Beantwoord

Zyxel VMG8825-T50 MTU instellen

  • 25 November 2022
  • 4 reacties
  • 400 Bekeken

Ik heb al gezocht op dit onderwerp en las een post met een link naar een Ziggo forum, maar ik kom er niet uit. Ik zou graag in de Zyxel VMG8825-T50 router de MTU manual willen instellen maar zie die optie niet in de webinterface. Is dit wel mogelijk?

icon

Beste antwoord door TMTV 25 November 2022, 14:17

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @fgar,

Het korte antwoord is nee, je kunt dit zelf niet instellen op de Zyxel. De MTU staat daar ingesteld op 1500. Er is in dit topic een discussie gaande hierover. Ik begrijp daaruit dat 1500 de juiste keuze is, maar @louisL heeft daar zo te lezen meer verstand van dan ik. Misschien kan hij hier nog iets aan toevoegen. Mocht je om wat voor reden dan ook de MTU willen veranderen, dan zul je een eigen router moeten gebruiken.

 

Hoi @fgar,

Het korte antwoord is nee, je kunt dit zelf niet instellen op de Zyxel. De MTU staat daar ingesteld op 1500. Er is in dit topic een discussie gaande hierover. Ik begrijp daaruit dat 1500 de juiste keuze is, maar @louisL heeft daar zo te lezen meer verstand van dan ik. Misschien kan hij hier nog iets aan toevoegen. Mocht je om wat voor reden dan ook de MTU willen veranderen, dan zul je een eigen router moeten gebruiken.

 

Thanks. Weet jij ook hoe ik de Zyxel moet instellen als ik mijn eigen router zou willen gebruiken? Heb nu een Mesh wifi netwerk (Linksys Velop) maar die heb ik juist in bridge modus gezet om geen 2 netwerken met issues te hebben. En als ik de Zyxel in bridge mode kan zetten (ik dacht dat dit niet mogelijk is), krijg ik dan geen problemen met de TV ontvangst?

 

Reputatie 7
Badge +6

Thanks. Weet jij ook hoe ik de Zyxel moet instellen als ik mijn eigen router zou willen gebruiken? Heb nu een Mesh wifi netwerk (Linksys Velop) maar die heb ik juist in bridge modus gezet om geen 2 netwerken met issues te hebben. En als ik de Zyxel in bridge mode kan zetten (ik dacht dat dit niet mogelijk is), krijg ik dan geen problemen met de TV ontvangst?

Bridge mode is inderdaad niet mogelijk op de Zyxel. Is de Linksys Velop een router of alleen een access point? Als het een router is en je glasvezel hebt, kun je de Zyxel helemaal weglaten. Je hoeft dan alleen VLAN 300 op de WAN te zetten. Als je al op het nieuwe tv-platform zit, ben je dan klaar. Heb je nog het oude platform, dan is ook VLAN 640 nodig.

Als je DSL hebt, heb je de Zyxel wel nodig, maar dan kun je de Linksys een vast IP-adres geven en in de DMZ zetten om zo alle verkeer daarnaartoe door te sturen. Maar of aanpassingen aan de MTU op de Linksys dan nog zin hebben, weet ik niet.

Als de Linksys geen routerfunctie heeft, heb je sowieso de Zyxel nodig. Dan kun je het beste daarop de wifi uitzetten en dat geheel aan de Linksys overlaten.

Reputatie 6
Badge

Hoi @fgar,

Het korte antwoord is nee, je kunt dit zelf niet instellen op de Zyxel. De MTU staat daar ingesteld op 1500. Er is in dit topic een discussie gaande hierover. Ik begrijp daaruit dat 1500 de juiste keuze is, maar @louisL heeft daar zo te lezen meer verstand van dan ik. Misschien kan hij hier nog iets aan toevoegen. Mocht je om wat voor reden dan ook de MTU willen veranderen, dan zul je een eigen router moeten gebruiken.

 

Thanks. Weet jij ook hoe ik de Zyxel moet instellen als ik mijn eigen router zou willen gebruiken? Heb nu een Mesh wifi netwerk (Linksys Velop) maar die heb ik juist in bridge modus gezet om geen 2 netwerken met issues te hebben. En als ik de Zyxel in bridge mode kan zetten (ik dacht dat dit niet mogelijk is), krijg ik dan geen problemen met de TV ontvangst?

 

Twee vragen: waarom zou je de MTU willen veranderen? De MTU is overal op het T-mobile netwerk 1500. Iets anders heeft voor zo ver ik weet geen zin.

Vraag 2 is wat voor internet verbinding je hebt.Als je glasvezel hebt zou je de Velop kunnen direct aan de media converter/ ONT kunnen hangen alsje de extra aansluitingen van de Zyxel niet nodig hebt.

Maar als de Velp in Bridge mode staat heeft die geen eigen netwerk en vertrouwt die voor alle router functies (routing, DHCP en firewall) op de router waarop de velop aangesloten is. Dat is precies wat je wilt. De Zyxel hoeft niets bijzonders te doen boven wat hij normaal doet. 

Als je Velop al in bridge mode staat en die is aangesloten op de Zyxel ben je klaar en is alles optimaal ingesteld

Reageer