Noodsituatie, waarschuwing, kritisch, fout en/of waarschuwing

  • 29 November 2023
  • 1 reactie
  • 35 Bekeken

Al een paar keer nu gemerkt dat het internet zich 'wat vreemd gedraagt'. Pagina's laden wat langer en/of moet meerdere keren op een hyperlink klikken. Ik ben daardoor ook eens in het logboek gaan kijken toen het laatst wel heel raar deed. Als ik dan filter op bv: Noodsituatie, waarschuwing, kritisch, fout en/of waarschuwing zijn dat vooral de gene waarvan er veel zijn. Dan gaan bij mij wel de belletjes rinkelen en dan doel ik meer op de alarmbellen dan het kerstgeklingel. Misschien is het normaal, eerlijk gezegd geen idee, maar het riekt naar trammelant. Vooral ook dus doordat de router steeds raarder lijkt te functioneren. Zelf ben ik verbonden met de kabel, dus van vervelende Wifi is geen spraken. Dit probleem lijkt zich dus ook steeds vaker voort te doen en ook het vaker opnieuw opstarten van de router komt daar bij kijken.

nou werd er afgelopen februari al 'verwacht' dat hier glasvezel zou liggen en dat ik dus aangesloten zou worden. Dat is helaas tot op heden ook nog steeds niet gebeurd, ik weet ook niet of ze in de buurt daar wel op één of andere manier mee bezig zijn 's nachts (lijkt mij wat onlogisch, maar doch plausibel) maar durf ik zelf toch uit te sluiten. Enfin, ik dacht ik doe even een post op het community forum om te kijken wat er mogelijk scheelt. Maar vervolgens krijg ik het bericht (dit is al de tweede keer dat ik dit ervaar. Vorige data ben ik je verschuldigd) dat Odido even niet bereikbaar is…. van 00:00 tot 07:00 uur. Als dit geplande werkzaamheden waren, was het fijn geweest om hiervan bericht via de mail te krijgen (van te voren). Waarbij ik van T-Mobile uit het verleden weet dat als er werkzaamheden in de buurt waren gepland, je daar ruimschoots van te voren bericht van kreeg. Het begint mij dan ook steeds meer op te vallen dat sinds de overname van Odido het woord communiceren langzaam maar steeds meer vervaagd. Iets wat je op zijn minst wel mag verwachten van een telecomprovider me dunkt.

Daarnaast valt het mij ook al behoorlijke tijd op dat ik qua speedtest 94/30 haal. Dit terwijl mijn afgesloten abonnement 100/30 hoort te zijn. Als ik mijn router moet geloven zou die Rx:111214 Tx:32742 (Kbps) aan moeten kunnen. Na wat Gegoogle lijk ik te begrijpen dat dit de snelheid is die de data van A naar B aan zou moeten kunnen. Vanwaar is het dan dat ik algemeen ‘stabiel’ 94 aantik met down? Nou is dat verschil natuurlijk nihil, maar is mijn up wel altijd vast 29/30. Maar waar er van de up (Tx) maar 2124 in verschil te zijn om de afspraak na te komen. Daarbij zit er bij de down (Rx) 16332 verschil in. Mijn vraag extra is dan ook wel, waarom zo’n vast stabiel verschil wat er niet nagekomen word? En als dat verschil nu al zo ‘klein’ is, kan ik dat dan ook op den duur verwachten bij een glasvezel aansluiting waarbij er 1000/1000 word beloofd?

  • dit is trouwens het geval als ik de speedtest bij speedtest.net uitvoer. Mocht ik het via jullie eigen speedtest doen dan is er sprake van een nog lagere snelheid van data overdracht.

Erg benieuwd.

 

 

Sven-Odido 4 maanden geleden

Hi @TeleV

Dank voor je uitgebreide post. Kijken naar de screenshot die je post zijn die meldingen geen probleem. het laat zien dat je clients die zijn aangesloten netjes een ip adres krijgen van het modem. En het modem zelf een ip adres krijgt voor internet. Was dit alleen in de nacht van 16 november of gebeurd het vaker. 

