Beantwoord

Krijg geen IP toegewezen (Odido router & eigen router)

  • 19 December 2023
  • 30 reacties
  • 1064 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Top Poster
  • 15 reacties

Hallo,

Ik was bezig met het weghalen van het Ziggo modem en heb toen wat RJ45 kabels omgezet. Daarna kreeg mijn eigen router (TP-Link R605) geen IP meer van Odido. Na alle instellingen te hebben doorgenomen en meerdere restarts de Odido router (Zyxel T-56) aangesloten. Ook die krijgt geen IP, ook niet na meerdere herstart pogingen. De mediaconverter lijkt naar behoren te functioneren (de juiste lampen branden).

Ik heb gebeld en daar kwam men tot de conclusie om een nieuwe router op te sturen (?). Beetje vreemd gezien deze gloednieuw is en tijdens de initiële aansluiting van het glasvezel prima functioneerde. Dat zou beteken dan mijn eigen router ook kapot zou zijn? Heb Ziggo opnieuw aangesloten en dat werkt gewoon.

Wellicht dat er iemand met meer (technische) toegang kan meekijken wat er mis gaat?

Bedankt!

icon

Beste antwoord door redfoxert 23 December 2023, 01:26

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 2

Hele nacht gewacht op een IP; niks nakkes nada. Klaar mee. Ik hang de Zyxel er weer aan want ik heb nu internet nodig voor thuiswerken. Helaas werken de slimme apparaten niet in huis, want ja, bug in de firmware van de Zyxel voor meer dan een maand. Geen muziek etc. Echt klaar met Odido.

 

Wat harmenzo vraagt is wel interessant om te horen. Ook ben ik benieuwd naar die bug in de firmware van de Zyxel waardoor je slimme apparaten niet zouden werken. Waar zijn die van afhankelijk dan dat nu niet werkt? Al mijn slimme apparaten krijgen gewoon een IP adres en communiceren met hun betreffende clouddienst.

De slimme apparaten (bijvoorbeeld Wiim Pro) krijgen geen IP adres van de Zyxel. Er zijn verschillende topics over, waarbij Odido al heeft aangegeven dat er een fout in de firmware van de Zyxel zit.

Reputatie 1

Hele nacht gewacht op een IP; niks nakkes nada. Klaar mee. Ik hang de Zyxel er weer aan want ik heb nu internet nodig voor thuiswerken. Helaas werken de slimme apparaten niet in huis, want ja, bug in de firmware van de Zyxel voor meer dan een maand. Geen muziek etc. Echt klaar met Odido.

 

Wat harmenzo vraagt is wel interessant om te horen. Ook ben ik benieuwd naar die bug in de firmware van de Zyxel waardoor je slimme apparaten niet zouden werken. Waar zijn die van afhankelijk dan dat nu niet werkt? Al mijn slimme apparaten krijgen gewoon een IP adres en communiceren met hun betreffende clouddienst.

De slimme apparaten (bijvoorbeeld Wiim Pro) krijgen geen IP adres van de Zyxel. Er zijn verschillende topics over, waarbij Odido al heeft aangegeven dat er een fout in de firmware van de Zyxel zit.

 

In dat geval zou ik die Zyxel lekker laten staan als “modem” en daar achter je eigen router hangen zoals harmenzo al beschreef. Dan gebruik je je eigen router voor je eigen interne netwerk. Eventuele portforwards die je nodig zou hebben moet je dan wel op beide apparaten instellen.

Reputatie 2

Ik heb voor een andere oplossing gekozen; in mijn andere huis had ik nog een overbodige Linksys EA9500 liggen. Deze gereset en aan het netwerk gehangen, VLAN ID WAN 300 en raad eens, geen internet. Echter, ik heb het mac-adres van de Zyxel gekloond in de Linksys, router opnieuw opgestart en et voila; een stabiele en op volle snelheid werkende verbinding. Al mijn slimme apparaten werken als een trein (dan maar geen wifi 6, I don’t care). 

Reputatie 3

Mooi dat het werkt.

Het kan ook toeval zijn dat je wel een verbinding kreeg nadat je het MAC adres gekloond had. Normaal gesproken is dat namelijk niet nodig. Het kan wel voorkomen dat je even moet wachten nadat je je eigen router aangesloten hebt: totdat de DHCP lease verlopen is, geloof ik. Kan zomaar een half uur duren.

Reputatie 2

@harmenzo yep, klopt. Maar ook nu heb ik eerst de IP release gedaan in de Zyxel voordat ik de Linksys eraan heb gehangen. Net als met USG (waarbij ik zelfs een heel weekend heb gewacht) kreeg ik na een half uur geen IP-adres. De Linksys heeft de optie om Mac adressen te klonen en na restart van de Linksys kwam hij direct online. Ergens zegt mij toch iets dat er iets op de achtergrond speelt. 

Reageer