Beantwoord

Partnerapparaten Google Home blijven offline sinds de Zyxel T-56

  • 25 January 2024
  • 7 reacties
  • 232 Bekeken

Goedenavond,

Sinds de Zyxel T-56 Modem, kan ik partnerapparaten van Google Home (Hombli Smart Sockets & LSC Smart Connect LED verlichting) niet meer gebruiken. Hombli en LSC Smart Connect geven aan gekoppeld te zijn aan Google Home, echter blijven de apparaten op ‘offline’ staan. 

Ik heb onlangs een firmware update gekregen voor het verbinden van de Harman Kardon Citation 200 speaker (welke nu overigens top werkt), maar helaas blijf ik problemen ondervinden met andere partnerapparaten. Voorheen uiteraard geen last van gehad, dus ik vermoed dat het probleem zich wederom in de Zyxel T-56 bevindt. Uiteraard de fabrieksinstellingen van de apparaten teruggezet en beide netwerken 2.4G en 5G geprobeerd. Iemand tips?

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Ferdid 28 January 2024, 13:23

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Sven Deug, goed dat je dit deelt. Dit heeft te maken met dit topic. Wil je hier jouw melding in maken en @Sven-Odido taggen? Dankjewel!

@Sven Deug

Ik heb bij een vriend geprobeerd zijn Google Chromecast aan de praat te krijgen Dat lukt wel, maar hij kan ze via een iPhone niet benaderen zien. Het is ook lastig zoeken in het modem omdat, ondanks dat je ze in de Zyxel T56 een naam geeft, in overzichten hardnekkig met alleen een mac adres.
Die mac-adressen staan ook nog iedere keer in een willekeurige volgorde. Lastig allemaal.
Dat heeft altijd allemaal prima gewerkt op een Fritzbox 9450.

Ook merkwaardig is dat, kennelijk afhankelijk van modeminstellingen, het blad verbinding er anders uit kan zien. Dat varieert van een soort grafische voorstelling waarbij de verbonden apparaten door lijntjes met het modem verbonden zijn tot een gegevens in 3 blokjes naast elkaar en dan verdeeld over een tabblad draadloos en bedraad. Bij een andere instelling staan niet meer in gescheiden tabbladen maar op een tabblad. Vreemd.

Zelf heb ik ook dit soort problemen met slimme apparatuur in mijn huis. Ze zijn soms wel maar ook vaak niet zichtbaar in de app op de telefoon. Ze zijn dan wel in de interface van het modem zichtbaar, ik kan ze pingen vanaf mijn laptop, maar de app op de telefoon zegt dat ze niet bereikbaar zijn.

Ook vreemd is dat ik ze in het modem heb zien staan als verbonden met het 5 GHz netwerk terwijl het apparatuur is die alleen op het 2.4 GHz netwerk kan.

Zo heb ik ook nog een oudere laptop die niet wil verbinden op het 2.4 GHz netwerk. Die verbind ik nu met internet via een TPlink Deco 5. Dan heb je wel internet maar kun je niet op je interne netwerk wat aan het Zyxelmodem is aangesloten. Mijn eigen Zyxel netwerk wordt niet weergegeven in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl ik wel de netwerken van de overburen, een meter of 40 verderop in de lijst zie staan. Het heeft altijd prima gewerkt op de Fritzbox.

@Cheyenne van Odido

Of het met dat topic te maken heeft? Ik betwijfel het, maar als de update uitgerold is, zal ik eerlijk toegeven dat je gelijk had. De T56 staat op andere fora al bekend als het modem wat je beter niet kan hebben als je iets met huisautomatisering doet. Jammer dat ik dat niet gelezen he voor ik moest overstappen van TWEAK naar ODIDO.

 

Reputatie 1

@Sven Deug @JanBe Dit is niet zozeer een directe partner apparaat van Google: Maar ik heb hier een bridge van Somfy (connectivity-kit) welke via de 2,4Ghz band connectie maakt met de Zyxel t56. Deze bridge gebruik ik voor de aansturing van mijn rolluiken en zonneluifel. En ja, deze bridge was zo nu en dan niet meer bereikbaar terwijl deze minder dan 50cm van het modem staat. Ik heb wat dingen geprobeerd maar wat uiteindelijk heeft geholpen is om voor de 2,4Ghz de encryptie te veranderen van wpa3-sae/wpa2-psk naar enkel wpa2-psk in de zyxell router. 

Wil niet zeggen dat dit ook de oplossing is voor jouw issue maar dit is wel wat mij is opgevallen met de t56. 

@Ferdid, Was al gewijzigd evenals de 802.11 modus, de 2.4 en 5 GHz verschillende namen gegeven.

Laptop ziet het T65 netwerk niet en slimme stekkers worden soms wel en soms niet gezien. Dat is een echt T65 probleem want met Fritzbox van TWEAK heeft het 4 jaar feilloos gewerkt.

 

Reputatie 1

@JanBe vergeet mijn eerdere relaas maar. Zojuist geconstateerd dat de Somfy hub de verbinding met de t56 weer kwijt is. :-(

Ik kwam van de week o.a. dit artikel tegen op de website van Calex

Vandaag de tijd en moeite genomen om de wifi van de T65 maar uit te schakelen en als, ook het bekabelde netwerk, via een TPlink Deco M5 te laten lopen.

Verrassing, alles werkt weer als vanouds. Mijn aansluiting is 400 mBit en ik kom draadloos nog steeds  aan de 385-395 mBit.

Dat ondersteunt het verhaal van Calex den ik wel. Nu maar wachten tot Odido zijn update voor de modemsoftware op orde heeft dan mag alles nog weer een keer terug gezet worden.

Er gaat natuurlijk niets boven één modem. Nu staat er een modem aan en de twee Deco's en dat is toch ca. 85 kWh meer op jaarbasis. En dat met de huidige energieprijzen :-)

 

Vandaag een ander modem (laten) installeren door Guidion i.v.m. een probleem met de vaste telefoonlijn. Dat probleem is niet opgelost, eerder nog erger geworden.
zie Hakkelende telefoon

Valt op dat het een eerdere software versie is dan het modem waar de boven beschreven problemen me waren. Dat was firmwareversie

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108 en het nieuwe modem heeft
V5.70(ACEA.0)T56C_b7, maar het grappige is wel dat ik alle apparatuur die eerst problemen gaven probleemloos aan kon melden.

Enige wat niet werkt. Een laptop met een Realtek RTL8188CE 802b/g/n Wifi Adapter weigert het T56 netwerk te zien. Ik kan probleemloos contact maken met het Wifi 6 netwerk van de buren (KPN) maar de T65 Odido wil niet werken. De monteur van Guidion snapte er ook helemaal niets van terwijl er op internet het  nodige te vinden is over dit probleem met het Odido-modem.

 

Reageer