Ontgrendelen / registreren eigen modem id tbv XGS-PON ONT

  • 6 December 2023
  • 20 reacties
  • 826 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 3 reacties

Hallo,

Graag zou ik willen vragen om mijn eigen modem id te registreren voor het gebruik van mijn eigen ONT? Zoals vermeld in de Odido documentatie “Gebruik eigen ONT”. Via de klantenservice is er een ticket aangemaakt en werd aangeraden om op het community-forum nog een bericht plaatsen, hierbij.

Vanuit Fritzbox wordt gesproken over “ontgrendelen”, zie https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Afgelopen maandag ben ik overgestapt naar glasvezel via Odido. Ter voorbereiding heb ik mijn eigen modem aangeschaft, een Fritzbox 5590 met XGS-PON ONT.

 

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hey @Roel999, welkom op onze Community!

Op dit moment werkt een eigen GPON wel. Een eigen XGS-PON met SFP/SFP+ werkt op dit moment nog niet. Hiervoor moet een softwarelicentie update voor worden uitgevoerd. Zodra dit gereed is zal het hopelijk dit jaar nog uitgevoerd worden. Na de uitrol zal dit gaan werken. 

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Roel999, welkom op onze Community!

Op dit moment werkt een eigen GPON wel. Een eigen XGS-PON met SFP/SFP+ werkt op dit moment nog niet. Hiervoor moet een softwarelicentie update voor worden uitgevoerd. Zodra dit gereed is zal het hopelijk dit jaar nog uitgevoerd worden. Na de uitrol zal dit gaan werken. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido 

Ik hoop dat de (XGS-PON-Delta)software-update en kennis bij de medewerkers van Odido zo snel mogelijk zal doorgevoerd worden….

Ik neem aan dat de collega's van Delta jullie van assistentie kunnen voorzien, daar dit bij Delta wel heel soepeltjes verloopt….(eigen ervaring).

Mijn installatie van vandaag door Guidion is (gelukkig !) nog niet gelukt, omdat (waarschijnlijk) een verkeerde patch in de PoP niet helemaal goed is gegaan…. (waarschijnlijk wel erg triest voor iemand uit mijn buurt, die nu zonder glasverbinding zit...)… dus heb nog gelukkig een volledige Delta-verbinding….

 

Hoe worden we nu op de hoogte gehouden van de 'gewraakte’ software-update?

 

Groet, GH, Renkum

Ik hou graag dit topic in de gaten.

Maar ook een van de rede over de snelheid doorvoer naar een betreffende apparaat haal ik mijn topic hier ook even aan.

 

Reputatie 5

@Tommie van Odido

Ik hoop dat de (XGS-PON-Delta)software-update en kennis bij de medewerkers van Odido zo snel mogelijk zal doorgevoerd worden….

Ik neem aan dat de collega's van Delta jullie van assistentie kunnen voorzien, daar dit bij Delta wel heel soepeltjes verloopt….(eigen ervaring).

Mijn installatie van vandaag door Guidion is (gelukkig !) nog niet gelukt, omdat (waarschijnlijk) een verkeerde patch in de PoP niet helemaal goed is gegaan…. (waarschijnlijk wel erg triest voor iemand uit mijn buurt, die nu zonder glasverbinding zit...)… dus heb nog gelukkig een volledige Delta-verbinding….

 

Hoe worden we nu op de hoogte gehouden van de 'gewraakte’ software-update?

 

Groet, GH, Renkum

Stuur me even je postcode + huisnr dan kan ik in het Delta deel zien hoe het ervoor staat.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @GSH1964, ik zal een update geven in de een van de topics zodra ik die heb! 

Reputatie 2

Ook ik ben wel benieuwt hier naar, ook ik heb een fritzbox 5590 met XGS-PON ONT die ik graag online wil hebben. 

 

Hmm, allemaal wel een beetje vreemd, het is al bijna een jaar zo, dat het wettelijk geregeld is dat je vrijheid heb om eigen modem te gebruiken en ze zijn er dus tot op heden nog niet in geslaagd dit technisch voor elkaar te krijgen.

