JBL box koppelen via google Home aan Zyxel T56

  • 29 December 2023
  • 44 reacties
  • 1863 Bekeken

Reputatie 2

Beste allen,

sinds enige tijd heb ik de Zyxel T56 in gebruik en loop her en der tegen problemen aan:

  • Android apparaten connecten eenmalig, en daarna blijven ze vragen om handmatige connectie vanwege ‘WPA3 connection required’ meldingen
  • elke 7.5 minuut een DHCP renew
  • Haperende/bevroren TV beelden
  • Ik krijg mijn JBL speaker via Google Home niet geconnect

Het WPA issues heb ik kunnen omzeilen door WiFi op de router uit te zetten en via bekabelde Ubiquiti AP te laten lopen. 

De frequente DHCP renewals lijkt geen grote problemen op te leveren.

TV hapert af en toe, en is ‘te verdragen’. Is wel bekabeld direct met de router verbonden, dus zou niet aan WiFi mogen liggen

Het grootste probleem is dat ik mijn JBL Link Portable niet meer verbonden krijg. Ik heb deze in een ander netwerk gebruikt, en wil deze nu weer opnieuw aanmelden. De Home app vindt de speaker, connect maar het gaat mis als de verbinding met de router gemaakt moet worden. Ik heb inmiddels alles al geprobeerd: de speaker naar fabrieksinstellingen gezet, de Zyxel naar fabrieksinstellingen gezet, de Zyxel WifI op 2.4GHz en WPA2 gezet (en de Ubiquiti APs uitgezet), de firewall uitgezet (zonder WAN connectie) maar ik kom niet verder. Als ik de speaker in een ander netwerk (Ziggo) probeer te connecten is dit in 1 minuut geregeld, maar op de Zyxel loopt het steeds vast. Andere apparaten kan ik wel via de Home App toevoegen (chromecast etc.) In de logging zie ik enkel DHCP requests die onbeantwoord blijven (terwijl een aanmelding van een smartphone die binnenkomt wel wordt gehonoreerd): 

 

Wie weet raad? 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi all, dit is inderdaad hetzelfde issue als: Wiim Pro Plus krijgt geen IP van Zyxel T-56 | Odido community

We zijn druk bezig om dit zo snel mogelijk voor jullie op te lossen. Bedankt voor al het geduld!

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 2

Ik zie trouwens dat dit probleem erg veel lijkt op het probleem dat hier staat: 

 

Reputatie 4
Badge

Ja, hetzelfde probleem. Ik had het ook deze week.
Heeft me de nodige moeite met een packet-sniffer en Google gekost om uit te vinden waar het mis gaat.
Bij de apparaten waar het wel werkt wordt in optie 61 van de DHCP discover als DUID type een link-layer adres (type 3) meegegeven, van 15 bytes. Bij de apparaten waar het niet werkt is het DUID type ‘assigned by vendor based on enterprise number (type 2), van 19 bytes.
De dnsmasq-dhcp die Odido gebruikt reageert niet goed op DUID type 2.
Wellicht dat dit de technici helpt om het probleem op te lossen.
 

 

Reputatie 4
Badge

Hm, de regels

dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.251.1 -- 192.168.251.200, lease time 1d en
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

is wat dnsmasq print bij het opstarten.
Het lijkt er dus op dat dnsmasq crasht en opnieuw opstart als hij een DUID type 2 ontvangt??

Overigens, een DUID type 1 (link-layer-time) doet dnsmasq-dhcp ook crashen.

Reputatie 2

Dank @henkdeleeuw voor het uitzoeken, hoef ik zelf niet met wireshark aan de slag ;-) 

Nu hopen dat @Odido meeleest en er iets aan kan doen. op dit moment kan ik mijn portable speaker dus gewoon niet meer gebruiken (ook bluetooth pairing werkt pas nadat deze vanuit de app is aangezet 😪 )

Reputatie 4
Badge

Hm, de regels

dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.251.1 -- 192.168.251.200, lease time 1d en
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

is wat dnsmasq print bij het opstarten.
Het lijkt er dus op dat dnsmasq crasht en opnieuw opstart als hij een DUID type 2 ontvangt??

Overigens, een DUID type 1 (link-layer-time) doet dnsmasq-dhcp ook crashen.

Als ik de source/documentatie van dnsmasq bekijk, dan gaat dat netjes om met DUID/ip-nummer combinaties van alle lengtes. Ik vermoed dat in de code van Zyxel/Odido die deze gegevens verwerkt buffers met vaste lengte gereserveerd zijn, die alleen rekening houden met de combinatie MAC-adres/ip-nummer. Dan heb je een DUID-veld van 15 bytes. Apparaten die gebaseerd zijn op een moderne Linux-versie melden zich aan met een DUID die op vendor-ID gebaseerd is, en (bij mij) een lengte heeft van 19 bytes. Als je dat in een buffertje stopt dat bedoeld is voor de 15 bytes van het MAC-adres, overschrijf je een gedeelte van wat daar achter ligt, met onvoorspelbare gevolgen.

