Wifipunten Zyxel WAP6807 verbinden niet met elkaar

  • 9 December 2023
  • 7 reacties
  • 60 Bekeken

Hallo,

Ik heb 2 wifipunten Zyxel WAP6807. Een wifipunt 1 staat op de eerste verdieping en wifipunt 2 op de tweede verdieping. Het lukt met geen mogelijkheid om deze twee wifipunten met elkaar te verbinden en zo het wifinetwerk in huis uit te breiden. 

Wat ik heb geprobeerd

- wifipunten beide met de router verbinden (volgens de handleiding) en daarna op hun plek in huis neergezet. Beide punten zijn dan met de router verbonden, maar niet met elkaar. Zodra ik wifipunt 2 iets verder wegzet dan heeft hij helemaal geen verbinding meer (terwijl ik op dat punt nog wel gewoon wifi op mijn telefoon heb van wifipunt 1).

- wifipunten via de wps knop met elkaar proberen te laten verbinden. Ook dit helpt niet. De wifipunten blijven beide apart verbonden met de router.

 

Hoe kan ik mijn netwerk uitbreiden, zodat ik ook op zolder wifi heb?

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hey @Maaike_1986, welkom op onze Community!

Ik ben direct voor je gaan kijken en ik zie dat je de verkeerde wifipunten hebt ontvangen. Deze werken niet goed met de T-54. Ook heb je een derde wifipunt wat al helemaal niet werkt. Het Zyxel modem accepteerd een maximum van drie accespoints. Het modem is nummer één, dan houd je nog plek over voor twee andere accespoints, oftewel twee wifipunten. 

 

Ik heb de drie wifipunten voor je opgezegd en ik heb twee nieuwe, WX5600, voor je aangevraagd. Je zult hier zo direct een bericht over ontvangen. Daar staat ook in hoe je de wifipunten kunt retourneren. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Maaike_1986, welkom op onze Community!

Ik ben direct voor je gaan kijken en ik zie dat je de verkeerde wifipunten hebt ontvangen. Deze werken niet goed met de T-54. Ook heb je een derde wifipunt wat al helemaal niet werkt. Het Zyxel modem accepteerd een maximum van drie accespoints. Het modem is nummer één, dan houd je nog plek over voor twee andere accespoints, oftewel twee wifipunten. 

 

Ik heb de drie wifipunten voor je opgezegd en ik heb twee nieuwe, WX5600, voor je aangevraagd. Je zult hier zo direct een bericht over ontvangen. Daar staat ook in hoe je de wifipunten kunt retourneren. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Maaike_1986, welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

Als ik het zo lees, kan het best zijn dat de afstand tussen de wifipunten te groot is om te overbruggen of zit er ergens een obstructie in je woning - dit kunnen muren zijn, maar ook tussenkomende apparaten of naburige netwerken. Hoeveel meter zit er tussen wifipunt 1 en wifipunt 2 (ongeveer)? Is dit meer dan 5 meter, dan heb je kans dat het te ver buiten bereik ligt en zal je over moeten gaan op een andere oplossing. Wat voor modem gebruik je thuis? Als je een modem hebt met Wifi6 functionaliteit (T-56 bijvoorbeeld), dan heb je andere wifipunten nodig (WX5600). 

Check ook eventjes voor alle zekerheid de handleidingen uit ons handige Wiki-topic: Installatie en gebruik van Wifi Plus voor het Zyxel modem | Odido community

Veel succes! Trek zeker nog eens aan de bel als je hulp kunt gebruiken.

Dag @Tommie van Odido

1 van de 3 wifipunten staat (bedraad) in de garage, zodat we ook in de tuin wifi hebben. Dit is zo door de monteur aangesloten. Maar dit is dus geen mogelijkheid? 

Is er dan een andere mogelijkheid om zowel in huis als in de tuin goed werkende wifi te hebben?

Groeten Maaike 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Maaike_1986, als je de wifipunten op de juiste plek zet moet dat wel mogelijk zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw thuis situatie eruit ziet en wat er mogelijk is. De beste optie is om beide wifipunten met een lange kabel bekabeld aan te sluiten. Dan hebben de wifipunten namelijk het meeste bereik. Zou dit een mogelijke optie zijn? Één wifipunt bekabeld naar de tuin en de andere naar boven? 

Dag @Tommie van Odido,

Het wifipunt in de tuin is bekabeld. In huis is dit niet mogelijk. 

Ik heb (tot nog toe) geen punt in huis gevonden waar ik met 1 wifipunt overal bereik heb. De wifi is echt een probleem in huis (en de kinderen klagen sinds de overstap naar T-mobile/odido) over slechte wifi verbinding in huis. Dit kan dus mogelijk te maken hebben dat we verkeerde wifipunten hebben gekregen, maar geeft ook wel aan dat we in huis wel 2 wifipunten nodig hebben.

Zijn er geen andere modems, waar wel 3 wifipunten op kunnen? Voorheen hadden we Ziggo en ook 3 wifipunten, dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd.

Groeten Maaike

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Maaike_1986, waarom is een bekabelde verbinding niet mogelijk met het wifipunt in huis?

Mag je ik vragen om de nieuwe wifipunten eerst uit te proberen? Deze hebben een stuk beter bereik dan de oude wifipunten! 😊 

Dag @Tommie van Odido,

Alle kabels zijn weggewerkt in de muur en we hebben geen loze leidingen meer over. De enige optie zou een kabel via het trapgat/over de muur naar boven te laten lopen (maar dat vind ik geen gezicht, dus dat gaan we niet doen). 

Ik zal met de nieuwe wifipunten kijken of we een plek kunnen vinden waar we met 1 wifipunt op beide verdiepingen goed bereik hebben. 

Reageer