Beantwoord

WiFi-knop op Zyxel T56

  • 31 July 2023
  • 42 reacties
  • 3771 Bekeken

Sinds kort heb ik T-MobileThuis met het Zyxel T56 modem.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan nergens een handleiding van de T56 vinden, daarom deze vraag.

Waarvoor dient de WiFi-knop aan de zijkant van het modem (boven de WPS-knop)?

Alvast dank voor het antwoord.

icon

Beste antwoord door Waqqas 31 July 2023, 13:01

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Martud2,

Die knop kan je een paar seconden indrukken om de Wifi uit of in te schakelen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Martud2 

Je hebt verder wel dit topic over de Zyxel-T56 op de community :

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@Martud2 Hier vind je een uitgebreide handleiding van de T56 (en een paar vergelijkbare routers). Houd er wel rekening mee dat op die van T-Mobile aangepaste firmware staat en daarom niet alle functies beschikbaar zijn.

Allen dank voor de antwoorden. Zeker ook TMTV voor de uitgebreide handleiding.

Ik ben maar een leek, maar waarom zou je je WiFi ooit uitzetten?

Reputatie 7
Badge +15

@Martud2

Edit - vraag verkeerd gelezen maar het zou kunnen zorgen voor minder stroom gebruik op momenten dat je de WiFi niet nodig hebt.

Ik heb sinds kort de T56 modem in gebruik. Via bekabeld heb ik verbinding en kan ik de volledige snelheid benutten. Echter als ik Wifi verbinding maak dan krijg ik op m'n telefoon wel een intern ip maar die verbindt niet door naar internet. Ook de 2 Zyxel wifi points verbinden wel lokaal, want ik zie ze in de router wel staan, maar niet naar internet. Kan het liggen aan dat ik die wifi aan/uit knop moet gebruiken om internet via wifi te hebben?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @TheWizzard2203, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en het lijkt erop dat je wifipunten op dit moment helemaal geen verbinding kunnen krijgen. Ook kunnen we zien dat je een eigen DNS-server hebt draaien. Kan je eens kijken of je 8.8.8.8 kunt pingen? Dan kunnen we kijken of je eigen DNS-server de boosdoener is. Alvast bedankt! 

Hoi Tommie

Via bekabeld heb ik wel gewoon verbinding dus daar ligt het niet aan lijkt me. Ik heb de instellingen uit de Zyxel T50 allemaal opgeschreven en die weer ingeklopt op de T56. Bekabeld werkt alles, alleen draadloos niet. Draadloos vanuit alleen het modem ook niet. Deze verbindt wel lokaal, te zien aan het interne ip, maar niet naar internet. Daarom doen de wifi punten het ook niet. Het maakt geen verschil als ik de wifi punten uitschakel. Ik heb zo'n idee dat het modem niet goed is.

Het enigste dat ik bij wifi heb gedaan is de naamgeving van het ssid wijzigen in wat ik had en het wachtwoord daarbij, that's it.

De google dns kan ik via bekabeld netwerk gewoon pingen. Wat ik al zei, via bekabeld internet werkt alles feilloos. De eigen DNS server had ik ook draaien in combi met de Zyxel T50 modem en daarbij werkte het ook gewoon op zowel bekabeld als op draadloos.

Ik kan wel een soort van verbinden met wifi. Het ssid wordt gewoon door m'n devices gezien. Als ik erop dubbelklik, zoals bij Windows, dan kan ik ook gewoon het wachtwoord invullen, maar hij verbind half en krijgt dan een apipa adres (169…….)

Ik ben nu aan het bellen met de klantenservice…..

@Tommie van Odido De klantenservice heeft enkele dingen nagemeten en heeft geconcludeerd dat e.e.a. moet worden doorgestuurd naar de backoffice. Zij moeten enkele metingen doen om te bepalen welke monteur er deze kant op moet gaan komen. Aan mijn kant is alles wel in orde blijkbaar. Thanks voor je hulp tot zo ver.

@Tommie van Odido Nog even een update. Het probleem is dat er via wifi geen data over en weer gaat. Het probleem schijnt niet te maken te hebben met instellingen of aansluiting.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @TheWizzard2203

Je eens proberen je modem te resettten. Kijken of het dan werkt. 

Dan je instellening 1 voor 1 terugzetten en tussendoor testen of het werkt. 