Ik, en een aantal andere hebben hetzelfde probleem met de Harman Kardon Citation MK3. Hoop dat het snel wordt opgelost.

 

Reputatie 2

Welicht dat @Jason van Odido of een andere moderator hier na de feestdagen op kan reageren? Hoop in elk geval op een snelle oplossing hiervoor.

Reputatie 4
Badge

OK,, even wat wilde speculatie.
Oorspronkelijk vond DHCP plaats op basis van MAC-adres.
Dat zien we ook in het connection-overzicht van de Zyxel, per apparaat MAC-adres en ip-adres.
Bij IPv6 is MAC-adres alleen niet meer voldoende.
Daar heb je een DUID nodig. Er zijn verschillende formaten voor de DUID, en een daarvan is gewoon het MAC-adres. dnsmasq, de open-source client die de Zyxel gebruikt voor DNS en DHCP, ondersteunt alle formaten, en schrijft zowel MAC-adres als DUID weg in zijn leases file.
Odido is bezig de transitie te maken naar IPv6, dus ze zullen niet meer volledig op MAC-adres af kunnen gaan. Als zij hun software zo aangepast hebben dat die nu de DUID uit de leases-file van dnsmasq uitleest in plaats van het MAC-adres, en dat gebruiken in plaats van het MAC-adres, dan gaat dat in de meeste gevallen goed, en is het resultaat hetzelfde.
MAC-adressen hebben altijd dezelfde lengte, andere DUID-formaten niet. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden, en een vaste lengte hebt gereserveerd voor je data waar precies een MAC-adres in past, en je probeert daar een van de andere formaten in weg te schrijven, dan overschrijf je andere data die verderop in het geheugen ligt (buffer-overflow), en dat kan tot ‘vreemde’ gevolgen leiden.
Ik kan niet in de code van Odido kijken dus ik weet niet of dit de verklaring is, maar het is wel een mogelijke verklaring die consistent is met alles wat ik zie.
Als het wel de werkelijke verklaring is, zou het de software-engineers van Odido een handvat kunnen geven om het probleem op te lossen: bufffers met variabele grootte gebruiken die aangepast worden aan de ware grootte van het ontvangen DUID.
Dat is wel nogal wat werk dat ook goed getest moet worden, dus in de tussentijd zou een rollback naar een vorige firmwareversie aangenaam zijn.

Ben benieuwd naar de oplossing want mijn JBL Link Portable verbindt ook niet zodra hij met wifi aan de slag moet.

Reputatie 1

Het is wel toevallig dat opeens meerdere externe boxen met wifi niet meer functioneren
Toevallig kwam net de buurman bij mij of ik zijn Sonos Harmon Karbon opnieuw wou aansluiten op de Wifi,

Reputatie 1

Ik, en een aantal andere hebben hetzelfde probleem met de Harman Kardon Citation MK3. Hoop dat het snel wordt opgelost.

 

Same here.

Melding gemaakt via de telefonische klantenservice met verwijzing naar deze topic.

Hij komt er volgende week donderdag op terug. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi all, dit is inderdaad hetzelfde issue als: Wiim Pro Plus krijgt geen IP van Zyxel T-56 | Odido community

We zijn druk bezig om dit zo snel mogelijk voor jullie op te lossen. Bedankt voor al het geduld!

Ik heb ook het probleem dat mijn JBL Link Portable geen verbinding maakt sinds ik ben overgestapt op Odido. Daarvoor bij een andere provider werkte het perfect! Als ik dit geweten had dan was ik nooit overgestapt. Ik kan nu niet meer van mijn muziek genieten. 😭

Is hier een oplossing voor? 

Reputatie 6
Badge +2

@Ruben_1978 Ik wil ook dat jij zo snel mogelijk weer kunt genieten van jouw muziek. Zoals @Tommie van Odido aangeeft, is dit bij ons bekend. We werken aan een oplossing, dank je wel voor je geduld! 

Hier hetzelfde probleem met verschillende type JBL boxen. Vandaag wederom getracht het op te lossen met Odido. Er is nog geen oplossing. Wel gevraagd mij persoonlijk te melden als er een oplossing is. 
 

Ik heb nog een oude router liggen en ga vanavond deze maar aansluiten. Kijken of dit werkt als een tijdelijke oplossing. 

Reputatie 4
Badge

PPPoE en VLAN 300 instellen voor de internetkant en een andere router zou de Zyxel moeten kunnen vervangen. Dat zou dus een oplossing kunnen zijn.

