VPN

  • 20 November 2023
  • 11 reacties
  • 217 Bekeken

Ik ben één van de velen lijkt het bij wie de VPN niet werkt. Via hotspot (ook van odido) wel, via thuisnetwerk niet op de PC (wel op de mac maar daar heb ik minder aan).

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @StephanVa, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We helpen je hier graag mee. Kan je het iets duidelijker omschrijven waar je precies tegen aanloopt? Dan kunnen wij het gaan onderzoeken en wellicht voor je oplossen. Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @StephanVa, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We helpen je hier graag mee. Kan je het iets duidelijker omschrijven waar je precies tegen aanloopt? Dan kunnen wij het gaan onderzoeken en wellicht voor je oplossen. Alvast bedankt! 

Wel, de VPN verbindt niet op mijn windows 10 deksktop. Heb verschillende netwerkkaarten geprobeerd, een usb-ethernet adapter en een wifi adapter, maar dat maakt geen verschil. Als ik een iphone via usb als hotspot gebruik, krijg ik wel verbinding. Met de wifi adapter ook via de hotspot, maar niet via het thuisnetwerk. Op mijn macbook krijg ik wel verbinding, dat is vreemd, maar ik heb de VPN nodig op de desktop. Had hiervoor windows 11, heb windows 10 er op gezet omdat ik dacht dat dat misschien het probleem was, maar dat was het dus niet.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @StephanVa, bedankt voor het verduidelijken. Het is inderdaad vreemd dat het wel op je Mac werkt en niet op je windows computer. Ik wil toch vragen of @louisL, @TMTV of @Pieter_B hier iets meer over kunnen vertellen.  

Reputatie 6
Badge

Dat het op de Mac wel werkt, maar niet op de PC suggereert toch dat het probleem op de PC zit, mogelijk in de firewall. Welke VPN gebruik je? Ik ken Windows + VPN onvoldoende om meer concrete hints te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Kijk eens of je via deze pagina iets van een oplossing kan vinden voor je probleem;

Ultimate Guide: How to Fix WiFi Not Working With a VPN?

 

EDIT: Je was mij net even voor @louisL 😁, maar mijn gedacht is dus ook dat het een PC gerelateerd probleem is.

Ik heb alle guides op het internet wel geprobeerd. DNS op PC, DNS in router, dingen opnieuw installeren, etc etc

Het lijkt een combinatie van PC en Odido te zijn in mijn optiek. Zodra ik (met dezelfde PC hardware) connect met een hotspot werkt het wel, dus dan kan het geen firewall oid zijn (die uitstaat). Maar de mac werkt inderdaad wel.

Ik weet zo niet welke vpn het is. Hoe kom ik daar achter?

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat maakt het natuurlijk niet eenvoudiger helaas.

Wie is je VPN provider, of is dat een VPN omgeving ingericht door je bedrijf?

Dan welk type Huawei modem heb je?(Er zijn er tegenwoordig zoveel in omloop, kan het niet meer bijbenen.😁 )

Kan je bijv. wel via je telefoon en wifi van de router een werkende VPN opzetten? Dus niet over de 4/5G dus, maar via diezelfde router.

Het blijft raar, want je zou denken dat voor eenzelfde connectie via dezelfde router, het niet uit zou mogen maken of een Mac OS of Windows gebruikt. Maar Windows zou Windows niet zijn, dat ze er ‘iets’ mee doen dat de Huawei niet begrijpt??

Dat zou je alleen maar met een netwerktool uit kunnen vinden, of Windows de connectie ‘verbouwt’.

Maar laten We positief blijven over Windows, ook al gebruik ik zo min mogelijk .. maar dat is een ander verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ben ik nog een keer … kijk eens of je Sysinternals Suite  van Microsoft kan installeren, in deze Suite zit ook het Tool TCPView om active verbindingen zichtbaar te maken.

Dit Sysinternals tool is wat ik ooit in een ver grijs verleden ook veel gebruikte voor issues op mijn Windows machine park.

VPN is van mijn bedrijf en ik heb geen idee wat voor / welke…

Mijn modem is de DX5401-B0 - Zyxel

Wat kan ik precies uitzoeken met TCP view? En hoe vooral?

Alvast dank voor jullie meedenken!

Reputatie 7
Badge +3

Je gebruikt dus een bedrijfs VPN, dus log je in met een User & Password?

Neem aan dat je een VPN connectie profiel hebt aangemaakt zoals hier beschreven ( of hier ), om verbinding te maken met de bedrijfs VPN omgeving.

Bekijk eens je Windows Event viewer of daar errors inlopen gerelateerd aan je VPN connectie, hopelijk krijgen dan iets meer inzicht of het probleem op de machine zit of dat de router roet in het eten gooit.

TCPViewer is denk ik leuk als de verbinding ook is opgezet, maar als hij al vanaf het begin faalt .. heb je daar dan ook niet zoveel aan.

Maar wat ik al aangaf, Windows domein is wat uit mijn verleden, maar wie weet zijn er hier nog wel mensen die wat dieper met Windows bezig zijn.

Reputatie 6
Badge

@StephanVa Blijft een vaag probleem, maar daar je niet eens weet welk type VPN je gebruikt wordt het wel heel moeilijk je verder te helpen. Je zou nog even in de web interface van de router kunnen kijken onder hamburger menu → netwerkinstelling NAT → ALG of het omzetten van de  setting IPSEC ALG iets doet.

Reageer