Beantwoord

VLAN300 gegevens voor een TP-Link Omada SDN TL-ER605 v2 router

  • 1 September 2023
  • 18 reacties
  • 1048 Bekeken

Reputatie 1

Hi allen…..

 

Kan iemand mijn aangeven welke VLAN gegevens ik moet gebruiken om mijn TP-Link Omada SDN TL-ER605 v2 router in te stellen,

Groet, Ad

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 1 September 2023, 13:28

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AdrianJC73 

Om je eigen router werkend te krijgen voor internet en tv van T-Mobile heb je VLAN 300 nodig en de connectie type is DHCP/Dynamic IP.

Mocht het niet lukken zou je dan een foto van de pagina met de VLAN instellingen willen delen.

Beste @Waqqas,

Ik zie dat je ervaring hebt met het TP-Link OMADA systeem.

Ik ben overgestapt van Tweak naar Odido Internet+TV (25-sept-2023).

Ik heb een TP-LINK ER7206 router met een SFP module waar de eFiber direct op is aangesloten.

Welke instellingen zou ik moeten gebruiken?

Momenteel staat het zo ingesteld:

SFP WAN

  • IPv4-verbinding: Dynamic IP
  • Internet VLAN
    • VLAN ID: 300
    • VLAN priority: 0
    • Internet 802.1Q tag: enabled
  • No DNS server (Primary/Secondary)
  • IPv6: Disabled

Mis ik iets?

Bij Tweak werkte alles (geen VLAN nodig) dus hardware zou eigenlijk moeten kloppen.

Moet ik eventueel eerst het Odido Modem (Zyxel T56) aansluiten om alles te activeren en daarna de ER7206?

Groetjes,

Jack.

 

@JackVe 

Bij Odido zit je waarschijnlijk op een ander glasvezel netwerk.

Welk glasvezelkastje heb je gekregen.?

Stel je zit nu op het GPON netwerk en je sluit jou AON SFP module aan.

dan gooi je alle klanten op die GPON splitter down.

Je moet eerst weten op welk netwerk je zit.

Dit kan AON, GPON of XGS-PON zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @JackVe

Je zit op een XGSPON aansluiting. Mist je een XGSPON SFP hebt en deze hebt laten registeren gaat niet het werken met een SFP. 

Je  moet de Hauwei ONT laten aansluiten door de Guidion monteur. Deze kan je dan met UTP aansluiten op je eigen met de instellingen van @peter-keetfm 

Hi @JackVe

Je zit op een XGSPON aansluiting. Mist je een XGSPON SFP hebt en deze hebt laten registeren gaat niet het werken met een SFP. 

Je  moet de Hauwei ONT laten aansluiten door de Guidion monteur. Deze kan je dan met UTP aansluiten op je eigen met de instellingen van @peter-keetfm 

 

Dankjewel voor jullie snelle reacties.

Zoals ik zei had ik een Tweak Glasvezel aansluiting via eFiber.

######

Website Tweak:

Op het COA netwerk

Als je liever een eigen optic, SFP-module of mediaconverter aansluit moet je er op letten onderstaande frequenties te gebruiken. Deze specificaties gelden voor de meeste klanten en kunnen zonder overleg met ons direct gebruikt worden. Het COA-netwerk bevat onder meer de netwerken van E-Fiber, De Wolden, Zuidenveld, KPN Netwerk NL / Reggefiber en T-Mobile / Primevest.

  • TX: 1310 nm

  • RX: 1490/1550 nm

  • E-Fiber: SC/APC stekker

  • De Wolden: SC/APC stekker

  • Zuidenveld: SC/APC stekker in een Attema FTU slede

  • KPN Netwerk NL / Reggefiber: afhankelijk van je adres een SC/APC of SC/PC stekker

  • T-Mobile / Primevest: SC/APC stekker in een Attema FTU slede

######

De SFP module die ik gebruik is de TP-Link TL-SM321B 1000Base-BX WDM Bi-Directional SFP Module met natuurlijk de passende optische patch kabel.

 

Is dit dan een GPON aansluiting? Een AON kan niet daar er geen actieve componenten geinstalleerd zijn.

Groetjes,

Jack

Welk type glasvezel kastje heb je bij de Zyxel gekregen.?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

 

Is dit dan een GPON aansluiting? Een AON kan niet daar er geen actieve componenten geinstalleerd zijn.

 

Ja, het is een GPON aansluiting, XGSPON in dit geval. De SFP die je nu hebt gaat daar niet op werken. 

 

@Sven-Odidohoe weet je dat.

