Beantwoord

Toevoegen slimme lamp lukt niet hoewel 2.4Ghz actief is.

  • 9 July 2023
  • 15 reacties
  • 368 Bekeken

Reputatie 3

Goedenavond, 

Met mijn vorige router de Netgear RBR50 was het erg eenvoudig om met de Calex app slimme lampen toe te voegen waarbij naast het 5.0 GHz ook het 2.4 GHz netwerk actief was. Echter, doe ik hetzelfde met de Zyxel T-54 router dan krijg ik dit niet voor elkaar hoewel bij "Draadloos" het 2.4 Ghz netwerk actief is. Andere reeds geïnstalleerde slimme lampen werken feilloos met de T-54 samen! 

Ik volg in de Calex app nauwgezet de instructies op en terwijl de slimme lamp zich in de koppelmodus bevindt (snel knipperend) kan ik hem niet toevoegen in mijn netwerk.

Moet ik onder "Draadloos" tijdelijk het 5.0 GHz netwerk uitzetten misschien?

Heeft iemand een dee wat ik nog moet doen?

Bedankt. 

icon

Beste antwoord door Michel281 10 July 2023, 00:56

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +14

 Hoo @Michel281 

Ja tijdens het koppelen zet je 5ghz uit, daarna weer aan. Zou moeten werken. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel281 

Misschien kan je de lampen ook eens resetten, dit gaat vaak door de lampen een aantal keer uit en aan schakelen.

Bij draadloos > algemeen, WPA2-PSK kiezen als beveiligingsmodus kan ook helpen.

Reputatie 3

 Hoo @Michel281 

Ja tijdens het koppelen zet je 5ghz uit, daarna weer aan. Zou moeten werken. 

Ik had in de router het 5.0 GHz-netwerk uitgeschakeld en wat later heb ik het opnieuw geprobeerd helaas zonder succes. Zoals Waqqas gesugareerd had zal ik de lamp in kwestie resetten en de beveiliging tijdelijk wijzigen. Misschien ligt het daaraan. Eigenlijk zou de software automatisch het 2.4 GHz netwerk moeten detecteren terwijl het 5.0 GHz netwerk actief is. Althans dat werkt zo bij de Netgear RBR50... 🤔 

Reputatie 7
Badge +14

Er zit niet veel software in zo'n lamp hoor. Die lampen en andere IOT spulletjes zijn eigenlijk te dom voor de moderne wifi netwerken waarbij er dualband met dezelfde ssid en stevige wifi beveiliging wordt gedaan. Je zou eigenlijk naar Zigbee lampen moeten overstappen. Wifi is veel te complex voor en verstorend door klik aan/klik uit units.

Reputatie 3

 Hoo @Michel281 

Ja tijdens het koppelen zet je 5ghz uit, daarna weer aan. Zou moeten werken. 

Helaas werkt dit ook niet! Ik heb de 5 GHz band uitgeschakeld en daarna opnieuw geprobeerd, ook met een andere beveiligingsniveau zoals gesuggereerd door Waqqas, maar helaas…

Het resetten van de lamp zoals gesuggereerd door Waqqas is hetzelfde als de lamp in de zogenaamde  koppelmodus plaatsen!

 

Lekker dan! 

Reputatie 3

Misschien een hele rare suggestie is dat ik morgen de slimme lamp uit de fitting haal, een tijdje vast en daarna weer bevestig. Het klinkt idioot maar ik weet geen ander optie.

 

Anyone? 

Reputatie 7
Badge +15

 

Je zou de handleiding kunnen doornemen om te kijken hoe je de lampen een complete reset geeft.

Reputatie 3

 

Je zou de handleiding kunnen doornemen om te kijken hoe je de lampen een complete reset geeft.

Dank je wel Waqqas.

Dat had ik al gedaan en, zoals ik eerder schreef, zijn het dezelfde handelingen als om de lamp in koppelmodus te zetten:

Hoe reset ik mijn Calex Smart producten?

Om je apparaat opnieuw in te stellen, schakel je het drie keer aan en uit met de (ingebouwde)schakelaar. Als je product gaat knipperen, betekent dit dat het klaar is om opnieuw te verbinden. Je kunt nu alle instellingen opnieuw instellen.

 

Ik zou graag willen weten waarom dit geen probleem was met mijn vorige router en wel met de T-54!

 

@Michel281 

Als je deze stappen volgt van deze link.

Dan moet het vast lukken.

 

Reputatie 3

@Michel281

Als je deze stappen volgt van deze link.

Dan moet het vast lukken.

 

Top! Bedankt! 

Reputatie 3

@Michel281

Als je deze stappen volgt van deze link.

Dan moet het vast lukken.

 

GEWELDIG. Bluetooth pairing did the trick! 

Hartstikke bedankt! 

Reputatie 3

@Michel281

Als je deze stappen volgt van deze link.

Dan moet het vast lukken.

 

GEWELDIG. Bluetooth pairing did the trick! 

Hartstikke bedankt! 

Wel heel apart dat je in deze Community óók notificaties krijgt van je eigen commentaar... 🤔 

Reputatie 7
Badge +15

@Michel281 

Dat ligt aan de instellingen in je community profiel, ik ontvang geen berichten over eigen commentaar.

Reputatie 3

@Michel281

Dat ligt aan de instellingen in je community profiel, ik ontvang geen berichten over eigen commentaar.

Oké dat kan kloppen alhoewel je ervan uit zou gaan dat deze optie uitgeschakeld zou zijn. 

Reputatie 3

Er zit niet veel software in zo'n lamp hoor. Die lampen en andere IOT spulletjes zijn eigenlijk te dom voor de moderne wifi netwerken waarbij er dualband met dezelfde ssid en stevige wifi beveiliging wordt gedaan. Je zou eigenlijk naar Zigbee lampen moeten overstappen. Wifi is veel te complex voor en verstorend door klik aan/klik uit units.

Dat kan wel waar zijn maar die domme software in die lampen zelf ontvangen ook van tijd dat tijd een firmware update dus ze gaan ook min of meer met de tijd mee. Eén nieuwere vorm van pairing gebeurt aan de hand van Bluetooth en niet alleen op de ouderwetse manier van knipperen en in je netwerk zetten.

Maar goed de nieuwere Calex app ondersteunt ook pairing door middel van Bluetooth en dat heeft inderdaad gewerkt. 

Reageer