Beantwoord

Router vanaf buuten benaderen

  • 1 December 2023
  • 11 reacties
  • 248 Bekeken

Hoe kan ik bijvoorbeeld vanaf mijn werk mijn router thuis benaderen, zodat ik de computer van mijn zoon kan blokkeren.

icon

Beste antwoord door eric 1 December 2023, 19:57

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dan moet je een VPN server in je thuis netwerk installeren,  bijvoorbeeld via een NAS. Dan maak je jouw remote computer onderdeel van je thuis netwerk en kun je de router vanuit binnen benaderen. Blokkeren van een computer zou dan alleen door b.v. het uitzetten van WiFi kunnen.

Reputatie 7
Badge +5

Voorbeeld betreft een Zyxel T50

De(ze) router kan van buiten benaderd worden door in de instellingen van de router WAN toegang in te schakelen. Zorg er daarbij voor dat je poort een andere is dan de standaard 443.

Wan enabled en gewijzigde poort

Het eigen ip adres kun je in de router vinden bij Connection Status. Een andere mogelijkheid is met een browser naar watismijnip.nl te gaan. ps die zwarte puntjes zijn ook wat getallen 😁

Zo de weg naar de router van buiten is ingesteld.

Nu wordt het simpelweg blokkeren van het MAC adres van de computer van zoonlief.
Dit gebeurt in de router bij Security/Beveiliging → MAC filter.

Hier kun je het MAC adres van de computer opgeven

Met UTP bekabeld of d.m.v. WiFi zijn verschillende MAC adressen en moeten daarom beide opgegeven worden. Door ALLOW/TOEGESTAAN of DENY/GEBLOKKERD als instelling te kiezen kun je deze keuze Activeren of uit zetten door op apply/toepassen te klikken.

 

De router kun je vanaf je werk benaderen door jouw internet ip adres in te typen in een webbrowser gevolgd door dubbele punt en het poortnummer.

voorbeeld https://85.144.xxx.xxx:47443

Als de browser moeilijk doet omdat je geen standaard https poort gebruikt kun je via de standaard 443 poort proberen.

Let op dat het op deze wijze open zetten van externe toegang tot je router het netwerk erachter minder beveiligd is. Aanpassen van het standaard wachtwoord is daarbij noodzakelijk omdat dit de enige verdediging is.

En vergis je niet in de capaciteiten van je zoon, Een fabrieksreset maakt al je arbeid in 15 seconden ongedaan.

Reputatie 7
Badge +14

Echt een gevaarlijke manier om je router zo.open te stellen. Deze routers kun je niet tegen een brute force aanval beschermen in tegenstelling tot een goede VPN server.

Reputatie 7
Badge +5

Echt een gevaarlijke manier om je router zo.open te stellen. Deze routers kun je niet tegen een brute force aanval beschermen in tegenstelling tot een goede VPN server.

puntje puntje puntje

Dan moet je een VPN server in je thuis netwerk installeren,  bijvoorbeeld via een NAS. Dan maak je jouw remote computer onderdeel van je thuis netwerk en kun je de router vanuit binnen benaderen. Blokkeren van een computer zou dan alleen door b.v. het uitzetten van WiFi kunnen.

Tsja, iedereen heeft een NAS in huis en de kennis om een VPN server op te zetten.

Het uitschakelen van de Wifi lijkt me daarbij niet zo effectief als de computer met utp is aangesloten.

 

Reputatie 7
Badge +14

Inderdaad,  kinderen zijn innovatief. Maakt gewoon. Een hotspot op z'n mobiel...

Reputatie 4

Misschien beter met de zoon  samen alle ins en outs van de gevaren van internet leren kennen.

Als je hem met techniek onder controle wil houden, dat ga je altijd verliezen.

Je kunt ook niet voor altijd zijn portemonnee op afstand blokkeren.

Groot worden gaat met vallen en opstaan.

Sorry dat het zo belerend is. Als het niet bevalt, vergeet het maar.

 

Hoi Theo,

Bedankt voor je reactie, alle overigen reageerders ook uiteraard. Het gaat mij in ieder geval niet om de gevaren van internet. Het gaat er bij mij om dat mijn zoon meer dan eens spijbelt. Ik heb daarop aangegeven dat als hij thuis blijft van school van mij ook niet op de PC mag om de hele dag te gamen. Ik ben daarbij eerder weg van huis en ik krijg om 10.00 de melding dat de jongen nog niet op school is.

Ondertussen kan hij zich vermaken met zijn games de hele dag. Ik wil dus graag blokkeren.

Intussen heb ik Parental Controls ingesteld op school tijden en hoop het hiermee deels te ondervangen en dat dit werkt.

Nogmaals dank.

Reputatie 7
Badge +5

@Verheijdt 

Uit ervaring kan ik je al in het oor fluisteren dat je deze strijd gaat verliezen.

Die ervaring is door mij opgedaan in het modem tijdperk waarbij inbellen nog gebruikelijk was, een hoop piepjes en dan eindelijk een verbinding. Wat ook een hoop kostte waren de guldens die wij na een korte vakantie mochten ophoesten omdat zoonlief het wachtwoord had weten te achterhalen …

Zit er een diepere oorzaak achter het spijbelgedrag? Waarschijnlijk beter om daar tijd aan te besteden dan aan de tijdelijke blokkade je nu tracht in te voeren.

In ieder geval succes met “het opvoeden”

/filisofeermodus aan

Kinderen krijgen is een gunst, kinderen opvoeden een kunst.
Helaas geen universele handboeken bij voorhanden in dit leerproces zonder einde

/einde filosofeermodus

Hoi Yalerta,

Gelukkig stoppen we ook ontzettend veel tijd om te achterhalen waar dit spijbelgedrag vandaan komt in 1 op 1 gesprekken, gesprekken met het VSO (speciaal onderwijs), GGD en zo meer. Om daar in deze community verder op ingaan lijkt me niet zinvol. Toch ontzettend bedankt voor je advies.

Reputatie 4

De jeugd heeft meer mogelijkheden en kansen dan wij dat 60 jaar geleden hadden. Daarom zijn er natuurlijk ook meer ontsnappingsmogelijkheden om uit het gareel te raken.

Ook voor de opvoeding is het moeilijker dan vroeger.

Succes ermee.

Reputatie 7
Badge +5

@Verheijdt 

( heel verhaal) [deleted]
Succes.

Reageer