Beeldkwaliteit na update naar "Het nieuw Tmobile TV"

  • 9 May 2023
  • 41 reacties
  • 1743 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren ben ik overgezet naar het “Nieuwe T mobile TV”. Het heeft sowieso uren gekost om uberhaubt weer kleurentelevisie uit die crappy Entone-doos te krijgen, maar na vele malen herstarten/resetten werkte alles opeens weer. 

Nu schik ik me alleen kapot van de beeldkwaliteit. Er lijkt echt een enorme bak compressie overheen te zitten. Betekent het “Nieuwe Tmobile TV” een achteruitgang van de beeldkwaliteit? Als ik nu kijk naar het Songfestival met snelle beeldwisselingen/lichteffecten, zie ik overal blokken verschijnen, in plaats van strak HD beeld.

Graag verneem ik een reactie of dit normaal is voor T-mobile, voor ik wellicht de keus maak over te stappen naar een andere partij. Ik werk voor televisie, en maak al die programma’s waar jullie allemaal naar kijken, dus beeldkwaliteit is vrij belangrijk voor mij.

Cal van Odido 11 maanden geleden

Hoi @rirarobin, leuk dat je ook voor de televisie werkt en heel goed dat je dit aangeeft, blokbeeld is absoluut nooit de bedoeling! Heb je de TV Box direct aangesloten op het modem, of via een omweg zoals een eigen switch, router of stroomnetadapters? Graag wil ik je vragen om, bij wijze van test, de TV Box direct op het modem aan te sluiten. Daarnaast raad ik je aan om de TV Box een fabrieks reset te geven: Factory Reset modem (Fabrieksreset).

Aangezien je in de TV wereld werkt heb ik wellicht een leuke tip voor je, we hebben namelijk ook een Samsung smart-tv app! Meer hierover lees je hier: Alles over de T-Mobile TV App voor smart-tv's.

Ik verwacht dat je snel weer zorgeloos van de mooiste beelden kan genieten! 😃

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 6
Badge

@apis4

Met respect ik zal NOOIT Viaplay nemen.

F1 kijken doe ik gewoon via F1 TV app op een Android TV toestel.

 

 

Heb het ook alleen een maandje getest in het begin, niet voor F1 specifiek 😇 (of Premier League). Op zich hebben ze nog wel wat dingen die ik zou willen zien maar met die prijsverhoging is het al helemaal niet interessant. F1 apart als bonuspakket en de rest voor de helft vd prijs, dan misschien 😄.

@apis4

We kunnen beter on topic blijven.

Het kwaliteit van het nieuwe T-Mobile tv platform is gewoon matig.

En daar kan een moderator ook niks aan veranderen.

Als je tv kwaliteit wil moet je gewoon bij Ziggo of Kpn zijn wat tv betreft.

Dan heb je i.i.g. de eindeloze reclames mooi in beeld.

Pff wie kijkt er nog zoveel lineaire tv.

 

Reputatie 7
Badge +6

@apis4 Op de TV-box kun je niet zelf de kwaliteit van de stream kiezen. Wel zie je soms na het aanzetten of zappen dat het beeld een paar seconden slecht is (lagere resolutie en bitrate) voordat het de maximale kwaliteit wordt. Of de TV-box ook terugschakelt als je je internetlijn bijna helemaal dichttrekt, heb ik niet geprobeerd (is ook lastig met 1Gbit/s). Die 1080p50-instelling in het menu gaat over de HDMI-output van de TV-box. Die moet je los zien van de inkomende stream. Als je deze instelt op bijvoorbeeld 720p, zal de HDMI-verbinding tussen TV-box en TV 720p zijn (sommige TV's laten de resolutie zien als je op de info-knop van de TV-afstandsbediening drukt), terwijl de binnenkomende stream op de TV-box gewoon 1080p is. Andersom: als je naar een niet-HD-zender kijkt, blijft de output van de TV-box 1080p.

Over de bitrate is alles wel gezegd en of die voldoende is, moet ieder voor zich bepalen. Als het beeld hapert, is er iets anders aan de hand, waarschijnlijk een verkeerde framerate. Waarom de TV-boxen andere opties dan 25 en 50 hebben, is mij niet duidelijk. Ik zou ze eruit halen, zodat ze die niet kunnen gebruiken en je geen haperend beeld krijgt. Elke TV ondersteunt 25 en 50 fps. De streams zijn dezelfde, ongeacht welk apparaat je gebruikt (met uitzondering van live TV op DSL). Op mobieltjes is volgens mij 720p de maximaal beschikbare resolutie. Sommige apparaten gaan beter om met lagere kwaliteit streams dan andere, waardoor het er anders uit kan zien, maar de streams zijn gelijk.

Reputatie 3

@rirarobin 

er is al een topic hierover het slechter worden van de beeldkwaliteit

 

 

Reputatie 1

@rirarobin ik heb zojuist de omruiling in orde gemaakt! Je ontvangt hier een e-mail en SMS van. Daarin staat ook een link om een afspraak in te plannen met de monteur! Ook is je bestelling te volgen in My T-Mobile. Kan je mij een terugkoppeling geven na dat alles geïnstalleerd is? Hoor het graag!😊

Hi Tommie,

Ondertussen Enkele dagen tv gekeken na de hardwareswap, maar de kwailteit is nog steeds zeer matig. Maar als ik alle reacties hier op de community lees, speelt dit al ruim n jaar en ben ik dus niet de enige. Ik ga me dus eens orienteren op een overstap naar de concurrent. Het stilletjes doorvoeren van een kwaliteitsverlies op de videostreams vind ik vrij onacceptabel, helemaal als dit al zo lang speelt met vele klachten, en er niets aan wordt gedaan.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @rirarobin , de kwaliteit via de box is welke alle klanten krijgen. Dat dit voor jou onvoldoende is kan natuurlijk.  Vele streams zijn HD, maar hoger gaat het niet. Dus bij je zoektocht naar wat anders moet je daar op letten.

