Beantwoord

WAN Instellingen voor Firewall

  • 23 January 2024
  • 3 reacties
  • 163 Bekeken

Hallo! 

Een vraagje. Ik ben sinds vandaag klant bij Odido. De ruimte waarin ik het internet gebruik is in een oude school (anti-kraak). Hier heb ik mijn kantoor. Deze school heeft al een netwerkomgeving die in beheer in bij een systeembeheerder die hier nog in kan. Het netwerk zoals het is aangelegd blijft zoals het is alleen is er nu ipv internet van Ziggo een aansluiting van Odido. 

Hier gaat er iets mis. De firewall van de systeembeheerder is ingesteld op een statisch IPadres van Ziggo. Deze moet de systeembeheerder instellen zodat Odido wordt geaccepteerd en ik normaal, door het hele gebouw, internet heb. Systeembeheerder vraagt hiervoor om de WAN settings van Odido waarmee hij het goed kan instellen.

Ik heb de helpdesk gebeld en die verwijzen mij door naar de community. 

Wie helpt mij? 

Dank!

icon

Beste antwoord door harmenzo 23 January 2024, 17:18

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3

Je wilt je (publieke) ip adres weten?

  1. typ 192.168.1.1 in de adresregel van je browser
  2. log in met de gegevens die achterop je router staan.
  3. klik door in het vak “systeem informatie”
  4. kijk bij “WAN informatie”. Je publieke ip adres staat bij ”ETH_Internet”

Je kan ook googlen op “wat is mijn ip adres” o.i.d. en dan vind je tal van websites die je ook je ip adres kunnen vertellen.

N.B. je ip adres is bij odido niet vast (dus niet statisch). Bij veel mensen is het afgelopen nacht bijvoorbeeld nog spontaan gewijzigd (bij mij ook). Maar zoiets schijnt vrij uitzonderlijk te zijn (maar ik zit zelf nog geen twee maanden bij odido).

Je wilt je (publieke) ip adres weten?

  1. typ 192.168.1.1 in de adresregel van je browser
  2. log in met de gegevens die achterop je router staan.
  3. klik door in het vak “systeem informatie”
  4. kijk bij “WAN informatie”. Je publieke ip adres staat bij ”ETH_Internet”

Je kan ook googlen op “wat is mijn ip adres” o.i.d. en dan vind je tal van websites die je ook je ip adres kunnen vertellen.

N.B. je ip adres is bij odido niet vast (dus niet statisch). Bij veel mensen is het afgelopen nacht bijvoorbeeld nog spontaan gewijzigd (bij mij ook). Maar zoiets schijnt vrij uitzonderlijk te zijn (maar ik zit zelf nog geen twee maanden bij odido).

Hey Harmen, 

Bedankt voor je reactie. Doordat Odido dus werkt met een dynamisch IP adres is het niet wenselijk om dit te gebruiken. Ziggo gebruikt inderdaad een statisch IP adres dus dat kan wel. In dit artikel staat vgm alle mogelijke “network adressing methods” die er zijn. Ik ben dus op zoek naar degene die Odido gebruikt. 

Weet jij dit toevallig ook?

Bedankt alvast!

Reputatie 3

Bij odido krijg je je ip adres via DHCP.

(Ik neem wel aan dat je een particulier abonnement hebt, dus niet zakelijk? Met zakelijke abonnementen van odido heb ik namelijk geen ervaring.)

Alle instellingen voor het gebruik van een eigen router vind je trouwens hier: https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf

 

 

Reageer