan het uitzoeken.

Dank voor de tips! 
de encrypte aanpassen of gastennetwerk uitzetten helpt inderdaad niet, na een poos is de verbind8ng weer verbroken. @Ferdid interessant wat je zegt, Zou inderdaad net zo goed de Somfy cloud kunnen zijn, staat me trouwens niet bij dat je een internetverbinding moet hebben om de Somfy binnenshuis te kunnen bedienen via de app, zal ik eens moeten testen. Wel is het zo dat als er initieel verbinding is, de buitenhuisaansturing wel werkt (voor max een dag dan)


 

Misschien te vroeg om er iets over te zeggen maar ik kan me ergens niet aan de indruk onttrekken dat zoiets aan het modem ligt. Dan denk ik toch wel bijzonder dat in deze fase waar we met internet zitten en de vele generaties aan modems dit soort dingen kunnen voorkomen. Is zo’n modem dan toch onvoldoende getest voor het grootschalig op de markt komt?

 

 

Nog even getest, inderdaad is het zo dat als de box offline lijkt er wel via Apple Home verbinding gemaakt wordt. Dat zou dan misschien betekenen dat het de verbinding van Odido naar de Somfy cloud is..?

 

@Ferdid ben jij nog wat wijzer geworden?

Reputatie 1

Nog niet echt heel veel wijzer. Wel gezien dat als je de internet toegang voor de somfy box op de Zyxell blokkeert dat de led op de Somfy box rood gaat branden, en de Somfy app de melding geeft dat de box offline is.

Als je dan via Apple home je luiken aan stuurt, dan werkt het gewoon nog wel.

Als ik vervolgens de internet toegang voor de somfy box weer toelaat op het Zyxell modem, dan word de rode led op de box weer netjes wit en is de box volgens de Somfy app ook weer netjes online.
 

We kunnen dus met zekerheid stellen dat het echt ergens tussen de Zyxell en de Somfy cloud mis gaat op den duur, waardoor de box zijn verbinding met de Somfy cloud verliest. Via het lokale Wifi netwerk blijft de aansturing van de luiken en shutters via de box gewoon functioneel ondanks de rode led op de box en de Somfy app die zegt dat de box offline is. 

Reageer