Beantwoord

Vreemd ip-adres in T56 interface

  • 30 January 2024
  • 9 reacties
  • 257 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 16 reacties

Sinds 2 dagen is er een vreemd ip-adres adres zichtbaar in de Zyxel T56 omgeving.

Mijn DHCP reeks 192.168.2.1 - 192.168.2.254

Het ip-adres van MSFT 5.0 is 169.254.243.244 is plotseling verschenen zonder dat er iets aan het netwerk is toegevoegd. Heeft iemand hier een idee over. Op enig moment is er wel een wijziging geweest in Windows 10 waardoor MSFT 5.0 kan verschijnen b.v. door Xbox gebruik maar dat gebruiken we niet. En het is al helemaal raar vanwege het rare ip-adres.

Dit is in het tabblad Verbinding wat je aan kunt klikken als je inlogt bij je modem. Sommige mensen zal het beeld vreemd voorkomen maar dit is een van de 3 verschijningsvormen van het tabblad verbindingen.
Bij deze versie bestaan het uit twee tabbladen n.l. Wifi (14 apparaten en Bekabeld (8 apparaten)
Hier wordt dus bekabeld weergegeven maar er is zeker geen Xbox aangesloten.

Een ander vreemd verschijnsel is android-dhcp-13 dit is een met wifi verbonden apparaat, maar wordt weergegeven als bekabeld.

 

icon

Beste antwoord door harmenzo 31 January 2024, 09:10

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3

Als een apparaat geen IP adres kan kan krijgen via DHCP, kan het zichzelf een 169.254.*.* adres toekennen. Het is dus een teken dat iets niet goed gewerkt heeft.

Om erachter te komen om welk apparaat het gaat, kun je denk ik het beste de mac adressen en de ip adressen die je vindt op de apparaten zelf vergelijken met die in het overzicht.

Was het maar zo simpel.

Dat IP-adres komt hier niet in huis niet voor en er is géén android-dhcp-13 bekabeld aangesloten.
Lastig natuurlijk is dat door het privé  mac-adres waarmee android en ios zich bekend maken kan wisselen.

Reputatie 3

De 169.254.*.* range is speciaal bedoeld voor apparaten om te gebruiken als ze niet op de normale manier een IP adres kunnen krijgen. Daar is dus niks geheimzinnigs aan.

Dat van die bekabelde android staat daar wellicht helemaal los van, en heeft misschien te maken met het Mesh gebeuren? E.e.a. is inderdaad lastiger te achterhalen als bij apparaten geen vast mac adres ingesteld is.

 

@harmenzo 

Het heeft wat moeite gekost omdat ik ook altijd graag wil weten van het wat hoe en waarom.
Ik ben dus begonnen met alle apparaten een voor een uit te schakelen nadat ik hun op dat moment uitgestuurde mac-adres wilde controleren.

Dat zorgde voor een bijna schone interface. Het enige wat bleef staan toen bijna alles ofline was gehaald:
Dat MSFT 5.0 met het vreemde mac-adres en dat Android-DHCP-13 apparaat wat bekabeld was aangesloten.

Daarna het modem gereset en de apparaten een voor een online gebracht en de willekeurige mac-uitzending uitgezet zodat in ieder geval inzichtelijk wordt wat er de volgende keer gebeurt en misschien het waarom duidelijk wordt.

Die zyxel blijft een beet vreemd gedrag vertonen. Zo staat er in het logboek DHCP ineens een ip=adres “lease 10.79.90.154 obtained” en hoewel de leasetijd op 7 dagen staat deelt hij aan sommige apparaten een nieuw ip-adres uit. Hij doet dat bij slimme Tuya-stekkers, maar gek genoeg niet bij allemaal. En ook na de herstart: “Lease of 10.79.90.154 obtained“ maar dat is wat voor een volgend topic. Mijn Ip-reeks is 192.168.2.xxx

 

De 169.254.*.* range is speciaal bedoeld voor apparaten om te gebruiken als ze niet op de normale manier een IP adres kunnen krijgen. Daar is dus niks geheimzinnigs aan.

Dat van die bekabelde android staat daar wellicht helemaal los van, en heeft misschien te maken met het Mesh gebeuren? E.e.a. is inderdaad lastiger te achterhalen als bij apparaten geen vast mac adres ingesteld is.

 

Ik heb geen MESH ingesteld. Dat staat ook uitgeschakeld omdat ik de 2.4 en 5 GHz  aparte namen heb gegeven omdat ik dat nodig heb voor het instellen van smarthome apparatuur.

Reputatie 7
Badge +6

@JanBe Het IP-adres 10.79.90.154 is van VLAN 100. Dat wordt gebruikt voor remote management van alle routers door Odido. Dat is dus niks om je zorgen over te maken.

Voor het bekabelde Android-device: heb je een bekabeld access point? Alle apparaten die daarmee verbonden zijn, laat hij soms als bekabeld zien, ook al zijn ze draadloos verbonden. Sowieso zit de interface er wel eens naast, maar dat is meer een weergaveprobleem en zorgt er niet voor dat het minder goed werkt.