Lijkt me wettelijk gezien niet oke.

 

Hoop dat ze snel zijn met de update, anders ga ik eens even kijken wat de consumentenbond hiervan zegt.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Gedoe1976, we zijn eind vorige week gestart met de Pilot hiervan! Als dit goed verloopt hoop ik dat we dit begin volgend jaar kunnen integreren. 

Hey @Gedoe1976, we zijn eind vorige week gestart met de Pilot hiervan! Als dit goed verloopt hoop ik dat we dit begin volgend jaar kunnen integreren. 

 

Dat is mooi nieuws, laeen ben wel van mening dat het erg traag is. Vanaf 28 januari is vrije modemkeuze al vrij gegegen in Nederland. Als jullie dan nu pas met een pilot bezig zijn om dit ook te realiseren. Vind ik dat persoonlijk een erg trage reactie. Waar het zo op neer gaat komen, is dat we een jaar verder zijn.

Dit had een stuk sneller gekund en gemoeten.

Desondanks hoop ik dat jullie het snel voor elkaar hebben, want de standaard modems zijn toch wel iets slecter dan de koop modems.

We wachten nog even af.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Gedoe1976, een third party GPON ONT werkt wel, echter een XGS-PON voor hogere snelheden nog niet. We bieden ook nu pas hogere snelheden dan 1 Gbit/s aan, hiervoor was het ook niet van toepassing om een XGS-PON aan te sluiten en konden we het ook niet testen op hogere snelheden. 

@Tommie van Odido Is er al nieuws?
 

Ter info: van het ticket aangemaakt via de klantenservice heb ik tot op heden niks gehoord.

Reputatie 7
Badge +9

Er is nog geen nieuwe update @Roel999. Ik verwacht dat we een update zullen hebben in de komende maanden van Q1. Ze zijn het namelijk nu aan het testen en dat kan veel tijd vergen om dit in ons gehele netwerk te implementeren. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido als het gaat gebeuren dat je eindelijk een eigen XGS-PON ONT kan gaan gebruiken zou het dan hetzelfde werken als bij GPON? Dus dat het klonen van het serienummer voldoende is? Dat zou, denk ik, voor de meeste van de klanten die een eigen ONT willen gebruiken het fijnste zijn zodat de originele ONT kan worden teruggezet bij eventuele problemen met de lijn.

Is er trouwens al iets meer bekend?

Reputatie 7
Badge +14

Die testen zijn nog steeds ongoing.  Misschien werkt het allemaal nog. Iet helemaal feilloos.  Beter dat eerst zeker weten. Of er te klonen valt of dat je je eigen ID moet doorgeven weten we nog niet. Staat en valt wellicht ook met die testen..

We horen niets meer, dus nogmaals de vraag, hoe staat het hiermee….. Ondanks dat jullie in de communicatie zitten…….blijkt het toch lastig te zijn met de klanten te communiceren :-)

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Gedoe1976, het is geïmplementeerd op ons netwerk. Alleen zitten er nog wel wat foutjes in dus we wachten nog af om klanten te registreren. Maar we kunnen het met je proberen of het goed werkt! 

@Tommie van Odido is er al nieuws? Hoe gaat het met de testen?

Ter info: door de klantenservice ben ik nog opgebeld met de uitleg om tijdelijk het serienummer van de Huawei ONT in te voeren als GPON-serienummer om zo deze te spoofen. Dit werkt echter niet, de lijn blijft in training staan.

@Tommie van Odido ik zie dat je net op Gedoe1976 gereageerd hebt. Als ik kan helpen met ea proberen laat het maar weten.

Reputatie 7
Badge +9

De testen gaan goed @Roel999, echter zijn er nog wat kleine foutjes. Volgens mij werkt het spoofen niet met XGS-PON.  

 

Hey @Gedoe1976, het is geïmplementeerd op ons netwerk. Alleen zitten er nog wel wat foutjes in dus we wachten nog af om klanten te registreren. Maar we kunnen het met je proberen of het goed werkt! 

ik zou best ook willen mee doen :p
mijn eigen module gebruiken ipv de huawei ont

Reageer