Mijn nieuwe IP adres staat op een spamlijst. Hoe kom ik daar vanaf?

  • 6 March 2024
  • 6 reacties
  • 131 Bekeken

Ik heb sinds januari een glasvezel verbinding van Odidio en sinds die tijd kan ik geen email meer ontvangen of versturen. Blijkt nu dat het IP adres dat ik van ODIDO heb gekregen op een spamlijst staat.

Helpdesk van ODIDO geeft aan hier niets voor te kunnen, willen en zullen doen.

Als ik in het Zyxel modem het IP adres release en opnieuw ophaal krijg ik steeds hetzelfde IP adres.

wat nu??? Bij Spamhaus kan ik alleen het ipadres laten verwijderen als ik een eigen mailserver draai…. en dat heb ik niet.

harmenzo 1 maand geleden

Als je je mail niet op kan halen bij is.nl, dan denk ik niet dat dat komt door de spamhaus listing van je ip adres. Zo werkt dat namelijk gewoon niet. (En als het wel zo zou zijn, dan is dat een fout van je mail provider. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen.)

Dan wat betreft je spamhaus listing. Ikzelf (en jij wschl. ook) sta met mijn Odido ip adres op de zogenaamde policy blacklist (en daardoor ook op gecombineerde blacklists). Op deze lijst staan ip adressen van thuisverbindingen, waarvan de providers zeggen dat de gebruikers ervan geen mail moeten versturen, tenminste niet direct via poort 25. Zo bezien is de opname dus terecht, want Odido wil niet dat je je thuisverbinding gebruikt om direct mail uit te sturen (daarom blokkeren ze ook uitgaande poort 25). Het is dan ook logisch dat ze “jouw” ip adres niet van deze lijst halen.

Je ip adres bij spamhaus checken kan hier: https://check.spamhaus.org/ Ook volgt dan uitleg over de policy blacklist, als je daarop staat.

 

 

 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3

Als je geen eigen (uitgaande) mailserver draait, dan heb je er toch helemaal geen last van dat je ip adres op een DNS blacklist staat?

Overigens is het vandaag de dag (helaas) volstrekt normaal dat ip adressen die voor thuisverbindingen gebruikt worden op DNS blacklists staan (ook bij providers bij wie uitgaande poort 25 niet dicht staat).

Ik heb er wel degelijk last van. omdat mijn IP op een blacklist staat kan ik niet de mailserver bereiken waar mijn mail staat ( bij is.nl).

Zodra een IP op een blacklist gezet wordt, Spamhaus in mijn geval, wordt de uitgever van dat IPadres verwittigd (T-mobile./Odido) zij kunnen dan een verzoek indienen bij spamhaus en dat is blijkbaar nooit gebeurt.

Als ik inlog op de WIFI van de buren die bij KPN zitten krijg ik een ander IP adres en dan kan ik mijn mail prima ophalen.

Odido moet er dus voor zorgen dat mijn IP adres dat ik van hun krijg van die blacklist gehaald wordt. 

op de site van Spamhaus staat dat ook duidelijk”:

Where it is possible to request removal, we will help you through the process. However, if your IP is listed on the Spamhaus Blocklist (SBL), removal can only be requested by your Internet Service Provider (ISP).

 

 

Reputatie 3

Als je je mail niet op kan halen bij is.nl, dan denk ik niet dat dat komt door de spamhaus listing van je ip adres. Zo werkt dat namelijk gewoon niet. (En als het wel zo zou zijn, dan is dat een fout van je mail provider. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen.)

Dan wat betreft je spamhaus listing. Ikzelf (en jij wschl. ook) sta met mijn Odido ip adres op de zogenaamde policy blacklist (en daardoor ook op gecombineerde blacklists). Op deze lijst staan ip adressen van thuisverbindingen, waarvan de providers zeggen dat de gebruikers ervan geen mail moeten versturen, tenminste niet direct via poort 25. Zo bezien is de opname dus terecht, want Odido wil niet dat je je thuisverbinding gebruikt om direct mail uit te sturen (daarom blokkeren ze ook uitgaande poort 25). Het is dan ook logisch dat ze “jouw” ip adres niet van deze lijst halen.

Je ip adres bij spamhaus checken kan hier: https://check.spamhaus.org/ Ook volgt dan uitleg over de policy blacklist, als je daarop staat.

 

 

 

Hi HArm,

 

bedankt voor je reacties. Maar dat maakt het nog onverklaarbaar waarom , als ik op het wifi netwerk van de buren ga, en dus een ander IPadres krijg, ik wel mail kan ophalen. En het niet feit dat ik niet mail kan ophalen is ook het geval via mijn telefoon, dat mobiele data van Odido gebruikt.

Mijn email-provider geeft als reactie dat Odido, en alleen Odido, een aanvraag kan doen om het IPadres van hun blacklist te halen. en dat zij zelf niet van plan zijn om die blacklist niet meer te gebruiken alleen omdat T-mobile/Odido verzaakt.

Als ik dit forum wat meer doorneem zie ik ook dat ik niet de enige ben met dit probleem.

 

Reputatie 7
Badge +14

Nou, iedereen bij Odido heeft een IP adres welke formeel dynamisch is, maar eigenlijk wel een vast karakter heeft. De DHCP heeft een hele lange leasetijd. 

Je mailhoster kan je ip wellicht vrij zetten, en anders kun je een VPN gebruiken. Maar Odido heeft geen proces om allemaal individuele IP adressen bij de diverse spam listers te laten deblokkeren.

Reputatie 3

@Lefthandmedia

Laat ik voorop stellen dat het natuurlijk niet ok is als je niet bij je mail kan zonder dat je daar zelf iets aan kan doen. Spambestrijding heeft helaas in de loop der tijden al ontelbare onschuldige slachtoffers gemaakt. (Hoewel de kwaal per saldo wel nog steeds erger is dan het medicijn, denk ik. En ik reken mezelf trouwens ook tot die slachtoffers, als beheerder van een eigen kleine, persoonlijke inkomende+uitgaande mailserver. Als zodanig maak ik zelf ook dankbaar gebruik van DNS blacklists zoals spamhaus en heb ik er tegelijk ook vaak veel last van, buiten mijn schuld.) Maar voordat ik kan zeggen wat ik verder allemaal persoonlijk vind van van het probleem waar jij mee zit, moet ik eerst weten waar we het precies over hebben.

1) Als je je ip adres bij https://check.spamhaus.org/ invult, wat staat er dan? Dat je op de SBL blacklist staat, of alleen op de Policy blacklist?

2) Weet je zeker dat je niet bij je mail kan omdat je op een blacklist staat (en dus niet toevallig om een andere reden)? Met welk adres + poortnummer probeer je een connectie te maken? Wat gebeurt er dan precies? Welke foutmelding krijg je?

Screenshots posten kan ook, maar zorg dan wel dat er geen persoonlijke gegevens te zien zijn.

P.S. Zou je een link of linken kunnen posten naar soortgelijke problemen waarover je gelezen hebt op het forum?

Reageer