Misschien dat een van de instellingen een probleem triggert in de T56

Hoi @Sven-Odido Dat heb ik uiteraard al geprobeerd en geeft geen oplossing. Het is wellicht handig te vermelden dat ik geen pc leek ben. Ik ben IT professional aan de Universiteit Twente van beroep. En als je goed gelezen had dan had je gelezen dat het probleem niet aan mijn kant zit of aan instellingen ligt. Voor wireless heb ik bijna niets veranderd. Zoals je kunt lezen heb ik voor wireless alleen het ssid en pw gewijzigd naar wat ik had. Via wireless komt er gewoon geen data binnen en daarom krijgen devices die met wireless verbinden een apipa ip ipv een intern ip via dhcp van de router. Het ssid wordt dus wel uitgedragen door de router maar er gaat dus geen data over.

Daarnaast had ik exact dezelfde instellingen op de Zyxel T50 en daar werkte alles. Dus het ligt niet bij mij zeg maar. Of die modem is niet helemaal goed of er is iets anders aan de hand wat buiten mijn bereik ligt. Daarom wordt er naar alle waarschijnlijkheid een monteur ingepland.

De helpdesk gaf aan dat ze de staat van mijn media converter niet konden uitlezen, ook niet na een reset ervan. Ik gaf aan dat deze het wel gewoon lijkt te doen omdat ik via bekabeld wel gewoon internet heb en ook bijna de maximale snelheid behaal (plusminus 980mbps). Ze gaven aan dat er via 't back-office bepaalde metingen gedaan moesten worden om te bepalen welke monteur er mijn kant op moest komen. Hierover zou ik dan gemaild worden.

Maar ik heb tot op heden nog niets gehoord en het begint nu wel vervelend te worden dat wireless niet werkt. Ik zal morgen of beter gezegd straks, weer gaan bellen.

Hoe gaan we hier nu mee verder?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @TheWizzard2203, ik heb besloten om je een nieuwe T-56 op te sturen. Of dit het oplost durf ik niet te zeggen maar is het proberen zeker waard. Als je het modem ontvangen hebt, wil je ons dan een terugkoppeling geven? Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge

Ik heb sinds kort de T56 modem in gebruik. Via bekabeld heb ik verbinding en kan ik de volledige snelheid benutten. Echter als ik Wifi verbinding maak dan krijg ik op m'n telefoon wel een intern ip maar die verbindt niet door naar internet. Ook de 2 Zyxel wifi points verbinden wel lokaal, want ik zie ze in de router wel staan, maar niet naar internet. Kan het liggen aan dat ik die wifi aan/uit knop moet gebruiken om internet via wifi te hebben?

 

@TheWizzard2203 : welke Zyxel APs heb je? @Tommie van Odido had ik het goed begrepen dat de oude APs niet goed werken met de T56?

Reputatie 7
Badge +9

@louisL dat klopt inderdaad. @TheWizzard2203 heeft beide wifipunten van ons. twee keer de WAP en twee keer de WX. Vier wifipunten zal sowieso niet werken. Zyxel ondersteunt een maximimum van drie accespoints. Dit is inclusief het modem zelf. Het maximum aantal wifipunten is dus twee. De WAP werkt niet goed met de T-54 en T-56. Hij kan helemaal niet werken of alleen maar voor verstoring zorgen. Ik kan niet precies zien welke wifipunten aangesloten zijn bij @TheWizzard2203. De WAP's kun je opzeggen en moet je uit je netwerk halen. 

Hi @TheWizzard2203, ik heb besloten om je een nieuwe T-56 op te sturen. Of dit het oplost durf ik niet te zeggen maar is het proberen zeker waard. Als je het modem ontvangen hebt, wil je ons dan een terugkoppeling geven? Alvast bedankt!

Uiteraard.Het is echt een mega vreemde situatie.Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. We gaan het zien.

Ik heb sinds kort de T56 modem in gebruik. Via bekabeld heb ik verbinding en kan ik de volledige snelheid benutten. Echter als ik Wifi verbinding maak dan krijg ik op m'n telefoon wel een intern ip maar die verbindt niet door naar internet. Ook de 2 Zyxel wifi points verbinden wel lokaal, want ik zie ze in de router wel staan, maar niet naar internet. Kan het liggen aan dat ik die wifi aan/uit knop moet gebruiken om internet via wifi te hebben?

 

@TheWizzard2203: welke Zyxel APs heb je? @Tommie van Odido had ik het goed begrepen dat de oude APs niet goed werken met de T56?

Bij het nieuwe T56 modem heb ik 2 nieuwe type Zyxel AP's. Bij de T50 heb ik 2 oude Zyxel AP's. Ik weet dat die oude AP's niet samenwerken met die nieuwe T56 modem en ben natuurlijk ook niet zo dom geweest om dat te gaan proberen. Ik heb dus de T50 incl die 2 oude WAP's vervangen door de T56 met bijbehorende nieuwe type WX's.

