Wifi optimaliseren

  • 17 August 2023
  • 25 reacties
  • 266 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Top Poster
  • 11 reacties

Goedemorgen,

Ik ervaar kleine lag spikes tijdens het gamen wanneer er veel verkeer is op het netwerk. Op dit moment maak ik gebruik van 1 netwerk via 2.4 ghz (niet alle apparaten werken via 5ghz). Vandaar dat ik zoek naar een oplossing. Zelf vroeg ik me af of het volgende een optie is. 

Is het mogelijk om 2 aparte netwerken te maken?  

Bijvoorbeeld:

1 netwerk voor gamen via 5 ghz.
1 netwerk voor overige apparaten op 2.4 ghz.

Kan ik dan vervolgens ook een verschillend wifi kanaal instellen voor deze 2 netwerken. Om op deze manier het netwerk goed gescheiden te houden?

Ook vroeg ik me af of het mogelijk is een apparaat prioriteit te geven voor het wifi netwerk (QoS) hier heb ik me wat in verdiept maar kon het niet vinden in de router settings.

Graag hoor ik jullie advies, ik weet dat een kabel het beste is maar dat is niet mogelijk op het moment. De router bevind zich op de begane grond en de kamer waar ik problemen ervaar ook.

Hieronder mijn specificaties:

Router: Zyxel - 54T

Glasvezel: Ja

Download/upload: 50/70 (Via speedtest)

Powerline adapter: Ja TP-link (deze is wel in de kamer geplaatst, weet niet of dit de bedoeling is eigenlijk)
 

 

Waqqas 8 maanden geleden

Hallo @RBDB 

Om 2 netwerken aan te maken log je in op de Zyxel via 192.168.1.1 met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh uit en klik op algemeen

Ga op dezelfde pagina naar algemeen, haal het vinkje bovenaan weg bij instellingen hetzelfde houden…

Je kunt voor 2,4 GHz nu een andere kanaal kiezen, andere frequentie, SSID en wachtwoord veranderen en klik op toepassen

Doe hetselfde voor 5 GHz en dan heb je 2 netwerken

Voor het optimaal kunnen gamen is een bedrade verbinding aan te raden.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @RBDB 

Ja, je zou in je router twee netwerken kunnen maken. Geef 2.4 en 5 ghz een eigen SSDID en wachtwoord.  Zet daarvoor eerst even “easymesh” uit. Wel eerst even checken of de gameapparatuur wel de 5Ghz van de router ontvangen. (zet 2.4 even UIT)

Er is geen QOS in de Zyxel. Routers dit wel ondersteunen zou je kunnen aanschaffen, bijvoorbeeld een Fritzbox

Reputatie 2

Hoi @RBDB 

Ja, je zou in je router twee netwerken kunnen maken. Geef 2.4 en 5 ghz een eigen SSDID en wachtwoord.  Zet daarvoor eerst even “easymesh” uit. Wel eerst even checken of de gameapparatuur wel de 5Ghz van de router ontvangen. (zet 2.4 even UIT)

Er is geen QOS in de Zyxel. Routers dit wel ondersteunen zou je kunnen aanschaffen, bijvoorbeeld een Fritzbox

Eric bedankt voor je snelle reactie en duidelijkheid. Dit zal ik gaan proberen. Overigens, wat is SSDID precies gewoon de wifi naam?
 

Groet Robin

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RBDB 

Om 2 netwerken aan te maken log je in op de Zyxel via 192.168.1.1 met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh uit en klik op algemeen

Ga op dezelfde pagina naar algemeen, haal het vinkje bovenaan weg bij instellingen hetzelfde houden…

Je kunt voor 2,4 GHz nu een andere kanaal kiezen, andere frequentie, SSID en wachtwoord veranderen en klik op toepassen

Doe hetselfde voor 5 GHz en dan heb je 2 netwerken

Voor het optimaal kunnen gamen is een bedrade verbinding aan te raden.

