beeldkwaliteit odido met mediabox

  • 3 March 2024
  • 10 reacties
  • 486 Bekeken

Ik heb sinds vandaag een odido TV aansluiting. Hiervoor heb ik altijd Ziggo gehad.

Omdat ik nu zowel een Ziggo als een Odido TV stream heb kan ik 1 op 1 vergelijken. (Via Odido glasaansluiting)

Nu vind ik de kleuren van Odido Flets en ietwat korrelig en ik mis de sprankelende kleuren van Ziggo bij Odido Kortom een matige beeld kwaliteit, zelfs mijn vriendin kan er niet naar kijken.

 

Vandaag bij familie gekeken die hadden met KPN ook een stuk betere beeld kwaliteit

 

Dit is toch echt iets wat vanuit Odido komt, denk een lage bitrate, NPO heeft nu streams van 25 Mb/s. Als ik het Odido forum mag geloven heeft Odido deze stream op ergens tussen de 8-12 Mb/s gecapped.

 

Hoe ervaren andere Odido gebruikers de beeldkwaliteit?

Teresa van Odido 2 maanden geleden

Van harte welkom bij Odido en welkom op onze Community! 😀 @extraman2024 

Goed dat je hier een topic over start. Ik help je graag verder bij het optimaliseren van jouw beeldkwaliteit! 

Ik heb gelijk een lijnmeting gedaan en ik zie inderdaad dat er iets niet helemaal lekker gaat met het TV signaal. Allereerst zou ik je willen vragen om de Mediabox een herstart te geven op de volgende manier: 

  1. Koppel de stroom los van de Mediabox.
  2. Haal de Media Converter/ONT, het kleine zwarte of witte kastje in de meterkast, voor 10 seconden van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten. 
  3. Haal het modem 10 seconden van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten.
  4. Als het modem is opgestart, sluit je de Mediabox weer aan.  

Mocht dit niet voor verbetering zorgen, dan wil ik je vragen om de Mediabox aan te sluiten op een andere LAN-poort. Ervaar je hierdoor een betere beeldkwailiteit?

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Ik sta klaar om verder te helpen, indien nodig! 

 

 @Jan Kees Ook voor jou ben ik gelijk het systeem ingedoken om het modem en de Mediabox uit te lezen. Echter kan ik geen verbinding maken. Kan het kloppen dat je jouw eigen apparatuur hebt aangesloten? Mocht dit het geval zijn, wil je dit dan weer omwisselen? Ik ga dan direct voor je aan de slag! 

 

Bekijk origineel

10 reacties

Ik heb nu ook de Odito TV app in gebruik op mijn LG televisie, lijkt of daar de kleuren toch wat beter zijn.

Nog even verder evalueren, voor een definitieve conclusie

Reputatie 7
Badge +1

Beeldkwaliteit is naar mijn persoonlijke mening een puur persoonlijke ervaring, zelf heb ik in de loop der jaren diverse systemen gehad, analoge neem ik niet mee.

  1. UPC digitale tv met standaard box beeld kwaliteit was goed, voor wat toen mogelijk was
  2. Lijbrandt en Vodafone glasvezel tv beelden kwamen van Glashart media, nog altijd de beste kwaliteit de beelden kwamen onbewerkt bij de consument, simpel gezegd zoals werd opgenomen ook bij mij thuis.
  3. T-Mobile en/of Odido diverse tv boxen kwaliteit aanvaardbaar, uiteraard niet de kwaliteit van Glashart media,  nu gebruik ik de nieuwe mediabox en heb ook de LG app op de LG Oled staan, eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat de beelden bij de mediabox net wat scherper zijn dan bij de app, 
Reputatie 2

Kom ook bij Ziggo vandaan, en moet toch zeggen dat daar het beeld scherper was.

Vind dat er bij de nieuwe MediaBox redelijk wat ruis in het beeld zit. Vermoedelijk door de compressie.
Beeld van Ziggo was scherper/helderder. 

Reputatie 7
Badge +1

Eigenlijk dien ik een voorbehoud te maken op mijn bijdrage,  ergens in mijn achterhoofd dacht ik eens gelezen te hebben dat als men zoals ik op Reggefiber glasvezel zat (nu KPN Netwerk) ook wel WBA genoemd men ook de streams van of via KPN krijg of kreeg, daar kan ik nog steeds geen vinger achter krijgen.

Gezien de kwaliteit denk ik persoonlijk via KPN zeker als ik de klachten lees met name bij voetbalwedstrijden die hier altijd mooi scherp zijn en zonder blokvorming enz.

Reputatie 6
Badge +2

Van harte welkom bij Odido en welkom op onze Community! 😀 @extraman2024 

Goed dat je hier een topic over start. Ik help je graag verder bij het optimaliseren van jouw beeldkwaliteit! 

