Beantwoord

User guides for the Zyxel T-54 en Zyxel T-56 modems

  • 27 November 2023
  • 5 reacties
  • 653 Bekeken

Ik overweeg een glasvezel internet abonnement te nemen bij Odido. Aangezien ik wat technisch aangelegd ben ik op zoek gegaan naar de technische documentatie (user guides) van de modems die ik vermoedelijk zal ontvangen bij een abonnement.

 

Jammer genoeg kan ik die documenten nergens vinden. De handleidingen die ik aantref betreffen slechts “snel van start” handleidingen die niets vermelden over Port Forwarding, DMZ etc, etc, dingen die ik nodig heb om mijn interne netwerk op internet te kunnen aansluiten via Odido glasvezel.

 

Ik weet dat die handleidingen wel bestaan: ik zag ergens in een bericht een screenshot van een pagina van een van die user guides.

 

Kan iemand mij een (werkende) link aangeven om die handleidingen te kunnen downloaden?

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 November 2023, 19:45

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @migolski 

Hier heb je een handleiding van Zyxel zelf, met glasvezel zal je de Zyxel EX5601-T1 (Zyxel-T56) krijgen.

De Zyxel is voorzien van een custom firmware dus bepaalde functies heb je niet op de T56.

Hallo @Waqqas 

Bedankt !

Hallo @Waqqas ,

Ik heb de handleiding voor de Zyxel EX5601-T1 (Zyxel-T56) alsmede de Odido Algemene Voorwaarden Abonnee Consument doorgenomen en heb enkele vragen.

Momenteel heb ik een thuis netwerk met o.a. een wifi-router die via een ethernet kabel verbonden is met een Fritzbox modem/router die weer verbonden is met de internet via ADSL.

Die wifi router ondersteunt een eigen VPN server die me in staat stelt om van buiten toegang te krijgen tot mijn thuis netwerk. Om dat te bereiken moest ik vanzelfsprekend Port Forwarding bij de Fritzbox instellen en activeren.

 

Vraag 1) Bij de handleiding van de Zyxel EX5601-T1 lees ik onder het hoofdstuk Network Adress Translation (NAT) dat Port Forwarding wordt ondersteund. Maar ik begrijp uit meldingen op community.odido.nl dat bepaalde functies van de Zyxel EX5601-T1 niet ondersteund worden bij de aangepaste Zyxel T-56. Mijn eerste vraag is dus: wordt Port Forwarding ondersteund bij de T-56 zoals beschreven in de handleiding van de EX5601-T1?

 

Vraag 2) Op punt 22 van de Algemene Voorwaarden Abonnee Consument betreffende de bruikleen apparatuur die door Odido ter beschikking wordt gesteld staat vermeld :“Als je diensten bij ons afneemt krijg je apparatuur zoals modem, TV Box of Wifi apparatuur in bruikleen. Deze apparatuur blijft eigendom van Odido. Je mag geen wijzigingen op de apparatuur aanbrengen.

 

Wat wordt verstaan door “Je mag geen wijzigingen op de apparatuur aanbrengen” ? Gaat het slechts om hardware wijzigingen of wordt het configureren van Port Forwarding op de T-56 beschouwd als een verboden “wijziging” ? Als dat zo is, dan mag ik helaas mijn VPN server niet gebruiken in combinatie met een Zyxel T-56 modem en heb ik niets aan een glasvezel internet abonnement van Odido.

 

Vraag 3) Wat voor soort WAN IP-adres wordt verschaft door Odido bij een internet abonnement: een vast IP-adres of een dynamisch IP-adres? Ik vermoed het laatste aangezien ik niets hierover kon vinden in de website.

 

Reputatie 3

Port forwarding kan je instellen op de T56 en dat werkt ook. Ik gebruik het zelf ook, voor een inkomende mailserver.

Bij odido krijg je een dynamisch ip adres. Het wijzigt niet vaak als je steeds dezelfde router gebruikt. Bijvoorbeeld als je je eigen router aansluit op de ONT i.p.v. de Zyxel, dan krijg je een ander ip adres. Maar bij een herstart van de Zyxel wijzigt je ip adres niet.

Let op: ik zit nog geen maand bij odido, dus mijn persoonlijke ervaring is tamelijk beperkt.

Reputatie 4
Badge

@migolski Portforwarding werkt inderdaad prima op de Zyxel, en kun je zonder (legale) problemen gewoon instellen. Port triggering en DMZ zijn ook aanwezig, maar heb ik niet getest
Eigen VoIP services instellen is dichtgetimmerd.
Maar je kunt ook je bestaande Fritz!box blijven gebruiken.
Profiel op T-Mobile instellen en het werkt.
Als er geen T-Mobile profiel in de Fritz!box zit: internetinstellingen IPPPoE en VLAN 300.

Reageer