wireguard usenet snelheid

  • 6 October 2023
  • 9 reacties
  • 195 Bekeken

even een vraag. ik heb sinds 2 dagen 1Gb odido glasvezel, werkt prima, snelheid is goed (ik werk zonder de Zyxel modem). ik ben nu veel aan het testen en als ik via Usenet een test bestand 10Gb download krijg ik keurig 100MB snelheid.

als ik echter een Wireguard VPN naar Mullvad opzet en dan de test doe dan kon ik niet boven de 50MB uit. Heb heel veel instellingen, servers, poorten geprobeerd, maar geen succes

ik weet dat anderen op een KPN Glasvezel wel bijna de 100MB halen met Mullvad als VPN provider
ik heb sterk de indruk dat odido het UDP verkeer “afknijpt”
ik ben daarom benieuwd die ervaring ook hebben of weten wat er aan de hand is ?

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @mutje055, welkom op onze Community!

Allereerst mijne excuses voor de late reactie. Ik gok dat jouw topic in de verkeerde bak terecht gekomen is waardoor we hem over het hoofd gezien hebben. Omdat dit om eigen apparatuur gaat kan ik geen garantie bieden op de juiste snelheden. Toch wil ik een aantal experts op het gebied van eigen apparatuur vragen om hier een blik op te werpen. Wellicht kunnen zij het euvel voor je opsporen en dit samen met jou oplossen! @TMTV, @louisL & @Pieter_B, zouden jullie hier een bekwame blik op willen werpen?  

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @mutje055, welkom op onze Community!

Allereerst mijne excuses voor de late reactie. Ik gok dat jouw topic in de verkeerde bak terecht gekomen is waardoor we hem over het hoofd gezien hebben. Omdat dit om eigen apparatuur gaat kan ik geen garantie bieden op de juiste snelheden. Toch wil ik een aantal experts op het gebied van eigen apparatuur vragen om hier een blik op te werpen. Wellicht kunnen zij het euvel voor je opsporen en dit samen met jou oplossen! @TMTV, @louisL & @Pieter_B, zouden jullie hier een bekwame blik op willen werpen?  

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Reputatie 6
Badge

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Idem hier. Maar kijk ook eens of er ervaringen zijn met wireguard performance van jouw VPN router. Het kan goed zijn dat daar de bottleneck zit.  Ik vraag me af of die 100MB/s voor Wireguard realistisch is. Let we, dat zou betekenen dat de 1000Mb (bits) werkelijk volledig zou kunnen gebruiken. Volgens https://www.snbforums.com/threads/best-router-for-wireguard-out-of-the-box.79699/ is meer dan 500Mbps (= 50MB) niet realistisch met consumenten apparatuur.

Wireguard moet op de CPU van de router worden uitgevoerd. Die zijn meestal niet snel genoeg om een 1Gbps verbinding vol te trekken met Wireguard.

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Idem hier. Maar kijk ook eens of er ervaringen zijn met wireguard performance van jouw VPN router. Het kan goed zijn dat daar de bottleneck zit.  Ik vraag me af of die 100MB/s voor Wireguard realistisch is. Let we, dat zou betekenen dat de 1000Mb (bits) werkelijk volledig zou kunnen gebruiken. Volgens https://www.snbforums.com/threads/best-router-for-wireguard-out-of-the-box.79699/ is meer dan 500Mbps (= 50MB) niet realistisch met consumenten apparatuur.

Wireguard moet op de CPU van de router worden uitgevoerd. Die zijn meestal niet snel genoeg om een 1Gbps verbinding vol te trekken met Wireguard.

ook sorry voor mij late reactie. meldingen per mail komen ook niet aan omdat odido geen mail op een sub domein kan versturen. mijn mail adres wordt aangepast 

Mijn zoon heeft op de KPN lijn een experiabox op een windows PC en haalt dan de 100MB is dus 800mbits. Mijn broer heeft een firewalla Purple en haalt ook 100MB
ik zelf heb een firewall Gold die beter moet presteren dan de Purple, 
en ik haal 109 zonder VPN en Wireguard moet het op deze router ook kunnen halen

ik heb het ook op een Windows PC geprobeert en dan de op de router geen firewall
het zelfde resultaat 
 

