stabiele verbinding

  • 26 November 2023
  • 13 reacties
  • 125 Bekeken

Al enige tijd krijgen we de melding op de tv dat de internetverbinding opnieuw opgestart dient te worden. Blijkbaar is onze tv (bedraad internet en de app, geen kastje) dan de verbinding kwijt. Maar niet alleen onze tv is de verbinding kwijt: ook smart-switches voor verlichting via Wifi zijn vervolgens offline in de daarvoor gebruikte home-app. Was nooit zo bij KPN (vorige provider).

We hebben reeds ons netwerk aangepast en het 2,4 ghz netwerk apart voor deze switches ingeregeld, werkt een onbepaalde tijd correct en dan zomaar ineens volledig willekeurig gebeurt dit....

Wat is hieraan te doen? 

Apparatuur is de Zyxel T54 en de Amino Aria 7x

 

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hey @Adje1971, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik ben meteen voor je gaan kijken en het valt me op dat het modem al meer dan 88 dagen online staat. Zou je allereerst al je apparatuur stroomloos kunnen maken? Dit doe je zo:

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem, TV Box en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en TV Box en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Daarnaast ben ik benieuwd waarom je het gastnetwerk aan hebt staan en hoe heb je je instellingen aangepast voor de 2,4 GHz frequentie? Ik zie dat bandsteering nog aan staat, dit raden wij ook aan voor een stabiele verbinding. Je gaf aan dat je reeds het netwerk aangepast hebt en de 2,4 GHz frequentie losgekoppeld hebt. Dit zie ik niet terug namelijk. Alvast bedankt!

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Adje1971, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik ben meteen voor je gaan kijken en het valt me op dat het modem al meer dan 88 dagen online staat. Zou je allereerst al je apparatuur stroomloos kunnen maken? Dit doe je zo:

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem, TV Box en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en TV Box en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Daarnaast ben ik benieuwd waarom je het gastnetwerk aan hebt staan en hoe heb je je instellingen aangepast voor de 2,4 GHz frequentie? Ik zie dat bandsteering nog aan staat, dit raden wij ook aan voor een stabiele verbinding. Je gaf aan dat je reeds het netwerk aangepast hebt en de 2,4 GHz frequentie losgekoppeld hebt. Dit zie ik niet terug namelijk. Alvast bedankt!

@Tommie van Odido , heeft even geduurd maar de "oplossing" zoals aangedragen was al eerder genoemd en werkt niet.

Dat onze modem al zolang aanstaat zou kunnen,  ik weet niks van eventueel automatisch uitschakelen en/of opnieuw opstarten.

Word inmiddels wel irritant want sommige andere smart oplossingen in huis (WiFi schakelaars voor verlichting bijvoorbeeld, maar ook niet allemaal) moeten nu ook iedere keer opnieuw ingesteld worden.

Gastnetwerk was overigens een tip van een andere collega van je.

Nu het odido is is trouwens de melding veranderd en staat er dat "het apparaat mogelijk in stand-by is geweest".

Wil u eigenlijk wel eens weten waarom ons thuisnetwerk er nagenoeg elke dag dus uitklapt. 

Reputatie 6
Badge +2

@Adje1971 Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik vermoed dat je inderdaad last hebt van een wegvallende verbinding. Het is belangrijk om het modem een herstart te geven, zodat wij kunnen zien wat er gebeurd op het moment dat de verbinding verbreekt. Op die manier kunnen mijn collega’s van de technische dienst gericht op zoek naar een oplossing. 

Wil je het modem alsnog een herstart te geven, zoals uitgelegd door @Tommie van Odido? Ik wil je dan vragen om de verbinding de komende drie dagen te testen en de datum/tijdstip van de uitval te noteren. Geef je dit daarna aan mij door? Ik weet zeker dat we hier samen uit zullen komen! 

Daarnaast hoor ik graag hoe je de wifi verbinding hebt gesplitst. Ik kan dit namelijk net als @Tommie van Odido niet terug zien in de instellingen van jouw modem. 

@Teresa van Odido : modem is zoals eerder aangegeven al meerdere keren herstart/gereset maar dat geeft geen oplossing. Wanneer de verbinding wegvalt weet ik niet, wat ik wel weet is dat als wij de TV na een nachtje slapen bijv. weer aanzetten we elke keer de melding krijgen dat ie opnieuw moet opstarten. 