Reputatie 2

Goedenavond, 

bedankt voor jullie reactie en tips. Dit maakt het al duidelijker. Ik heb de stap om easymesh uit te schakelen gedaan en het vinkje uit gedaan bij instellingen hetzelfde houden. Nu nog de vraag waar voeg ik dat extra netwerk toe. Op welke pagina is dat? 

Groet Robin

Reputatie 7
Badge +15

@RBDB

Bij netwerkinstellingen, draadloos, algemeen heb je bovenaan dus het vinkje uitgevinkt. Vervolgens kies je daaronder voor 2,4 GHz, je stelt hem in hoe jij dat wilt kanaal, frequentie naam etc en klik op toepassen. Dan herhaal je hetzelfde voor 5 GHz dus dus op dezelfde pagina 5 GHz kiezen, andere kanaal, naam en wachtwoord veranderen en toepassen.

Reputatie 2

@Waqqas Dankje het is gelukt. Ik ben bang dat ik niet veel met het 5ghz netwerk kan omdat mijn pc deze niet ondersteunt. Enig advies hoe ik dit kan verhelpen?

Groet Robin 

Reputatie 7
Badge +15

@RBDB 

Misschien kan je een extra TP-LINK powerline adapter kopen, deze bij de pc aansluiten en dan een kabel maar de pc?

Reputatie 2

@Waqqas Met extra powerline adapter bedoel je dan 1 die 5 ghz ondersteunt? Ik heb nu ook een powerline adapter met kabeltje naar de pc. Deze heb ik alleen nog niet ingesteld op het 5 ghz netwerk bedenk ik me nu (mits die dat aankan). Probeer ik dat ik eerst, bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +15

@RBDB

Nee, indien je bijvoorbeeld een adapter kan verplaatsen naar de ruimte waar de pc staat dan kan je de pc bekabeld aansluiten op de adapter.

Anders kan je misschien een extra adapter van hetzelfde merk/type kopen en die bij de pc plaatsen.

Reputatie 2

@Waqqas allereerst enorm bedankt voor je hulp en snelle reacties. Word gewaardeerd. Als ik het dus goed begrijp zou ik met een powerline adapter bij de pc via de kabel kunnen verbinden en als ik nog een tussen adapter plaats tussen de  router en pc ergens in de woonkamer bijv versterkt die het signaal extra?

@RBDB

Die stekkerblokken (plc via lichtnet) moet je niet willen. (Powerline)

Omdat het internet signaal via het lichtnet gaat.

De kans op storingen is groot.

Het beste is een netwerk kabel.

Maar begreep dat dit niet mogelijk is.

Kan deze niet langs een plint ofzo.

Of eerst tijdelijk los om te testen of dit het probleem oplost.

Deze zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar zie deze link als een voorbeeld

 

Reputatie 2

Update: Ik heb een speedtest op het 5ghz netwerk gedaan op een laptop die dat ontvangt naast de router, en die komt uit op 300/400. Nu moet ik dit alleen nog fixen in de kamer. 

@Waqqas Met extra powerline adapter bedoel je dan 1 die 5 ghz ondersteunt? Ik heb nu ook een powerline adapter met kabeltje naar de pc. Deze heb ik alleen nog niet ingesteld op het 5 ghz netwerk bedenk ik me nu (mits die dat aankan). Probeer ik dat ik eerst, bedankt!

 

Dit is waarschijnlijk je probleem.

Je gaat van de powerline met een netwerk kabel naar je pc.

Ergens anders in huis heb je nog een powerline.

Vaak bij de router. (Zyxel)

Je internet gaat dan via het lichtnet (via je huis stroomkabels)

Dat is vragen om problemen.

Soms werkt het maar vaak niet goed.

Kun je eens proberen de pc met een utp (netwerkkabel) verbinden met de Zyxel.

Als test.

