Zyxel T-56 ping spikes en disconnects

  • 9 December 2023
  • 19 reacties
  • 417 Bekeken

Goedemiddag Odido,

Wij hebben al jaren glasvezel bij jullie en dat werkte prima. Toen jullie recent Odido werden, hebben jullie contact met ons opgenomen, omdat wij nog een Draytek modem gebruikten; jullie adviseerden om deze te vervangen door de nieuwe Zyxel T-56. Op 24 november is iemand van Guidion langsgeweest en hij heeft de nieuwe apparatuur (media converter + modem) geinstalleerd. Toen ik maandagavond ging gamen met vrienden, iets wat ik al jaren probleemloos doe, verloor ik 2x de connectie met het spel. De zondag daarna, toen ik weer ging gamen (ander spel) werd ik ook gedisconnect. Afgelopen maandag wederom hetzelfde verhaal. Oftwel: sinds jullie de apparatuur hebben vervangen is mijn internet instabiel. 

Wat ik al heb gedaan:

  • Factory reset
  • Powerflip
  • Speedtest zoals gesuggereerd in de handleiding - zie screenshots 1 t/m 3. De snelheid op zich is gewoon prima.

Echter, zie de ping resultaten naar eu.blizzard.com, dns.google.com en twitter.com (screenshots 4 t/m 6). Er zitten dus van dit soort uitschieters in - niet bepaald stabiel dus. 

In alle gevallen hierboven betreft het bekabeld internet waarbij alleen mijn PC verbonden is met de Zyxel. Als ik mijn PC vervang voor mijn Macbook, dan heb ik dezelfde ping spikes.  

Hoe krijgen we mijn internet weer stabiel?

 

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hey @adrGlasvezel, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt en bedankt voor alle testen en screenshots. Dit ziet er inderdaad niet uit zoals het moet en daarom heb ik het direct doorgezet naar onze Back Office. Onze techneuten zullen een blik werpen op jouw verbinding en hopelijk kunnen we het voor je oplossen. 

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @adrGlasvezel, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt en bedankt voor alle testen en screenshots. Dit ziet er inderdaad niet uit zoals het moet en daarom heb ik het direct doorgezet naar onze Back Office. Onze techneuten zullen een blik werpen op jouw verbinding en hopelijk kunnen we het voor je oplossen. 

Hi @Tommie van Odido,

Dank voor het doorzetten. Ik hoor het wel.

Groet! 

Hi @Tommie van Odido,

Ik krijg een mail van Guidion “om een afspraak te maken voor de installatie van uw Odido pakket”. Is dit de stap die de techneuten bedacht hebben? Aangezien er hier geen update is?

Vriendelijk Groet

Reputatie 2

Is dit inmiddels opgelost?

Ik heb sinds ik overgestapt ben naar de T-56 het zelfde. De lag spikes zijn zo groot dat gamen onmogelijk is. Maar het openen van grotere Excel bestanden lukt ook nauwelijks tot niet.

Begin nu al spijt te hebben van mijn overstap naar Odido.

Reputatie 6
Badge +2

@adrGlasvezel Dit klopt! Uit het onderzoek van de technische dienst is gebleken, dat er een monteur moet worden aangestuurd. Je kunt gerust te afspraak inplannen! Ik vermoed, dat er per ongeluk een verkeerde aanstuur tekst bij de aansturing is gezet.

 

@alexsdam, Wil je een speedtest doen en daarvan de resultaten hier posten? Dan kijk ik met je mee wat er aan de hand is!

Nee nog niet opgelost. Op advies van de monteur gaan we het nu proberen met de T-54 ipv de T-56 en eventueel een andere media converter. Hopelijk werkt het dan weer goed.
 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @adrGlasvezel, goed om te weten! Hou je ons op de hoogte? Super fijne feestdagen toegewenst! 🎄 Groetjes, Ishana

Hoi team Odido,

Ik krijg net een mail waarin staat: “Het probleem is opgelost”

Ik ben nog aan het wachten op te T54 - dat kon langer duren vanwege kerst. Maar het probleem is nog niet opgelost op dit moment, dus de call kan zeker nog niet gesloten worden en al helemaal niet worden gemarkeerd als “opgelost”.

Groetjes

 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @adrGlasvezel, geen zorgen: het T54 modem komt zo snel mogelijk jouw kant op! Mocht dit niet de oplossing blijken te zijn, laat het me dan gelijk weten. Dan duiken we hier direct weer in voor je.

Hoi, ik bespaar me het schrijven van een tekst en heb sinds een paar dagen Odido 1Gbps. We ervaren exact het gedrag als hier degelijk gemeld door topic starter. Het lijkt erop dat de T56 routers het niet goed doen. 
Wat kunnen jullie in zo'n geval betekenen? 