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Idem hier. Maar kijk ook eens of er ervaringen zijn met wireguard performance van jouw VPN router. Het kan goed zijn dat daar de bottleneck zit.  Ik vraag me af of die 100MB/s voor Wireguard realistisch is. Let we, dat zou betekenen dat de 1000Mb (bits) werkelijk volledig zou kunnen gebruiken. Volgens https://www.snbforums.com/threads/best-router-for-wireguard-out-of-the-box.79699/ is meer dan 500Mbps (= 50MB) niet realistisch met consumenten apparatuur.

Wireguard moet op de CPU van de router worden uitgevoerd. Die zijn meestal niet snel genoeg om een 1Gbps verbinding vol te trekken met Wireguard.

ook sorry voor mij late reactie. meldingen per mail komen ook niet aan omdat odido geen mail op een sub domein kan versturen. mijn mail adres wordt aangepast 

Mijn zoon heeft op de KPN lijn een experiabox op een windows PC en haalt dan de 100MB is dus 800mbits. Mijn broer heeft een firewalla Purple en haalt ook 100MB
ik zelf heb een firewall Gold die beter moet presteren dan de Purple, 
en ik haal 109 zonder VPN en Wireguard moet het op deze router ook kunnen halen

ik heb het ook op een Windows PC geprobeert en dan de op de router geen firewall
het zelfde resultaat 
 

ik ga zelf ook nog even verder testen ik zit dit ook op reddit en dat suggereert dat ik het niet zou kunnen halen, maar dan is de windows PC snelheid ook vreemd 


The Gold Plus is rated around 500mbit from our specs. (we always take the lowest number, so you will likely get more) Your 682Mbits/Second is pretty good. We've seen 700+Mbits from another customer before.

The limitation is encryption, which is CPU.

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Goede tip

ga ik morgen even uitzoeken 

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Goede tip

ga ik morgen even uitzoeken 

speedtest op een PC laat 800 / 900 zien en dan via VPN 500 /500

het is dus inderdaad mij router als er niet geknepen wordt 
dank voor alle reacties

Reputatie 6
Badge

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Goede tip

ga ik morgen even uitzoeken 

speedtest op een PC laat 800 / 900 zien en dan via VPN 500 /500

het is dus inderdaad mij router als er niet geknepen wordt 
dank voor alle reacties

De VPN tunnel verhuizen van de router naar je PC kan MOGELIJK helpen als je een snelle CPU hebt. Als die sneller is en beter encryptie support heeft dan de CPU van je router kan je tunnel sneller worden. Een ander exit point voor je tunnel (met minder latency) zou ook kunnen helpen. Knijpen door Odido is in ieder geval niet de oorzaak van je beperkingen in snelheid

Hoi @mutje055,

Ik heb weinig ervaring met usernet, maar Odido knijpt niets af, om de eenvoudige reden dat dat niet mag. De enige test die je nog zou kunnen doen is kijken hoe de snelheid is met VPN, maar niet via usenet. Misschien kan iemand op basis daarvan een suggestie doen waar het probleem ligt.

Goede tip

ga ik morgen even uitzoeken 

speedtest op een PC laat 800 / 900 zien en dan via VPN 500 /500

het is dus inderdaad mij router als er niet geknepen wordt 
dank voor alle reacties

De VPN tunnel verhuizen van de router naar je PC kan MOGELIJK helpen als je een snelle CPU hebt. Als die sneller is en beter encryptie support heeft dan de CPU van je router kan je tunnel sneller worden. Een ander exit point voor je tunnel (met minder latency) zou ook kunnen helpen. Knijpen door Odido is in ieder geval niet de oorzaak van je beperkingen in snelheid

 

ik heb het op 2 Windows PC's ook geprobeert inderdaad, maar maakte niet veel uit 
dus ik laat het even hierbij 

Reageer