Beantwoord

Waarschuwing onrechtmatig gebruik van je internetaansluiting

  • 8 December 2023
  • 9 reacties
  • 275 Bekeken

Geachte,

 

Vandaag een email gekegen met een waarschuwing onrechtmatig gebruik van je internetaansluiting, kunt u mij laten weten waarom dit gaat?

Ik ben bezig een netwerk server te installeren en doe dus wel veel testen naar DNS en Postfix en Dovecot om te zien welke secure zijn en welke neit, maar dat zijn maar incidentele emails die ik zelf verstuur vanuit mijn eigen domeinen…

In afwachting,

Etienne van Bruggen

icon

Beste antwoord door Pieter_B 13 December 2023, 01:07

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Etienne1968, welkom op onze Community.

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Wij ontvangen hier een interne melding over. Deze heb ik je toegestuurd in een privébericht. Hopelijk kun je de boosdoener opsporen en dit oplossen, veel succe! 

Geachte,

 

Vandaag een email gekegen met een waarschuwing onrechtmatig gebruik van je internetaansluiting, kunt u mij laten weten waarom dit gaat?

Ik ben bezig een netwerk server te installeren en doe dus wel veel testen naar DNS en Postfix en Dovecot om te zien welke secure zijn en welke neit, maar dat zijn maar incidentele emails die ik zelf verstuur vanuit mijn eigen domeinen…

In afwachting,

Etienne van Bruggen

 

Beste Tommie,

 

Ik heb ook in een bericht terug naar je geschereven, maar tot op heden nog geen antwoord ontvangen?

Met vriendelijke groet

Etienne van Bruggen

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Etienne1968, ik ben meteen gaan kijken en ik kan je hier zelf ook niet bij helpen. Wellicht kun je euvel hier omschrijven dan kan @TMTV, @louisL of @Pieter_B je misschien wel helpen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Etienne1968 

Het belangrijkste wat je moet doen, is in beeld brengen welke devices er in je LAN aanwezig zijn die eventueel als ‘server’ of ‘unwanted client’ in je netwerk actief zijn.

Heb geen idee wat je hebt draaien binnen je LAN netwerk, een webserver .. een mail server, of zelfs een Western Digital Book die raar doet.

Een collega had een WD Book in zijn netwerk staan en werd ‘gevlagd’ door een internet provider, toen bleek er ‘iets’ te draaien op zijn WD Book. Bij nader onderzoek bleek daar dus een virus actief te zijn, dus het ding disconnected. Bleek later dat de software wel erg outdated was, dat verhoogde zijn risico op exploits.

Dus belangrijk is, wat heb je allemaal op je LAN aangesloten en heeft dat allemaal wel hun recente security patches gehad.

Hey Pieter (en Tommie),

 

Bedankt voor je reactie, ik heb het ook zeker even doorgekeken, en ik denk dat het lek in de AntiCC patch zat (?!) dus we gaan het nu afwachten, tot op heden heb ik nog geen verdacht verkeer gezien, behalve het sluipverkeer hier in de straat :)

In ieder geval bedankt, mocht ik nog iets zien, dan meld ik me nog even.

Met vriendelijke groet,

Etienne van Bruggen

Goedemorgen,

Ik heb zojuist ook een mail gespreken met een waarschuwing voor onrechtmatig gebruik van mijn internetverbinding. De mail geeft echt te weinig informatie om te zien waar het probleem zit. Wij zijn met z'n 5’en thuis en hebben allemaal een eigen computer, smartphone en tablet. Mijn netwerk heb ik prima inzichtelijk in een Unifi omgeving, maar ik zie geen gekke zaken. Ik heb wel een mailserver draaien voor mijn vrouw haar hobby, maar daar verstuurt ze nauwelijks mails mee.

Ik ben erg benieuwd of ik wat meer informatie kan krijgen.

Reputatie 6
Badge +2

@ShakuBas Goed dat je hierover aan de bel trekt! Ik heb de interne melding die wij hierover ontvangen naar je toegestuurd in een privébericht.

Goedenavond, ik heb vandaag dezelfde melding gekregen. Kan iemand van odido mij ook aangeven waar het precies om gaat? De verstuurde email is wel heel algemeen.

 

Alvast bedankt! 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Leon1973 , ik stuur je de inhoud van de melding in een privébericht!

Reageer