 @TMTV Het probleem is juist dat er hier in huis een aantal zaken niet goed werkt. En het enige wat hier veranderd is dat een Fritzbox 9450 vervangen is door de Zyxel T65 en werkt via een Huawei-glasvezelmodule. Tot 11 januari werkte alles zonder problemen.
In de Zyxel is de SSID en de DHCP-server identiek gemaakt aan de Fritzbox. Tablets, telefoons en een laptop werkten gewoon door en voor het bekabelde deel zou dat niet uit moeten maken. Maar doet het wel.

Mijn Youless bekabelde energiemeting was soms niet zichtbaar in het modem, ik kon hem wel pingen maar de app op mijn telefoon gaf geen gegevens.

Ik heb alleen het kale modem staan, dus niets met een accesspoint.
Er komen zoveel meldingen binnen voor dat het voor foutopsporing nauwelijks bruikbaar is, omdat het na een paar uur vol zit en de oude meldingen wist. 486 meldingen vanaf 8:51:24 uur.
Daar zitten dus die vage ip-adressen , een stuk of 30, tussen in de 10.79.xxx.xxx, 10.124.xxx.xxx en  95.99.xxx.xxx tussen. En verder staat hij dan om de 4 minuten IP-adressen uit te delen aan continu verbonden apparaten. En die apparatuur staat allemaal binnen de 5 meter van de Zyxel.

En er zit een unknown apparaat tussen die ook om de paar minuten een nieuw IP-adres (hetzelfde dus) krijgt uitgereikt.

Sommige apparaten krijgen om de ca. 4 minuten een nieuw IP-adres uitgereikt terwijl de leasetijd ingesteld staat op 7 dagen (als proef)

Ik heb een aantal slimme stekkers die ik wel kon installeren nadat ik de 2,4 en 5 GHz verschillende namen had gegeven de imesh had uitgeschakeld. Alleen zijn verschijnen ze vaak niet in de app op de telefoon. De melding kan geen verbinding maken is vreemd, want ze zijn wel te pingen vanaf de laptop. Pak ik een andere telefoon dan zijn ze er vaak wel. Ook dat heeft tot 11 januari altijd goed gewerkt.

Sommige apparaten, waaronder onze Canon-printer, werken soms gedeeltelijk maar zijn dan niet zichtbaar in de interface van de Zyxel. Vreemd is dat je gewoon een printopdracht kan geven. Als ik een scan vanaf de printer per email wil verzenden doet hij dat ook niet meer. Tot 11 januari feilloos gewerkt.

De laptop waar ik nu op werk wil bv niet draadloos verbinden, terwijl ik wel een flink aantal netwerken van de buren zie maar geen eigen netwerk. Tot 11 januari feilloos gewerkt



 

Reputatie 3

Je router deelt IP adressen uit (op je interne netwerk), maar krijgt zelf ook IP adressen uitgedeeld (van buiten, door de provider). In het logfile kun je beide categorieën apart zien met DHCP-server en WAN-DHCP. Misschien dat het dan allemaal wat duidelijker wordt. En als je dan nog steeds door de bomen het bos niet meer ziet, kun je ook nog het “Niveau” instellen van je logboek, om alleen de meer belangrijke dingen te zien.

Is DecoMesh5 niet toevallig een bekabeld WIFI access point? Dat zou dan toch de bekabelde android verklaren? (Maar ik ben het met @TMTV eens dat dit niet echt belangrijk is.)

Die deco 5 is inderdaad bekabeld en daar hangt deze laptop aan. Dat onbekende apparaat verschijnt plotseling. Die deco is een noodoplossing omdat een deel van de Zyxel niet functioneert zoals het zou moeten,

Ik hoef en wil me ook niet druk te maken over de IP-adressen.

Ik ben alleen op zoek naar de oorzaken van het niet goed functioneren van het interne netwerk en modem(?) sinds het een Zyxelmodem geworden is op 11 januari.

-Vaste telefoon lijn kraakt en/of hapert, woorden of zinnen vallen weg.

- een laptop wil niet op het interne wifinetwerk

- Smarthomeapparaten functioneren niet of heel traag terwijl ze wel met het modem verbonden zijn.

- de printer (Canon MF622Cdw) functioneert maar gedeeltelijk.

Apparaten die via DHCPbinding een vast IP-adres zouden moeten houden hebben dat ineens niet meer.

-Waarom heb ik ping tijden van 2609 msec. en kan ik apparaten niet pingen, terwijl ik ze tegelijkertijd wel kan bedienen? En waarom is er wel te pingen na een minuut of 5 met tijden die variëren van 4 tot 421 msec. Allemaal niet belangrijk maar waarom staan smarthome apparaten de ene keer binnen een sec op het scherm en de volgende keer pas na minuten (of helemaal niet)

En nogmaals Op de Fritzbox heeft het 4 jaar allemaal probleemloos gewerkt en sinds 11 januari, de dag dat de Zyxel in huis kwam deze problemen.

 

 

 

Reageer