Waarschijnlijk wel GPON maar dat weet je zeker aan de hand van welk glasvezel kastje @JackVe heeft gekregen.

Als het GPON is en je zou met een SFP module willen werken moet je een GPON SFP module hebben en het serienummer van het GPON kastje klonen.

 

 

Is dit dan een GPON aansluiting? Een AON kan niet daar er geen actieve componenten geinstalleerd zijn.

 

Ja, het is een GPON aansluiting, XGSPON in dit geval. De SFP die je nu hebt gaat daar niet op werken. 

 

Is er een SFP die met XGSPON werkt? Hoeft niet perse TP-Link te zijn?

 

Is dit dan een GPON aansluiting? Een AON kan niet daar er geen actieve componenten geinstalleerd zijn.

 

Ja, het is een GPON aansluiting, XGSPON in dit geval. De SFP die je nu hebt gaat daar niet op werken. 

 

De Tweak heeft hier wel op gewerkt. Wat is het verschil dan met de Odido aansluiting. Is er iets aangepast in de wijkkast ofzo?

 

 

De Tweak heeft hier wel op gewerkt. Wat is het verschil dan met de Odido aansluiting. Is er iets aangepast in de wijkkast ofzo?

Nou het antwoord is simpel dat Odido misschien andere apparatuur in de POP (wijkkast) heeft hangen.

Als je nou een antwoord geeft op de vraag welk glasvezel kastje heb je gekregen.

Het kastje waarvan de netwerkkabel naar de Zyxel aangesloten zit.

 

 

 

De Tweak heeft hier wel op gewerkt. Wat is het verschil dan met de Odido aansluiting. Is er iets aangepast in de wijkkast ofzo?

Nou het antwoord is simpel dat Odido misschien andere apparatuur in de POP (wijkkast) heeft hangen.

Als je nou een antwoord geeft op de vraag welk glasvezel kastje heb je gekregen.

Het kastje waarvan de netwerkkabel naar de Zyxel aangesloten zit.

 

Dankjewel, da’s inderdaad de Huawei XGSPON. Zijn hier nog geen SFP modules voor?

@JackVe 

Dat zal niet makkelijk gaan.

Met de Fritzbox 5590 wat ik direct op glasvezel gebruik op GPON werkt het wel.

Fritz heeft ook een XGS-PON SFP module.

Zie hun handleiding wat betreft provider T-Mobile. (Odido)

Dit zou dan ook voor de Tp-link omada gelden.

Je kunt beter een rj45 poort van jou router als wan poort in stellen en daar met een netwerk kabel naar je XGS-PON glasvezel kastje gaan.

 

 

@JackVe

Je kunt van het XGS-PON glasvezel kastje naar de wan poort van jou router gaan.

Ik ga er van uit dat je de oc200 of andere controller gebruikt.

Dan moet je even in het Omada omgeving de wan poort veranderen.

En uiteraard de instellingen voor Odido gebruiken.

Dan moet het werken.

 

@JackVe

Je kunt van het XGS-PON glasvezel kastje naar de wan poort van jou router gaan.

Ik ga er van uit dat je de oc200 of andere controller gebruikt.

Dan moet je even in het Omada omgeving de wan poort veranderen.

En uiteraard de instellingen voor Odido gebruiken.

Dan moet het werken.

 

@peter-keetfm 

Dankjewel voor je uitvoerige uitleg.

Ik heb gisteren de Huawei ONT aangesloten op mijn ER7206 en alles werkt naar behoren. Internet en TV.

Ik ga opzoek naar een SFP voor XGS-PON maar tot dan ben ik in ieder geval geholpen.

Groetjes,

Jack.

Heb je dit al werkend? Wat is de maximum snelheid die je behaalt ?

Reputatie 1

Ik maak ook gebruik van de Omada controller en de XGS-PON Huawei OptiXstar,

Heb deze via modem op de WAN aangesloten en de volgende instelling ingeladen.

 

Echter heb ik nog geen connecties. WAN blijft offline. Iemand idee welke instelling er fout staat.

 

Ik heb Odido zakelijk internet. Maakt dat qua instellingen nog een verschil met consument?

Reputatie 7
Badge +6

@Eddy1980 Dat je zakelijk internet hebt, is geen onbelangrijk detail. Dat werkt namelijk anders. Je hebt dan VLAN 32 nodig en PPPoE-inloggegevens. Die kun je opvragen als je contact opneemt met de zakelijke helpdesk. Die is hier niet aanwezig, deze community is alleen voor particulieren.

Reageer