Andere mogelijkheid is een (5GHz) wifi usb stick in je pc.

Voorkeur de pc altijd bedraad via een netwerk kabel aansluiten.

 

Ps

Het blijft van afstand moeilijk de situatie te beoordelen.

Reputatie 2

@peter-keetfm Oke bedankt. Jaa via een utp kabel zijn er geen problemen. Eigenlijk het probleem wat ik heb is dat ik niet de volledige download/upload snelheid behaal in het kantoor via wifi. Ik heb nu een dongel voor 5ghz besteld. 

Reputatie 7
Badge +15

@RBDB 

Je kunt misschien ook kijken of je de router naar een betere plek kunt verplaatsen waar er geen obstakels zijn zoals muren of meubels zodat het WiFi signaal sterker is. De internetkabel tussen de mediaconverter en router kun je vervangen door een langere kabel.

Reputatie 2

@Waqqas Ik zal kijken wat mogelijk is dankje. Mocht ik een kabel willen installeren, is dit dan mogelijk via een monteur van t-mobile? Zoja welke kosten zitten daar aan verbonden?

Reputatie 7
Badge +15

@RBDB

De internetkabel tussen mediaconverter en router vervangen mag je zelf doen, daar is geen monteur voor nodig.

Reputatie 2

@Waqqas Nee sorry, ik bedoel als ik uiteindelijk toch over wil op een kabel van router naar gewenste kamer. 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @RBDB 

Een kabel is altijd beter dan wifi. T-Mobile heeft daar geen aparte dienst voor. Je kunt een lokale (electro)installateur vragen om dit te komen doen. Er komen dan ook zaken als loze leidingen en wellicht het gebruik van wanddozen met RJ45 bij kijken. Zelf een kant en klare losse kabel kopen en door een gootje leggen kan natuurlijk ook.

Reputatie 7
Badge +15

@RBDB 

Het makkelijkste is om te kijken of het zelf lukt. Misschien kan een moderator een WiFi monteur sturen zodat de kosten voor de monteur niet voor jouw zijn. Je betaalt wel voor het aanleggen van een internetkabel :

Tarieven Guidion

@peter-keetfm Oke bedankt. Jaa via een utp kabel zijn er geen problemen. Eigenlijk het probleem wat ik heb is dat ik niet de volledige download/upload snelheid behaal in het kantoor via wifi. Ik heb nu een dongel voor 5ghz besteld. 

Je pc gaat niet via wifi.

Je gebruikt een kabeltje van de powerline naar pc toch.?

Heel plat gezegd je internet gaat via het stopcontact.

Zoiets gebruik je bij je pc en elders in huis.?

Met de laptop haal je wel goede snelheden.

Dan zal het bij de pc ook beter worden met een wifi usb stick.

Beter is een netwerk kabel maar dat wist u al.

Probeer het eerst met de usb stick.

 

 

Reputatie 2

@peter-keetfm Jaa, maar ik gebruik er 1 en dat is bij mijn pc in het stop contact en dan via een internet kabel naar de pc. Verder nergens. Of moet er ook nog 1 in de meterkast ook met een internetkabel aan de router en adapter?

@RBDB 

Gebruik je nu een powerline of niet.?

Zo niet Dan kan het een zogeheten wifi repeater zijn.

Maak anders er een foto van en plaats het hier of merk en type.

 

Reputatie 2

@peter-keetfm Excuses ik heb gekeken en het gaat om een 300Mbps Wi-Fi Range Extender

Model: TL-WA850RE

Deze heb ik dus in het stopcontact en via een kabel in de pc.

@peter-keetfm Excuses ik heb gekeken en het gaat om een 300Mbps Wi-Fi Range Extender

Model: TL-WA850RE

Deze heb ik dus in het stopcontact en via een kabel in de pc.

Dan gaat waarschijnlijk je wifi (5GHz) usb stick het probleem oplossen.

 

Reageer