Reputatie 6
Badge +2

@marekie Goed dat je gebruik maakt van dit topic om je probleem aan te kaarten. Ik help je graag verder, zodat je snel van een stabiele verbinding kunt genieten! 😀 Ik ben direct het systeem ingedoken om jouw modem uit te meten. Echter ziet alles er vanaf deze kant goed uit. Wil je een bekabelde speedtest uitvoeren en de resultaten delen in dit topic? Je kunt deze website gebruiken: Speedtest Apps: Our internet speed test available across a variety of platforms

Mooi! De speedtests komen vandaag stukken beter naar voren dan vorige week. Ik had dezelfde resultaten als hierboven benoemd, geregeld een 400+ respons en uitval bij speedtest. 
Ik kan de resultaten hier plaatsen maar dat heeft geen nut want die zijn prima. 
 

Games via Steam downloaden is echter een ander verhaal. Hier kom ik boven de 850MBit en heb veel ping verlies. Daarnaast klaagt mijn vrouw bij vrijwel elke download die ik of mijn zoon doen (bekabeld) dat ze geen TV meer kan kijken. Is er geen QOS mogelijk op deze routers?
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @marekie, ook ik heb een blik geworpen op je verbinding. Het enige wat mij niet duidelijk is is of dit gaat om een bekabelde verbinding of om Wifi? Je wifi-instellingen zijn namelijk niet vanzelfsprekend. Heb je een reden dat de 2,4 GHz frequentie en je SSID uitgeschakeld is?

 

Daarnaast wil ik je vragen de volgende testen uit te voeren en screenshots hier met mij wilt delen om het te kunnen onderzoeken. Alvast bedankt!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

 

Hoi Tommie, de ping resultaten zijn redelijk maar ik heb timeouts bij de speedtest. Zie daarvoor het screenshot met testresultaten van de test. (Ik heb ook zonder Bitdefender getest met soortgelijke resultaten)

Ik gebruik alleen een bekabelde verbinding zoals ik mijn eerdere bericht aangegeven staat. Steam downloads zorgen voor veel ping ping losses zoals je hierboven kunt zien. In alle gevallen kan mijn vrouw beneden geen tv meer kijken zolang mijn zoon of ik een download of update uitvoeren. 

 

 

Alles wat ik kon sluiten is afgesloten. De timeouts die je op beide command lines ziet is tijdens het draaien van de speedtest. 

Hopelijk kan iemand hier wat mee. Bij voorbaat dank voor jullie degelijke onderzoek. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @marekie, alles ziet er inderdaad goed uit. Ik gok dat je de volledige snelheid gebruikt tijdens het downloaden. Dan kan er inderdaad voor zorgen dat een andere gebruiken in het huis niks meer kan. Je kunt in steam een limiet stellen voor de download, naar bijvoorbeeld 500 Mbit/s. Daar komen de Request Timed out's vandaan namelijk. Snelheid en ping zijn verder in orde. Je kunt ook je snelheid upgraden naar 2 Gbit/s in plaats van 1 Gbit/s. Dan houde je een volle Gbit over voor de andere gebruikers.

Bij de vorige provider was het eenvoudig om volledige downloads zonder limieten te kunnen benutten zonder dat medebewoners hier last van hebben. 
 

Reputatie 4
Badge

Ook ik had last van uitschieters van de ping: regelmatig boven de 500 ms.
Het nodige zoekwerk wees uit dat dit waarschijnlijk bufferbloat was ( https://www.bufferbloat.net/projects/bloat/wiki/Tests_for_Bufferbloat/ ).
Dit verschijnsel kende ik al van mijn kabelmodemaansluiting 30 jaar geleden.
Mijn Zyxel T-56 leek geen instellingen te hebben om dit te voorkomen, dus Zyxel vervangen door een Fritz!box 7390. Ondanks dat dit een al wat ouder beestje is, waren mijn problemen in 1x over.
Zie bijgaande screenshots, met Zyxel en met Fritzbox:
 

Ping met Zyxel. Regelmatige uitschieters boven de 400
Ping met Fritzbox. De ping naar Google blijft onder de 10 ms, met 0.1 ms stdev

 

Hi Odido en anderen,

Ik heb de afgelopen 2 weken de T-54 geprobeerd ipv de T-56. Ik had geen disconnects meer en ook de ping-spike tests lijken nu wel goed. Voor mij was het probleem dus de T-56.

Dank & Groet

Hier ook soortgelijk verhaal. Al weken kamp ik met hoge latency in een spel. Dit gebeurd vooral in de avond/nacht en lijkt alles normaal overdag en ook in speedtests. Echt bizar dat dit rond een bepaalde tijd start en vaak ook een bepaalde tijd weer normaliseert.


Ik zit ook al met contact met Odido na alle screenshots aangeleverd te hebben en wacht nu een aantal dagen op een afspraak met een monteur maar hoor nog helemaal niks. Ook maar te hopen dat de monteur iets kan meten wanneer alles normaal lijkt te doen overdag…

Reageer