Wifi via Deco M5 traag en instabiel

  • 10 April 2024
  • 8 reacties
  • 92 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 6 reacties

Sinds enige tijd overgegaan van ouderwets internet via KPN naar glasvezel van Odido. Met als doel beter, sneller en stabieler internet. Bij KPN maakte ik gebruik van netwerk-versterkers (gewoon van die dingen die je in het stopcontact doet).

Aangezien we een redelijk groot huis en bijpassende tuin hebben heb ik op advies van de installateur een Deco M5 set gekocht. 1 unit in de gang bij de meterkast, 1 in de studeerkamer beneden en 1 op de bovenverdieping.  
 

Nu is het wifi signaal zo ontzettend instabiel via de Deco units. Varieert van 500 kbps naar 0 binnen enkele seconden. Met een bijzonder laag gemiddelde. 

Ik heb op de router (Zyxel) wifi uitgezet. 
Iemand enig idee? 
Ik ben alles behalve een IT-er dus het zou zo maar aan mij kunnen liggen. 

Waqqas 20 dagen geleden

Hallo @CJBlok 

Welke snelheid hoort bij je abonnement?

Kan je de internetkabel vanaf de mediaconverter aansluiten op een Deco unit in plaats van op de Zyxel?

Ga hierna in de Deco app naar more > advanced > IPTV/VLAN > schakel dit in > mode custom > internet VLAN 300 en prioriteit 0 > na het opslaan en herstarten van de mediaconverter moet internet via de Deco werken.

Je mag ook een langere internetkabel plaatsen tussen mediaconverter en Deco. Gaat het zo beter zonder de Zyxel?

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! 

Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik weet zeker dat @Waqqas of @louisL je hierbij verder kunnen helpen. Alvast bedankt voor het meekijken! 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @CJBlok 

Welke snelheid hoort bij je abonnement?

Kan je de internetkabel vanaf de mediaconverter aansluiten op een Deco unit in plaats van op de Zyxel?

Ga hierna in de Deco app naar more > advanced > IPTV/VLAN > schakel dit in > mode custom > internet VLAN 300 en prioriteit 0 > na het opslaan en herstarten van de mediaconverter moet internet via de Deco werken.

Je mag ook een langere internetkabel plaatsen tussen mediaconverter en Deco. Gaat het zo beter zonder de Zyxel?

Dank voor de reacties. 

Welke snelheid hoort bij je abonnement?

 

ik heb 400kbps als abbonementsnelheid. Via de Zyxel haalt hij dat ook. Enige probleem is dat ik dat signaal niet door heel mn huis en tuin krijg en dus een MESH nodig heb.

Truc met de kabel ga ik doen, en dan bericht ik even terug.

Reputatie 7
Badge +15

@CJBlok 

Je bedoelt 400 Mbps?

Zoals eerder aangegeven kan je de Deco aansluiten op de mediaconverter ipv de Zyxel en instellen. Of je kan de Deco achter de Zyxel aansluiten in Acces Point Mode als operating mode en WiFi op de Zyxel uit.

Sorry, ja 400Mbps. 

Op dit moment zit de Deco achter de Zyxel in Acces Point Mode en staat Wifi op de Zyxel uit. (inmiddels weer aan want anders helemaal geen Wifi). Maar op die manier werkt het niet naar behoren, of eigelnijk helemaal niet.

 

Reputatie 7
Badge +15

@CJBlok 

Maakten de vorige versterkers die je had bekabeld verbinding met elkaar via het stroomnet? Het kan zo zijn dat de woning goed is geïsoleerd en omdat de Deco's draadloos verbinding maken met elkaar, de Deco units een slechte WiFi signaal ontvangen?

Is het een mogelijkheid om de units bekabeld aan te sluiten?

Kan je de internetkabel vanaf de mediaconverter aansluiten op een Deco unit in plaats van op de Zyxel?

Ga hierna in de Deco app naar more > advanced > IPTV/VLAN > schakel dit in > mode custom > internet VLAN 300 en prioriteit 0 > na het opslaan en herstarten van de mediaconverter moet internet via de Deco werken.

 

Ok: gedaan allemaal. 
Ik heb gebruik gemaakt van een splitter om ook nog een UTP kabel naar de Zyxel te lijden. Dat is nodig omdat vanaf daar enkele harde verbindingen gaan: televisie/beveiliging/sonos etc.

Ben niet eens tot een werkende Deco gekomen want op die manier doet internet het blijkbaar niet meer via de kabels. 
 

Wordt hier inmiddels behoorlijk sjagrijning van! Ik ben overgegaan naar odido voor beter internet. Tot nu toe is het resultaat zeer teleurstellend.

 

Reputatie 7
Badge +15

@CJBlok 

De Zyxel zal op deze manier niet werken indien het een plug & play splitter is. Kun je eens de instellingen van de Deco delen middels een foto?

Reageer