Beantwoord

Mappen Zyxel Digital Media server leeg

  • 27 January 2024
  • 4 reacties
  • 55 Bekeken

Ik heb de USB poort van mijn Zyxel 8825-T50 ingesteld op Media Server. Alle bestanden zouden nu volgens de gebruiksaanwijzing beschikbaar moeten zijn. Op de USB stick had ik in de home directory een aantal filmpjes (mp4), muziek bestanden (mp3) en een foto (jpg) gezet als test.

Op mijn Windows 10 PC zie ik in de verkenner keurig netjes de map “ZyXEL Digital Media Server”. Als ik hier op dubbelklik verschijnen er een aantal mappen (o.a. Browse Folders, Music etc. Maar als ik op de mappen dubbelklik zijn ze allemaal leeg! Wat doe ik fout?

icon

Beste antwoord door Martin Janssen 30 January 2024, 15:20

Bekijk origineel

4 reacties

Ik heb de USB stick verwijderd en de bestanden ondergebracht in mappen Music, Video en Pictures die ik hiervoor heb aangemaakt. Daarna de USB stick opnieuw in de router gestoken en de Media Server opnieuw ingesteld. Als ik nu in de Windows Verkenner dubbelklik op ZyXEL Digital Media Server en vervolgens naar de map Video\Folders ga, dan is deze map niet meer leeg maar bevat een map met de naam usb2_sdb1. In deze map vind ik de Video map die ik had aangemaakt op de USB stick en de video bestanden staan in deze map. Iets dergelijks geldt ook voor de Music en Pictures mappen.

Nu zijn bestanden wel toegankelijk, maar als ik bijvoorbeeld een video bestand afspeel dan wordt het bestand gekopieerd. Dit is nu precies wat ik wou voorkomen door te kiezen voor Media Server i.p.v. File Sharing. Bij File Sharing ontdekte ik dat het bestand werd gekopieerd als ik dit bijvoorbeeld probeerde te benaderen vanuit de TV die is aangesloten op het thuisnetwerk. Al met al ben ik niet meer zo te spreken over de USB poort op de router. Het is mij ook niet duidelijk of ik zowel Media Server als File Sharing tegelijkertijd in kan stellen voor bijvoorbeeld verschillende mappen.

Tot mijn aangename verrassing werkt de ZyXEL Digital Media Server wel goed als ik de media benader via bijvoorbeeld de Media Speler app om mijn (Sony) Smart TV of via de VLC app op mijn mobiele telefoon. De media spelen meteen af en ik krijg niet de indruk dat er iets wordt gekopieerd. Zeker bij een video van ongeveer een uur zou het toch even moeten duren om deze te kopiëren. Ben er nog steeds niet achter hoe ik gemakkelijk switch van File Sharing naar Media Server. Want als de USB stick in de Zyxel router zit en is ingesteld op Media Server kan ik er geen bestanden naartoe kopiëren, wat wel handig zou zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Martin Janssen, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zelf ben ik niet heel ervaren met de USB-functie op onze Zyxels. Wel heb ik dit topic gevonden, wellicht kun je het antwoord hierin vinden:  

 

 

Kan je mij laten weten of je er uit bent gekomen of niet? Thankyou!

Ik ben eruit gekomen. Had die post ook al gezien. Blijkbaar moet je ervoor zorgen dat de bestanden op de USB stick in mappen staan. Ook ben ik erachter gekomen dat je zowel voor Media Server als voor File Sharing kan configureren. Ik heb op mijn laptop via File Sharing bijvoorbeeld nieuwe MP3 bestanden in de Music map geplaatst. Die waren vervolgens ook weer benaderbaar op de TV in de Media Server app. De USB stick in de ZyXEL op mijn laptop benaderen via de Windows verkenner lukte in eerste instantie niet. Het was niet duidelijk welk “share pad” ik hiervoor op moest geven. Ik had van de Music map een share gemaakt en deze benaderen via \\192.168.1.1\Music of \\192.168.1.1\usb2_sdb1\Music lukte allemaal niet. Usb2_sdb1 is de naam die werd gegeven bij de configuratie van de router. 

Uiteindelijk heb ik een share gemaakt voor de hele USB stick, dus geen map opgegeven. Tot mijn verbazing kwam Windows op een gegeven moment zelf met het juiste pad nadat ik \\192.168.1.1\ had ingevoerd.

Reageer