Port forwarding op EX5601-T1

  • 24 January 2024
  • 6 reacties
  • 167 Bekeken

Ik heb nu al redelijk wat topics gelezen en dingen geprobeerd, maar ik kom er maar niet aan uit. 

Ik heb een Qnap nas die ik ook wil benaderen via mijn interne ip adres en van buitenaf. Ik probeer dan ook port forwarding in te schakelen, maar dit lukt maar niet. Tenminste niet met het gewenste resultaat. 

Ik heb het idee dat het wel gewerkt heeft, tot voor kort tenminste. Nu werkt het niet meer. 

Mijn Qnap heeft een functie voor upnp, wat er voor zou moeten zorgen dat automatisch de juiste poorten geforward dienen te worden (als ik het goed begrijp).

Wat kan ik nu doen om het wel werkende te krijgen?

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Allereerst van harte welkom op onze Community! 😀 @Andreasvdlinden 

Goed dat je hier een topic over opent. Ik moet eerlijk toegegeven dat dit mijn kennis iets te boven gaat, maar ik leer net als jou graag hoe je dit werkend kan krijgen. @eric, @Waqqas of @peter-keetfm kunnen jullie helpen?

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Allereerst van harte welkom op onze Community! 😀 @Andreasvdlinden 

Goed dat je hier een topic over opent. Ik moet eerlijk toegegeven dat dit mijn kennis iets te boven gaat, maar ik leer net als jou graag hoe je dit werkend kan krijgen. @eric, @Waqqas of @peter-keetfm kunnen jullie helpen?

Ik ben zelf niet bekend met Qnap en Zyxel.

@Andreasvdlinden

Misschien heb je wat aan Qfinder om je nas weer te vinden. (Op je thuis netwerk)

Zie deze link.

 

Mij lukte portforwarding ook niet. Drama!!! 

Draai zelf Synology en die heeft een soort synoniem om de nas te bereiken. Dit gaat langs portforwarding.

DDNS heet dat. Misschien dat jij dat met je Qnap ook kan?

Mij lukte portforwarding ook niet. Drama!!! 

Draai zelf Synology en die heeft een soort synoniem om de nas te bereiken. Dit gaat langs portforwarding.

DDNS heet dat. Misschien dat jij dat met je Qnap ook kan?

Een Synology kun je gewoon benaderen via poort 5000 of 5001.

Zet deze niet open naar buiten maar gebruik een vpn tunel naar je thuisnetwerk.

Om je nas te bereiken.

 

Mij lukte portforwarding ook niet. Drama!!! 

Draai zelf Synology en die heeft een soort synoniem om de nas te bereiken. Dit gaat langs portforwarding.

DDNS heet dat. Misschien dat jij dat met je Qnap ook kan?

Een Synology kun je gewoon benaderen via poort 5000 of 5001.

Zet deze niet open naar buiten maar gebruik een vpn tunel naar je thuisnetwerk.

Om je nas te bereiken.

 

Dan kan TS dat toch ook doen? VPN tunnel?

Maar synology werkt dus ook met DDNS. Ook veilig

 

Reputatie 7
Badge +5

Mij lukte portforwarding ook niet. Drama!!! 

Draai zelf Synology en die heeft een soort synoniem om de nas te bereiken. Dit gaat langs portforwarding.

DDNS heet dat. Misschien dat jij dat met je Qnap ook kan?

Een Synology kun je gewoon benaderen via poort 5000 of 5001.

Zet deze niet open naar buiten maar gebruik een vpn tunnel naar je thuisnetwerk.

Om je nas te bereiken.

 

VPN is soms (vaak) een brugje te ver.

De simpelste en vanouds bekende is port translation (poortvertaling)

Je vertaalt de benodigde poort zoals het Synology voorbeeld 5000 of 5001 naar 51205 of 51206 naar de eerder genoemde poorten. Dit heb ik vroeger jaren toegepast bij windows remote desktop (mstsc)
Nadeeltje was dat het poortnummer meegegeven moest worden bij het opzetten van de verbinding.

Poortscans werden vaak op de onderste poorten gedaan en door deze poort (nummer) omzetting bleef de mogelijk open poort buiten het zicht. Helaas met de toegenomen snelheden van apparatuur en internet verbindingen is dit niet de beste methode maar wel simpel op te zetten.

@Stieke 

DDNS heeft niets van doen met poorten die gebypassed worden.

Dynamic Domain Name System is een systeem waar ergens een server jouw IP adres koppelt aan een Domein Naam. En daar gaat het vaak fout als je van internet aanbieder wisselt. Jouw Internet IP adres wijzigt en als dat adres niet wordt gewijzigd in die “ergens” server blijf jouw apparaat onvindbaar.

Op de meeste consumenten aansluitingen zijn VASTE internet IP adressen ook niet gegarandeerd en op dit moment is Odido druk aan het sleutelen in zijn “core” netwerk met als gevolg dat een ander IP adres zomaar aan de oppervlakte kan komen.

Zelfs met een DDNS service kan het tot een dag duren voordat alle DomeinNaamServers op de hoogte zijn gesteld van jouw veranderde IP.

Synology DDNS is een door hen aangeboden service voor hun apparaten.

In de Zyxel router zitten ook mogelijkheden om een DDNS in te stellen en in de Synology of Qnap is de mogelijkheid aanwezig om een “eigen” VPN op te zetten en dat heeft boven alles mijn voorkeur ondanks dat het lastiger van de grond te krijgen is.
(Synology - VPN server)

Reageer