Vandaag terug gebeld, helaas nog geen oplossing. De community volgen was nu het advies.

Reputatie 6
Badge +2

@Meshyv Ik had gehoopt dat het was opgelost, maar fijn dat je bent teruggebeld! Voor nu is het inderdaad nog afwachten. Dank je wel voor je geduld! Zodra ik meer weet, laat ik het weten in dit topic. 

Hi all, dit is inderdaad hetzelfde issue als: Wiim Pro Plus krijgt geen IP van Zyxel T-56 | Odido community

We zijn druk bezig om dit zo snel mogelijk voor jullie op te lossen. Bedankt voor al het geduld!

Wij zijn net overgestapt naar glasvezel sinds 13-01-24. Vanaf gister doen onze jbl link portable speakers (niet gekoppeld aan Harman Kardon soundbar) het niet meer. Alles gedaan met reset, opnieuw instellen etc. Het loopt vast bij het verbinden van de speaker met wifi. Heel vervelend, want we hebben 4 speakers, ook voor de 3 kids op hun kamer. Gebruikt voor muziek, weer, wekker etc. 

Fijn dat Odido hiermee bezig is, maar ik had dit graag vooraf geweten, dan waren wij mogelijk niet overgestapt. Dit kost zoveel tijd, gisteren al 2 uur mee bezig geweest en lees dus net dat dit een bekend probleem is.

Hoever zijn jullie met de oplossing? En kan ik nog wat doen? De Harman Kardon soundbar beneden doet het gewoon.

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @fleurtjeS, welkom op onze Community!

We zijn druk bezig met de nieuwe firmware om deze bug op te lossen. We maken progressie. Het vergt alleen wat tijd om dit voor elkaar te krijgen en moet grondig getest worden. Zodra er nieuws is zal ik het laten weten in het algemene topic:  

 

 

Hoi Tommie,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb vandaag gebeld met Odido, en ons netwerk is nu in 2,4G en 5G wifi opgesplitst. Dit heeft niet geholpen, maar de medewerker aan de telefoon dacht dat dit wel zou gaan helpen. Wat denk jij hierover? Ik zag dit eerder in andere berichten ook voorbij komen. Het gekke is dat de Harman Kardon speakers het dus wel doen, maar de 4 JBL link portable speakers niet. Er lijkt wel kort wifi verbinding te zijn (lampje op speaker die oplicht), maar daarna toch een foutmelding en geen wifi verbinding.

 

Hoor het graag, dank je wel!

Fleurtje

Reputatie 2

Hi @fleurtjeS, welkom op onze Community!

in het algemene topic:  

 

Dit is toch geen algemeen topic?! Waarom maakt Odido niet gewoon een mededeling aan op het forum waaruit heel duidelijk blijkt welke problemen er spelen, zodat iedereen met problemen dit direct kan vinden?! Je kunt toch niet verwachten van je klanten dat ze dit hele forum topic voor topic door gaan lezen om er ergens begraven in een topic achter te komen wat het probleem is, na uren troubleshooten?! Het is toch niet zo moeilijk om gewoon fatsoenlijk en transparant over je fouten en problemen te communiceren?!

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @fleurtjeS, de banden opsplitsen zal in dit geval niks uitmaken. Dit lijkt inderdaad op de firmware bug van de Zyxel. We zijn druk bezig met een nieuwe firmware om dit op te lossen. Je zou nog kunnen proberen om Wifi 6 uit te schakelen op het modem, maar je geeft aan dat hij kort verbinding maakt en dan de verbinding verbreekt. Dus ik gok dat het echt aan de firmware ligt, net als alle andere apparaten in dit topic.

Reputatie 6
Badge +2

@fleurtjeS Goede vraag! Een oplossing om de wifi te optimaliseren is het splitsen van de netwerken. We geven je altijd twee netwerken: 2.4Ghz en 5Ghz. De 2.4Ghz is er voor apparaten verder van het modem, de 5Ghz dichter bij het modem. Echter ben ik bang dat dit in deze situatie geen zin heeft om de netwerken te splitsen, omdat het waarschijnlijk te maken heeft met de bug. Weet in ieder geval dat we druk bezig zijn om dit op te lossen en dat de update er aankomt! 

@Bonesie85 Wij hebben gemerkt dat dit toch echt door de bug komt, daarmee is het probleem gedeeltelijk algemeen. Echter kan het voorkomen dat het probleem niks te maken heeft met de bug, vandaar dat ik zeg gedeeltelijk algemeen. Mijn collega’s en ik gaan per situatie na of dit kan worden opgelost. Indien dit niet mogelijk is, vermoeden wij dat het probleem bij de bug ligt. Dit kunnen wij pas nagaan als de dit is opgelost, we zijn hier echt druk mee bezig! 

 

Reageer