Slecht internet voor TV en PS5 + nieuwe TP-Link modem werkt niet

  • 4 February 2024
  • 3 reacties
  • 148 Bekeken

Beste mensen,

Ik zit al een tijdje bij Odido en in november vorig jaar zijn wij verhuisd naar een nieuw adres. Op het nieuwe adres hebben wij geen stabiele internetverbinding en ervaren wij een hoop problemen.

Ik heb onze bundel verhoogd naar 1000mbps. De speedchecks met ethernetkabel uitkomen op ongeveer 900mbps download en 900mbps upload, zonder ethernetkabel is dit ongeveer 500mbps download en 500 mbps upload. Ondanks deze snelheden ervaren wij heel veel problemen, vooral met tv kijken en online gamen op PS5. Zowel de PS5 als het tv-kastje zijn verbonden met een kabel vanuit de modem. Tijdens het gamen ervaar ik latency. De PSN-test geeft 900 mbps download aan en ongeveer 10/15mbps upload. Tijdens het tv kijken (bijvoorbeeld voetbal) zie je dat de verbinding niet stabiel is. Vaak heb ik schokkerig beeld, bovendien is de beeldkwaliteit vaak niet goed.

Ik dacht dat een nieuwe en snellere modem, de TP Link AX 1500 Wifi 6 router wellicht uitkomst zou kunnen bieden. Deze modem heb ik aangeschaft, echter krijg ik deze niet verbonden met glasvezel. Als ik de glasvezelkabel in de WAN-poort doe, dan maakt de router geen verbinding met het internet. Het internet icoontje op de router begint oranje te knipperen.

Alle standaard stappen (resetten, powerflip etc.) heb ik al doorlopen, maar helaas zonder resultaat. Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. :)

harmenzo 2 maanden geleden

Je bedoelt de UTP kabel in de WAN poort (dus niet de glasvezelkabel, wat jij schreef).

Je moet wel VLAN 300 / priority 0 instellen. (Ik heb zelf trouwens geen TP-Link router, dus waar je dat moet invullen, weet ik niet.)

Zie ook https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf

 

 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3

Je bedoelt de UTP kabel in de WAN poort (dus niet de glasvezelkabel, wat jij schreef).

Je moet wel VLAN 300 / priority 0 instellen. (Ik heb zelf trouwens geen TP-Link router, dus waar je dat moet invullen, weet ik niet.)

Zie ook https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf

 

 

Ja klopt ik bedoel de UTP kabel. Via een IP-adres kan ik in de instellingen van de TP Link komen, maar het probleem is dat ik geen internetverbinding kan maken met de TP Link, waardoor ik dus ook niet naar het IP-adres kan surfen. 

Reputatie 3

Je zou je router moeten kunnen bereiken via het lokale adres daarvan op je interne netwerk. Dat is waarschijnlijk 192.168.1.1. of 192.168.0.1 of zoiets. Het juiste adres kun je vinden op het apparaat waarmee je met de router verbonden bent (kijk bij “default gateway”). Als je nog niet verbonden bent met de router, dan kun je een apparaat via een netwerkkabel in een LAN poort verbinden. Of via WIFI. De WIFI instellingen en de username/password van de router staan òf achterop de router, òf je kan ze vinden op internet / in de documentatie.

Ik zou zelf eerst de router configureren, en dan pas met internet proberen te verbinden.

Reageer