Er is nog een probleem gaande. Jullie klantenservice medewerkster Priscilla, die in mijn ogen tot nu toe de meeste kennis van zaken heeft en waarmee ik heel blij ben, heeft vanmiddag nog een lijnmeting gedaan en gaf aan dat de media converter niet kon worden uitgelezen vanwege een demping op een bepaald kanaal. Ik weet zo even niet meer precies hoe of wat. Ik had haar dat namelijk gevraagd na aanleiding van dat ze mij dat initieel ook al had verteld. Dat was ook de reden dat mij vorige week, dus voor initiele ontvangst van die eerste T56, verteld werd dat een monteur mijn kant op moest komen.

Dit was dus voordat ik die nieuwe T56 had ontvangen vorige week. Ik heb het gevoel dat dat issue wellicht meespeelt met installatie cq optimale werking van die T56 (vanwege wifi 6 (ax) ondersteuning). Voordat ik dan die nieuwe T56 die jullie nu verstuurd hebben ga proberen is het wellicht noodzaak om eerst dat issue op te lossen voordat ik überhaupt die nieuwe modem ga proberen. Akkoord? Anders ben ik namelijk bang voor herhaling van de ontstane situatie.

Daarnaast nog even het volgende. Ik ben naar mijn gevoel een advanced gebruiker van jullie apparatuur. Zo gebruik ik ook de geavanceerde functies van de router, maar dat zijn geen hele speciale dingen.

Ik heb voor bekabelde devices, pc's, appletv's etc via dhcp statics op basis van macadres bepaalde IP interne ip adressen uitgedeeld, startende met 192.168.1.2 en zo een stuk of 12 devices een intern IP aangewezen. Daarnaast maak ik gebruik van de nodige port forwarding en port triggering items en heb ik een device access list gebaseerd op mac adres om ervoor te zorgen dat alleen bepaalde in die lijst voorkomende devices op mijn netwerk kunnen komen.

Gewoon standaard functies van alle moderne routers. op een van de 4 1GB poorten op het modem zelf zit een 16-poort !gb swtich waarop tragere bekabelde netwerk devices zitten zoals tv's. Deze situatie werkte prima met modems van Ziggo en werkt nu ook prima met julie T50 modem. M'n hele netwerk infrastructuur werkt prima; echt alle devices werken perfect. 

Alleen wanneer ik deze config handmatig inklop op de T56 en dan precies dezelfde macadressen en port forwarding/triggering configureer op de T56 gaat het na verloop van tijd mis. Niet initieel, dan lijkt alles te werken. Heel vreemd. Maar we gaan het straks zien.

En daarnaast draai ik nog intern een eigen AdGuard DNS server dus ik heb in de modem de DNS settings gewijzigd naar statisch; primair het IP van die DNS server, dus 192.168.1.xxx en secundair naar de DNS service van Cloudfare (1.1.1.1). Dat werkt voor zowel wireless als voor bekabeld op de Zyxel T50 echt super. Maar problemen op de T56 ondervond ik ook met de standaard settings.

Dus ik heb wel het idee dat ik een geavanceerde gebruiker ben maar niet het idee dat dat hele gekke dingen zijn (de modem biedt immers deze functionaliteit aan zoals iedere moderne modem/router dat doet) en dat ik ook niet de enigste ben met zo'n soort setup. Er zijn binnen jullie klantenbestand vast meer geavanceerdere gebruikers ;-)

Ik moet trouwens wel zeggen dat het meer dan ontzettend frustrerend is dat als je de klantenservice voor internetproblemen belt je geen technische mensen aan de telefoon krijgt. Ik als techneut moet dan aan een totaal a-technisch iemand gaan uitleggen wat m'n probleem is. Sommige medewerkers/sters begrijpen het wel omdat ze er al wat langer werken maar lang niet iedereen. Dat zorgt over en weer voor veel onbegrip en bezorgd mij een hoop frustraties en boosheid en zou qua tijd ook een hoop hebben gescheeld in het oplossen van dit probleem. Ipv iedere keer weer hetzelfde stappenplan te moeten doorlopen, wat ook weer zorgt voor enorm veel frustraties.

Hoe het nu is is het net alsof een automonteur aan een parfumerie verkoper/ster moet uitleggen welke stappen er genomen moeten worden om een motor te reviseren. Dat werkt dus niet zo goed. En ook hierin lijkt het mij zo dat ik niet de enige ben die daar tegenaan loopt.

Mochten jullie nog meer info nodig hebben dan kunnen jullie me altijd bellen, nummer is bekend.  Ook hou ik deze posts in de gaten.

Alvast dank.

@Tommie van Odido Hoi Tom. Als 't goed is krijg ik vandaag jullie pakket binnen. Maar zoals aangegeven lijkt het mij zinvol om eerst dat ene probleem op te lossen voordat ik überhaupt met die nieuwe router ga proberen.

