wifi authentication required in Ubuntu 22.04

  • 10 March 2024
  • 5 reacties
  • 64 Bekeken

Router: Zyxel T-56, glasvezel. Op mijn dual-boot systeem, Windows 10 en Ubuntu 22.04, krijg ijk in Windows wel een wifi-verbinding, maar in Ubuntu niet. Ubuntu blijft zeggen: authentication required, terwijl ik wel de juiste Wireless Key opgeef. Ik heb zowel WPA 3 als WPA 2 geprobeerd en ook WAN 5G en WAN 2.5G (zie mijn vraag: Zyxel T-56 wpa2 wpa3 mixed mode). Niets heeft geholpen. Waarom kan Windows wel overweg met deze router en Ubuntu niet? Ik kan geen bekabelde aansluiting maken omdat de router te ver van mijn werkplek staat.

Pieter_B 1 maand geleden

Hallo @HannieD 

Heb je zowel 2.4G als 5G samengevoegd met 1 SSID naam, probeer dan eens de 2.4G en de 5G afzonderlijk van elkaar te maken. Dit kan door ze elk hun eigen SSID te geven, want het is al vaker gebleken dat er devices zijn die niet goed/correct omgaan met een samengevoegde SSID voor 2.4&5.

Wat je nog zou kunnen proberen is, om backport-iwlwifi-dkms te installeren.

How To Install backport-iwlwifi-dkms on Ubuntu

 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ubuntu kent natuurlijk vele versies en samenstelling van drivers binnen de distributies.

Dat soort OS systemen kent een grote community waar men elkaar kan ondersteunen met aanpassingen van drivers voor randapparatuur zoals wifi en bluetooth ontvangers in je computer. 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @HannieD 

Heb je zowel 2.4G als 5G samengevoegd met 1 SSID naam, probeer dan eens de 2.4G en de 5G afzonderlijk van elkaar te maken. Dit kan door ze elk hun eigen SSID te geven, want het is al vaker gebleken dat er devices zijn die niet goed/correct omgaan met een samengevoegde SSID voor 2.4&5.

Wat je nog zou kunnen proberen is, om backport-iwlwifi-dkms te installeren.

How To Install backport-iwlwifi-dkms on Ubuntu

 

@eric zie https://askubuntu.com/questions/1498016/wifi-authentication-required

@Pieter_B Routergegevens: Wifi-Instellingen: Geen vinkje bij “Houd 2.4G en 5G hetzelfde”. Ze hebben elk hun eigen naam (2.4 en 5G). Ze hebben wel hetzelfde wachtwoord. Moet ik er een veranderen? Verbinding: mijnPC: Band: Wi-Fi 2.4GHz, anderePC: Band: WiFi 5GHZ. Kan het zijn dat mijnPC (medion, Intel I5) geen 5GHz aan kan?

Reputatie 7
Badge +3

Zie dat je de vraag ook al binnen de Ubuntu community hebt gesteld, maar dat daar ook nog geen sluitend antwoord is gewonden.

Wil je snel info hebben over al je hardware, zou je hardinfo kunnen installeren.

Is een tool wat niet meer actief in ontwikkeling is, maar werkt nog steeds naar behoren.

Dan nog iets, heeft je SSID spaties in de benaming zitten?

Kijk eens wat het volgende commando in de terminal als output geeft;

nmcli general status

 

Note: Er zijn nogal wat klachten/bugs die te herleiden zijn naar de Zyxel T56 .. zou mij niet verbazen dat dit ook hieronder zou kunnen vallen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HannieD 

Als je de beveiligingsmodus op enkel WPA2-PSK zet dan moet je het netwerk vergeten en opnieuw verbinden.

Reageer