WiFi netwerk hebben we gesplitst in de modem zoals door de installatiemonteur aan ons getoond,  maar deze storing was ook voor de splitsing van de bandbreedte al een feit. 

Begint nu toch wel zwaar irritant te worden, nagenoeg alle antwoorden die hier in de community gevraagd worden zijn gegeven maar opgelost word er niets....

Reputatie 6
Badge +2

@Adje1971 Ik wil je heel graag helpen om dit op te lossen. Echter om gericht op zoek te kunnen gaan naar de juiste oplossing moet ik je echt vragen om het modem te herstarten en de tijden van wegval te noteren. Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik direct voor je aan de slag! 

@Teresa van Odido : herstarten geen probleem,  maar signaalwegval noteren? Hoe weet ik wanneer onze modem eventjes geen signaal heb? Moet ik er 24 uur naast gaan zitten of zo?

Reputatie 7
Badge +9

Zou je het modem eens willen voorzien van een factory reset @Adje1971? Laat alle instellingen staan zoals ze zijn, zou je dan de verbidinding willen testen? Valt het nog steeds weg dan graag de datum en momentopname noteren van de uitval. Doe dit alleen als het je opvalt, hier hoef je echt niet op te wachten maar alleen als je het opmerkt. Alvast bedankt! 

@Tommie van Odido @Teresa van Odido Factory reset is ook al gedaan, was reeds eerder geadviseerd. 

En zoals aangegeven,  de TV wanneer we die aanzetten geeft aan dat Odido TV opnieuw moet worden.

Als we zitten te kijken merken we geen verbindings problemen.

Maar ook, zoals reeds eerder aangegeven,  hebben andere smart apparaten last van dit verbindingsprobleem.

Een 2-tal WiFi schakelaars raken netwerk kwijt en de Google Chrome van onze zoon voor zijn TV moeten we iedere keer opnieuw aanmelden.

Lastig!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Adje1971, de dekking van je wifinetwerk is ook niet optimaal. Ik ga je een T-56 opsturen, dit modem heeft een ietwat grotere dekking. Wellicht komen we dan een stapje verder! Je ontvangt hier zodadelijk een bericht over en zodra het modem verzonden is kun je de zending volgen in Mijn Odido. 

@Tommie van Odido dank voor deze poging om.het probleem op te lossen, heb 'm gelijk geïnstalleerd. 

Ik zeg bewust poging want zojuist (20-01-2024 00:30) ineens: TV uit, WiFi signaal weg. Snel naar het modem gelopen en ik had een heterdaadje.

Powerlampje knipperde,  alle netwerken uit, internet uit en na een paar minuten begon alles weer op te lichten.

Wat gaat er fout?

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Adje1971 , ik heb meteen ook in houw verbinding gekeken en ik zie inderdaad de korte hiccup in de verbinding. Ik kan echter niet verklaren waar dit door veroorzaakt is. Het zou ook kunnen zijn dat dit komt door onderhoud dat 's nachts plaatsvindt. Maar dit zou voornamelijk tussen 01:00-6:00 moeten gebeuren: Onderhoud in januari 2024 | Odido community. Zou je het in ieder geval in de gaten willen houden en mocht dit toch weer vaker voorkomen om opnieuw aan de bel te trekken?

Wat mij verder opvalt in jouw verbinding is de TV Box. Ik zie dat het tv-signaal niet optimaal is. Nu zie ik dat je de TV Box samen met andere apparaten op één LAN-poort hebt verbonden.Voor de beste werking wil ik je adviseren om de TV Box een eigen LAN-poort te geven en deze rechtstreeks te verbinden zonder een switch ertussen. 

 

@Tommie van Odido @Demi van Odido : T56 geïnstalleerd, switch er tussenuit gehaald zoals hierboven aangegeven maar toch weer de melding. 

Wat houd dit nu precies in? Iedere keer als we de TV aanzetten na (korte of langere) tijd niet gekeken te hebben zien we dit.

Ook wanneer zoonlief even met z'n PS5 heeft zitten gamen en wij daarna weer tv willen kijken hebben we dit. 

Op een andere tv waar we met het kastje werken krijgen we dit nooit,  alleen bij de tv in de woonkamer.  

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Adje1971, heb je toevallig een Samsung tv? Samsung ververst geen applicaties als de tv in standby staat. Daarom dient de app gereboot te worden. Hier kunnen we jammer genoeg niks aan doen. Dit ligt aan Samsung zelf. 

Reageer