Beantwoord

ZYXEL DX5401-B0 + AX1800 NBG7510 router (in AP modues) MESH lukt niet

  • 10 June 2023
  • 6 reacties
  • 391 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hallo,

Ik heb een AX1800 router erbij gekocht om een mesh netwerk te maken met mijn zyxel modem/router van t-mobile. Ik heb de AX1800 in AP/bridge modus staat maar ik zie geen MESH tabje in de WIreless instellingen van de router. In de t-mobile modem/router kan ik verder geen instellingen vinden behalve dat EasyMesh aan staat. Wordt MESH met mijn additionele router niet ondersteund? En zo ja waarom?

Ik ben absoluut geen netwerk expert.

Groet en bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 June 2023, 22:01

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @klfnk 

De Zyxel-T54 ondersteunt 'Easy Mesh'. Dit is een standaard waarmee apparaten samen één netwerk vormen en zo de wifi-dekking verbeteren & uitbreiden. Wil je een mesh-netwerk aanleggen, dan kan dit met Wifi Plus van T-Mobile. De Zyxel-T54 werkt ook samen met andere easy mesh gecertificeerde apparatuur. Heb je eigen apparatuur, dan kun je bij de leverancier terecht voor ondersteuning bij de werking.

Hoi, dank. Ik heb idd beneden een T54 staan.
Ik heb dus ‘eigen apparatuur’ die blijkbaar geen EasyMesh ondersteunt zeg je?

Nog even ter overvloedige informatie:
In de manual van de router staat de volgende setting optie:


In de praktijk heb ik die MESH optie dus niet:



Mijn vraag is dus: klopt deze manual niet? En wordt deze ‘oudere’ MESH optie niet ondersteund door de T54? Ook niet met een omweg? Kortom Is MESH niet zonder ‘Easy’ op te zetten. En zo ja waarom?

Ik ga ‘even’ mailen met de fabrikant maar hoop dat iemand hier een snellere route weet.
(anders stuur ik de router weer terug want ik wil wel MESH maar niet €2,50 p/mnd aftikken.)

 

Kleine toevoeging: de wifi Plus optie van TM is vrij beperkt in de zin dat dit AP maar 2 ethernet poorten heeft. Ik zou daar dus alsnog een router moeten hangen (niet in bridge modus) om mijn bekabelde apparatuur aan het internet te hangen. Dus naast dat ik liever zelf apparatuur ‘own’ is deze optie ook nog eens gelimiteerd. (en 4 ethernet kabels omhoog trekken vanaf de T54 is wat overdreven :) )
 

Reputatie 7
Badge +15

@klfnk 

De manual klopt wel maar die Zyxel-T54 van T-Mobile draait een custom firmware waar niet alle functies op beschikbaar zijn.

Je kunt ook een ander mesh systeem aanschaffen en de WiFi op de Zyxel-T54 uitschakelen. Ipv 4 kabels trekken kan je ook 2 kabel trekken en een switch gebruiken.

Hoi,
Sorry, dit snap ik niet vrees ik. De custom firmware van de T54 heeft toch niets te maken met de screenshots die ik gemaakt heb van de NBG7510 AX1800? Dus voor de duidelijkheid nog even: de screenshots komen uit de manual van de nieuwe router die in bridge mode staat.

Ja een switch zou kunnen idd maar ik wil juist de NBG7510 gebruiken voor die functie. En dan nog, moet ik een 2e cat7 kabel door een elektra buis zien te trekken.. ik vrees dat dat niet gaat lukken in mijn oude huis.

 

Reputatie 7
Badge +15

@klfnk 

Sorry had het niet goed gezien maar in de manual van de Zyxel-T54 zal je ook meer functies zien dan in de router omdat het een custom firmware betreft.

Reageer