Ik zie vanuit ons geen onderhoud in die nacht, kan zijn dat het een energie leverancier is geweest waardoor de wijkcentrale even uit is gegaan. Gezien jouw verbinding via KPN WBA gaat heb ik daar geen zicht op. 

 

Daarnaast valt het mij ook al behoorlijke tijd op dat ik qua speedtest 94/30 haal. Dit terwijl mijn afgesloten abonnement 100/30 hoort te zijn. Als ik mijn router moet geloven zou die Rx:111214 Tx:32742 (Kbps) aan moeten kunnen. Na wat Gegoogle lijk ik te begrijpen dat dit de snelheid is die de data van A naar B aan zou moeten kunnen. Vanwaar is het dan dat ik algemeen ‘stabiel’ 94 aantik met down? Nou is dat verschil natuurlijk nihil, maar is mijn up wel altijd vast 29/30. Maar waar er van de up (Tx) maar 2124 in verschil te zijn om de afspraak na te komen. Daarbij zit er bij de down (Rx) 16332 verschil in. Mijn vraag extra is dan ook wel, waarom zo’n vast stabiel verschil wat er niet nagekomen word? En als dat verschil nu al zo ‘klein’ is, kan ik dat dan ook op den duur verwachten bij een glasvezel aansluiting waarbij er 1000/1000 word beloofd?

De Tx/RX snelheid die je in het modem ziet is de zoganaamde intrain snelheid tussen je modem en de wijkcentrale. Deze is zo te zien perfect voor jouw internet verbinding. 

Zonder het al te technisch te maken, er is een bepaalde overhead bij het versturen van data, hierdoor kom je voor 100Mbps uit op rond de 94.

Ik hoop dat dit je vragen beantwoordeen

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +4

Hi @TeleV

Dank voor je uitgebreide post. Kijken naar de screenshot die je post zijn die meldingen geen probleem. het laat zien dat je clients die zijn aangesloten netjes een ip adres krijgen van het modem. En het modem zelf een ip adres krijgt voor internet. Was dit alleen in de nacht van 16 november of gebeurd het vaker. 

Ik zie vanuit ons geen onderhoud in die nacht, kan zijn dat het een energie leverancier is geweest waardoor de wijkcentrale even uit is gegaan. Gezien jouw verbinding via KPN WBA gaat heb ik daar geen zicht op. 

 

Daarnaast valt het mij ook al behoorlijke tijd op dat ik qua speedtest 94/30 haal. Dit terwijl mijn afgesloten abonnement 100/30 hoort te zijn. Als ik mijn router moet geloven zou die Rx:111214 Tx:32742 (Kbps) aan moeten kunnen. Na wat Gegoogle lijk ik te begrijpen dat dit de snelheid is die de data van A naar B aan zou moeten kunnen. Vanwaar is het dan dat ik algemeen ‘stabiel’ 94 aantik met down? Nou is dat verschil natuurlijk nihil, maar is mijn up wel altijd vast 29/30. Maar waar er van de up (Tx) maar 2124 in verschil te zijn om de afspraak na te komen. Daarbij zit er bij de down (Rx) 16332 verschil in. Mijn vraag extra is dan ook wel, waarom zo’n vast stabiel verschil wat er niet nagekomen word? En als dat verschil nu al zo ‘klein’ is, kan ik dat dan ook op den duur verwachten bij een glasvezel aansluiting waarbij er 1000/1000 word beloofd?

De Tx/RX snelheid die je in het modem ziet is de zoganaamde intrain snelheid tussen je modem en de wijkcentrale. Deze is zo te zien perfect voor jouw internet verbinding. 

Zonder het al te technisch te maken, er is een bepaalde overhead bij het versturen van data, hierdoor kom je voor 100Mbps uit op rond de 94.

Ik hoop dat dit je vragen beantwoordeen

Reageer