Reputatie 1

Hoi @rirarobin , de kwaliteit via de box is welke alle klanten krijgen. Dat dit voor jou onvoldoende is kan natuurlijk.  Vele streams zijn HD, maar hoger gaat het niet. Dus bij je zoektocht naar wat anders moet je daar op letten.

Hi Eric, Dank voor je reactie. Zeker waar. T gaat hier alleen niet om HD of SD, maar over de bak compressie die T mobile er overheen gooit. Waarom zou “Het nieuwe T mobile TV” n stap achteruit zijn in beeldkwaliteit? Dit is in mijn ogen best raar. Maar met een videostream van 6Mbit snap ik dat het gaat blokken met heftige bewegingen. Voor een beetje strak beeld heb je minimaal zo’n 10Mbit nodig. In 1080i50 dan. Nu zijn alle zenders 1080i50 (Op het ESPN UHD HDR kanaal na). Ook de 50P zenders van NPO zijn geupconvert aangezien er in Nederland geen enkel programma in 50P wordt gedraaid. ( ook hiervoor geldt de Nederlandse eredivisie als uitzondering met 1080P50 HDR).

Ik vergelijk het met de HD stream van Kpn op de vip5202 ontvanger van hun.

Ik moet toegeven dat ik te lui ben om naar de 600+ kanalen te gaan voor hd glas zenders (12mbit)

Dat is natuurlijk een stukken beter.

De 661 t/m 670 kanalen bij KPN zijn tegenwoordig geen 12,5Mbps maar 14,2Mbps.

Dit geldt ook voor de kanalen 1 t/m 10 op de nieuwe TV+ Box.

Reputatie 6
Badge

Voor het ultieme dieptepunt naar kanaal 82 gaan om Pinkpop te kijken in “HD”. Viel me al op bij de 2022 recap eerder in de week maar dit is de ultieme marteltest voor de bitrate van het nieuwe T-Mobile TV.

 

‘Laat het Pixelfestijn beginnen!” 😂

Reputatie 6
Badge

Voor het ultieme dieptepunt naar kanaal 82 gaan om Pinkpop te kijken in “HD”. Viel me al op bij de 2022 recap eerder in de week maar dit is de ultieme marteltest voor de bitrate van het nieuwe T-Mobile TV.

 

‘Laat het Pixelfestijn beginnen!” 😂

Ik neem het toevallig ook op nu via het DVB-T signaal uit de lucht en dat ziet er echt stukken beter uit dan het vernieuwde T-Mobile; verbaas me er zelf over nu ik het op full screen heb staan aangezien hetzellfde signaal vorig jaar ook tegen de limieten van de bitrate aanliep (keek het ook al jaren via het oude T-Mobile platform en daar wwas nooit wat mis mee bij Pinkpop op NPO Extra 2).

Voor de beperkte bitrate die Digitenne normaal hanteert echt strak nu, straks maar eens kijken hoeveel dit tegenwoordig wel niet is.

 

Edit: (eigenlijk onveranderd tegen de 5Mb/s bij complexere zaken, bij voetbal is het ook zo ‘hoog’. Bij programma's waar echt weinig in gebeurd zit het onder de 4 bij Digitenne, met wel een efficiëntere codec zoals hieronder ook te zien is)

 

Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 4 906 kb/s
Network name                             : Digitenne

Video

Format                                   : HEVC
Format/Info                              : High Efficiency Video Coding
Format profile                           : Main@L4.1@Main
Width                                    : 1 920 pixels
Height                                   : 1 080 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate                               : 50.000 FPS

Ook hier is de beeldkwaliteit sinds de major update echt een drama. Met voetbal kijken blokkering beeld, wat dan weer switcht naar normaal, weer naar blokkerig beeld, etc. Soms zelfs ook helemaal vastlopen. Wat is er in hemelsnaam aan de washand? Vóór de nieuwe interface update helemaal geen last gehad..terwijl we toch ruim 6 tientjes aftikken maandelijks. Dit moet op korte termijn echt beter, anders zijn er in dezelfde prijsrange zeker concurrenten die wellicht wel wat betere kwaliteit op beeld krijgen..

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Paul121, ik wil natuurlijk dat je ongestoord tv kunt kijken.

Ik ben daarom direct voor je gaan kijken en ik zie dat je in bezit bent van twee verschillende TV Boxen, een Amino Aria en Entone Kamai, echter zie ik twee Entone Kamai's aangesloten zitten. Heb je de Amino Aria helemaal niet in gebruik? 

Ik maak inderdaad op beide toestellen gebruik van de entone kamai boxen

Reputatie 7
Badge +9

@Paul121 bedankt voor je snelle reactie. Mag ik vragen waarom je de nieuwe TV Box, Amino Amulet, niet ingebruik hebt? 

Daar was destijds iets mee, maar ik kan me even niet meer heugen wat precies. Moet deze beter functioneren op de nieuwe interface? Zo ja, ben je in de gelegenheid er 2 op te sturen?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Paul121, ah vandaar. Uiteraard kan ik dat. Ik heb je zojuist twee nieuwe TV Boxen opgestuurd. De wijzigingen kun je zien in My T-Mobile. De Amino Aria moeten we wel weer retour, de Entone Kamai's niet meer, deze mag je inleveren bij een inleverpunt voor gebruikte apparaten! 

Reageer