Beantwoord

TP-Link Deco XE75 aansluiten achter Zyxel T56

  • 6 January 2024
  • 6 reacties
  • 559 Bekeken

Ik krijg via Wifi Plus van Odido niet het gewenste resultaat qua snelheid en verbinding, dus besloten om een eigen Mesh netwerk setje te kopen: de TP-Link Deco XE75. De installatie klinkt gemakkelijk, maar ik krijg het niet werkend. Aan het einde van de setup brand de Deco rood, wat dus betekend dat deze geen internetverbinding krijgt. De Wifipoorten op mijn Zyxel T-56 modem werken allemaal. Na meermaals resetten van de Deco nog steeds geen succes.

Ik klik tijdens de setup Dynamic IP aan en zet de IPTV/VLAN op aan en vul dan bij Internet VLAN-ID 300 in en bij Internet VLAN prioriteit 0. Ik kan echter de IPTV niet uitzetten apart. Daar heb ik verder niks bij ingevuld. De Deco krijgt helemaal geen IP adres, Subnet mask of wat dan ook door na het afronden van de setup. Geeft ook aan dat er geen verbinding is.

Zou iemand mij kunnen helpen met de juiste installatie en instellingen? Zowel voor de Deco XE-75 als voor de Zyxel T-56 mocht dat nodig zijn.

Alvast heel veel dank!

icon

Beste antwoord door TMTV 6 January 2024, 16:09

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @BigFood,

Welkom op de Community!

VLAN 300 instellen is alleen nodig als je de T56 wilt vervangen door de Deco's (router mode). Als je ze samen wilt gebruiken, hoef je de Deco's alleen in access point mode zetten en de wifi van de T56 uit. Ik lees hier en daar verhalen dat in het laatste geval je het beste een switch tussen de Deco's en de T56 kunt zetten, omdat het niet goed werkt als het signaal door de router gaat. Ik hoop dat ik je hiermee op het juiste spoor heb gezet. Mocht je nog vragen hebben, laat het hier gerust weten.

Hoi @TMTV en dankjewel voor het warme welkom :)

Als ik de Deco’s dus als Wifi punten wil gebruiken, zou ik op het T-56 modem een switch moeten aansluiten en op de switch de eerste Deco dus? En daarna pas de installatie van de Deco uitvoeren en op Access Point mode zetten? Of moet/kan ik die access point mode al van tevoren instellen in de Deco?

Mijn bedoeling was eigenlijk wel om deze als router in te stellen. Maar dan moet ik het T-56 modem dus loskoppelen als ik het goed begrijp. Hoe moet ik de Deco dan aansluiten? Ik heb alleen het kastje waar de glasvezel binnenkomt in de meterkast en geen mediabox verder. En welke instellingen moet ik dan gebruiken?

Bedankt weer!

Reputatie 7
Badge +6

@BigFood Als je de Deco als router wilt instellen, heb je de T56 inderdaad niet meer nodig. Je zet dan de Deco die je daarvoor in de plaats zet in router mode en VLAN 300. Je kunt hem aansluiten op de kabel die nu in de blauwe WAN-poort van de T56 zit. De overige Deco's moeten in access point mode en kun je daar rechtstreeks mee verbinden (dus zonder switch).

Mocht je ze toch in combinatie met de T56 willen gebruiken, dan is het belangrijk dat het onderlinge signaal niet via de T56 loopt. Je sluit dan een switch aan op een van de LAN-poorten van de Zyxel en op een van de overige poorten van de switch kun je de eerste Deco aansluiten. Afhankelijk van de situatie kun je de overige Deco's draadloos verbinden, met de eerste Deco of op een van de andere poorten van de switch.

Dankjewel @TMTV!

Dat ga ik eens proberen :)

@TMTV Ik loop toch nog tegen een probleem aan. Ik heb de Deco nu als router ingesteld met VLAN 300 en Priority 0. De Deco zegt dat alles in orde is, maar ik heb een probleem met de wifi snelheid. Ik heb een 1Gbps abonnement en bekabeld haal ik een snelheid van rond de 900Mbps down en up. Dat is prima. Met de wifi haal ik echter maar een snelheid van tegen de 100Mbps en soms zelfs minder. Hier is een screenshot van de laatste speedtest:

Zijn er ergens instellingen die aangepast moeten worden, of wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik sta bij de test naast de Deco.

Mochten er meer screenshots nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Reputatie 7
Badge +6

Wifiproblemen zijn altijd lastig te vinden. Controleer eerst of het apparaat waarmee je test met de 5GHz-frequentie verbonden is. Op 2.4GHz zul je niet veel verder komen dan dit. Daarnaast zou je een ander kanaal kunnen proberen, afhankelijk van welke kanalen in de buurt al bezet zijn.

Reageer