Ik heb gelijk een lijnmeting gedaan en ik zie inderdaad dat er iets niet helemaal lekker gaat met het TV signaal. Allereerst zou ik je willen vragen om de Mediabox een herstart te geven op de volgende manier: 

  1. Koppel de stroom los van de Mediabox.
  2. Haal de Media Converter/ONT, het kleine zwarte of witte kastje in de meterkast, voor 10 seconden van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten. 
  3. Haal het modem 10 seconden van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten.
  4. Als het modem is opgestart, sluit je de Mediabox weer aan.  

Mocht dit niet voor verbetering zorgen, dan wil ik je vragen om de Mediabox aan te sluiten op een andere LAN-poort. Ervaar je hierdoor een betere beeldkwailiteit?

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Ik sta klaar om verder te helpen, indien nodig! 

 

 @Jan Kees Ook voor jou ben ik gelijk het systeem ingedoken om het modem en de Mediabox uit te lezen. Echter kan ik geen verbinding maken. Kan het kloppen dat je jouw eigen apparatuur hebt aangesloten? Mocht dit het geval zijn, wil je dit dan weer omwisselen? Ik ga dan direct voor je aan de slag! 

 

Reputatie 2

@Teresa van Odido 

Klopt inderdaad dat ik eigen apparatuur na het ONT heb zitten. En nee dit kan ik niet omwisselen, dan is het hele netwerk en IOT netwerk van slag. Alles heeft statische IP adressen e.d. dus ik ga mijn router niet omwisselen.

Het heeft m.i. ook niets met de Mediabox zelf te maken, kan er geen speedtest op doen maar er is geen enkel component in mijn netwerk dat niet correct functioneerd op maximale snelheid. 

De stream die binnenkomt op de Mediabox is ook gewoon de maximale kwaliteit stream, enkel zit er gewoon compressie ruis in de beeldkwaliteit op mijn LG OLED welke ik met Ziggo nooit waar heb genomen. Het is nog steeds de 1080 steam, maar vermoedelijk gewoon met een lagere bitrate dan gewend.

Reputatie 7
Badge +1

@Jan Kees Net als een aantal andere providers maakt ook Odido gebruik van compressie, met als reden (lees smoes) dat het geschikt moet zijn voor alle typen gadgets zoals smartphones of tablets enz.

Naar mijn mening is dat een overbodig iets want waarom geeft b.v. KPN veel streams wel 1 op 1 door of met veel hogere bitrate,  zelf noem ik dat het tuinslang effect je sluit een slang van 1” aan op een kraan van 1”  aan het eind sluit je een kraan van 1/2” aan op de slang.

Aan het eind heb je dan toch maar een heel klein straatje water wat er uitkomt, het gebruik van compressie is helemaal niet nodig, apparatuur zoals tv's of smartphone kunnen dat best zelf regelen of desnoods de eigenaar.

Van harte welkom bij Odido en welkom op onze Community! 😀 @extraman2024 

Goed dat je hier een topic over start. Ik help je graag verder bij het optimaliseren van jouw beeldkwaliteit! 

Ik heb gelijk een lijnmeting gedaan en ik zie inderdaad dat er iets niet helemaal lekker gaat met het TV signaal. Allereerst zou ik je willen vragen om de Mediabox een herstart te geven op de volgende manier: 

  1. Koppel de stroom los van de Mediabox.
  2. Haal de Media Converter/ONT, het kleine zwarte of witte kastje in de meterkast, voor 10 seconden van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten. 
  3. Haal het modem 10 seconden van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten.
  4. Als het modem is opgestart, sluit je de Mediabox weer aan.  

Mocht dit niet voor verbetering zorgen, dan wil ik je vragen om de Mediabox aan te sluiten op een andere LAN-poort. Ervaar je hierdoor een betere beeldkwailiteit?

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Ik sta klaar om verder te helpen, indien nodig! 

 

 @Jan Kees Ook voor jou ben ik gelijk het systeem ingedoken om het modem en de Mediabox uit te lezen. Echter kan ik geen verbinding maken. Kan het kloppen dat je jouw eigen apparatuur hebt aangesloten? Mocht dit het geval zijn, wil je dit dan weer omwisselen? Ik ga dan direct voor je aan de slag! 

 

Dank voor je reactie, ik ga het later op de avond proberen. 

Heb van alles een powerflip gedaan, dat heeft mijn beeld inderdaad verbeterd 👍😁

Reputatie 6
Badge +2

@extraman2024 Super fijn om te lezen dat dit heeft geholpen, ik wens je veel kijkplezier! 😊

Reageer