Ik heb de router binnen. Nu eerst afwachten totdat dat probleem met die demping opgelost is. Hoe vliegen jullie dat aan eigenlijk?

En toen kwam er geen antwoord meer.

 

Nou. het is vervelend om altijd gelijk te krijgen zo ook in dit geval.  Er bleek dus een demping op de media converter te zitten waardoor er een monteur moest langskomen. Precies wat Priscilla mij initieel ook al zei. Een schande dat dit via allerlei omwegen zo lang heeft moeten duren!  Vanmorgen is er een monteur langsgeweest die heeft e.e.a. nagekeken en een paar dingen vervangen. Nu lijkt het weer prima te werken, ook met die nieuwe T56 modem die ik overigens wederom precies hetzelfde ingesteld had als voorheen, maar deze keer werkte het dus wel, althans dat lijkt zo te zijn tot nu toe.

Ik krijg alleen die 2 T5600 Wifipunten niet aan de praat. Het staat zo simpel beschreven in jullie handleiding alleen bij mij gebeuren er andere dingen, bij allebei de WP's.

Ik sluit ze aan met een kabel op een van de 4 lan poorten op de modem. Stroomstekker erin, wifipunt aanzetten, dan gaat het groene powerledje knipperen. Daarna gaat ook het wifi lampje groen branden en dan staat er in de handleiding dat de powerled oranje moet gaan branden. Op dat moment heeft het wifipunt verbinding. Bij mij echter knippert het powerledje afwisselend rood en dan weer oranje totdat ie dan oranje blijft. Je zou er dan vanuit kunnen gaan, zoals ook in de handleiding staat, dat er dan verbinding is. Dan hang ik 'm op de slaapkamer en sluit ik 'm weer aan op stroom. Gaat eerst die powerled weer groen knipperen en vervolgens blijft ie groen branden en gaat na 10 seconden ook de wifi led groen branden. Echter worden beide wifi punten niet in de router gezien, kortom ze werken niet. Wanneer ik dan op 1 zo'n wifi punt twee devices via kabel aansluit krijgen betreffende apparaten een apipa ip. Exact deze situatie werkte met de T50 en de 2 oude wifipunten wel prima.

Ik heb natuurlijk beide wifipunten al herhaaldelijk naar factory default gereset en ook herhaaldelijk de procedure in jullie handleiding herhaald, alleen zonder resultaat. Wat nu?

 

Beste mensen. Nu ruim 8 uur later kan ik constateren dat de problemen met de T56 helaas niet opgelost zijn. Ik ervaar wederom wifi dropouts en zelfs zo erg dat bepaalde devices geen verbinding meer kunnen maken waaronder beveiligings camera's, mijn iphone en nog een paar devices. Ik weet het op dit moment niet meer. Ik zit al 2 weken te klooien. Hoe gaan we hiermee verder? Met de T50 werkt alles prima (behalve 't feit dat ik dan geen wifi ax oftewel wifi 6 heb. Het rottige is dat e.e.a. met de T56 een aantal uren goed gaat en dan ineens out of the blue begint het gezeik. Ik kan het merken aan dat een mega simpel wifi device, een Lenovo Smartclock 2 op 2,4Ghz ineens aangeeft geen verbinding meer te hebben. Gek genoeg is dit simpele device het eerste device dat het in de gaten heeft dat er geen wifi verbinding meer is en waaraan ik dus kan zien dat er een wifi dropout is. Vervolgens gooi ik het netwerk op m'n iphone weg, als in vergeet netwerk, probeer dan opnieuw te verbinden maar dat lukt dan niet. Ook geeft m'n security systeem aan, dat via kabel is verbonden, geen verbinding meer te hebben.

Kan het eventueel toch niet zijn dat er aan jullie kant iets ingesteld staat dat ervoor zorgt dat er bij mij roet in 't eten gegooid wordt? Zo hoorde ik van de monteur vanmorgen dat het bijvoorbeeld erg vreemd was dat de T50 überhaupt nog werkt als ik deze weer aansluit. Kan het niet zijn dat er 2 actieve routers op mijn adres geactiveerd staan bij jullie en dat dit ervoor zorgt dat er steeds problemen ontstaan? Ik heb bij mijn moeder ook die T56 geïnstalleerd met een WX5600 wifipunt en daar werkt alles als een zonnetje (zij heeft een soortgelijke netwerkopstelling als dat ik hier heb). Kunnen jullie anders eens kijken welke instellingen er bij haar eventueel anders staan als bij mij?

Ik hoop dat jullie dit snel voor me kunnen oplossen want dit is zo geen doen. Graag hulp.

Reageer