Beantwoord

Geluid valt regelmatig uit

  • 17 March 2022
  • 8 reacties
  • 1001 Bekeken

Reputatie 1

Hi all,

 

Sinds enkele dagen een nieuwe TV in huis.

Nu valt met tussenpozen het geluid eventjes uit (paar seconden). 

Soms één a twee keer per uur, maar ook drie/vier keer binnen 15 minuten.

Tevens valt me op dat af-en-toe een “tik” hoorbaar is (paar keer per uur).

 

Setup:

TV : Samsung Neo QLED 65QN95A (is inclusief One Connect)

Soundbar : Samsung HW-N650

TV Box : Entone Amulet 515b (Vodafone)

Modem : Zyxel T-50

 

Aansluiting:

Modem → TV Box : FTP

Modem → TV (One Connect) : FTP

TV Box → TV (One Connect) : HDMI

TV (One Connect) → Soundbar : HDMI

TV (One Connect) → Soundbar : Optische kabel (overbodig?)

 

Géén idee waar het aan zou kunnen liggen!

Bij mijn vorige TV geen probleem (Samsung UE55JS8000)

 

Mijn grote “vriend” Google geeft aan dat dit probleem vaker voorkomt (QLED?)

Ik zie dit euvel ook besproken worden bij andere providers (KPN, Ziggo), maar een oplossing zie ik nergens. 

 

Iemand ook maar enig idee hoe dit op te lossen?

Ben best wel bereid om wat stappen te doorlopen (TV is nieuw, geen updates beschikbaar, TV Box is volledig herstart, misschien kabels vervangen).

 

Daarnaast de vraag of dit nu vanuit de providers komt (T-Mobile, Ziggo, KPN) of vanuit Samsung?

 

Oh ja … ervaar het bij interactieve TV

(vooralsnog niet geprobeerd bij Viaplay, Prime, Netflix en HBO Max)

 

Ik hoor graag van jullie!

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door soepkip67 17 March 2022, 11:38

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @JeroenHeidi ,

Heb hier een topic over verschillende HDMI instellingen. Misschien staat hier de oplossing voor jou tussen?

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @JeroenHeidi,

Dat is een interessante casus die je opwerpt, handig dat je zoveel informatie aan kan leveren! Ik heb ook een beetje gegoogled op jouw specifieke TV en volgens mij wijzen de meeste pagina's op een probleem die de TV heeft met communicatie via HDMI kabels. Eigenlijk ben ik hierom naar twee dingen benieuwd:

  • Op Samsung Smart TV's bieden wij ook de T-Mobile TV app aan. Zou je uit kunnen testen of je hiermee geen geluidsproblemen ervaart?
  • Zou je de soundbar tijdelijk af kunnen koppelen zodat het geluid enkel via de TV loopt?

Afhankelijk van hoe hardnekkig het probleem is, zou het ook mogelijk kunnen zijn dat je beide tips tegelijkertijd moet gebruiken, dus zowel kijken via de T-Mobile TV app als ook het geluid via de TV zelf laten lopen. Het mooiste en makkelijkste zou wel zijn om met de HMDI-modus te spelen, al werkt dat naar mijn idee sneller bij een TV Box / beeld wat kortstondig volledig uitschakelt.

Ik ben benieuwd waar het aan blijkt te liggen!

Reputatie 1

Hoi @Cal 

 

Dank voor je reactie!

Ik zal vandaag (of morgen) beide opties testen.

Ik zal dan ook meteen testen of dit euvel ook aanwezig is bij Netflix, Prime, Viaplay en HBO Max.

 

To be continued ….

Reputatie 1

Hoi @soepkip67 

 

Dank voor je reactie!

Ik zal vandaag (of morgen) de topic over de HDMI instellingen eens doornemen.

Ik kom er in ieder geval nog op terug.

Reputatie 1

@Cal 

@soepkip67 

 

Hi all,

 

Heeft even geduurd, maar dan toch e.e.a. uitgeprobeerd:

 

  • Als eerste de T-Mobile TV app uitgeprobeerd. Helaas ook hier hetzelfde resultaat. Regelmatig wegvallen (ca. 1-3 seconden) van geluid alsmede af-en-toe een ‘tik’.
  • Met de start van het formule 1 seizoen ook Viaplay uigeprobeerd, maar ook hier hetzelfde euvel.

Afgelopen zondag ging het helemaal mis, ook beeld kwam niet goed door bij interactieve TV (dus TV box). Echter bij het omschakelen naar Viaplay ging het wel weer allemaal goed .. sterker nog, wegvallen van geluid minimaal. Helaas terug naar interactieve TV wederom wegvallend geluid én beeld.

 

Hieropvolgend de HDMI kabel uit de One Connect gehaald en weer terug erin, instellingen weer optimaliseren (provider Entone) en alles werkte weer (TV), zelfs het geluid ging goed. Moet ook zeggen dat de temperatuur van de One Connect enorm hoog was (schijnt een bekende klacht te zijn bij de One Connect). 

 

Vandaag bij aanzetten TV wederom wegvallend beeld en geluid. Dus wederom HDMI kabel wederom eruit en weer erin (in de One Connect). Weer terug bij af … regelmatig wegvallend geluid (1-3 seconden). Vanavond de HDMI kabel vervangen door HMDI 2.1 (van TV Box naar One Connect) én een laptop cooling pad onder de One Connect geplaatst. Helaas … euvel blijft.

 

Als laatste nu het geluid niet via de soundbar, maar via de TV. Tot op dit moment (na circa een uur) geen last van wegvallend geluid … 

 

Wat mij nu nog rest is morgen de HDMI kabel vervangen door HDMI 2.1 (die vanuit de One Connect naar de soundbar loopt). Ook even testen als ik het geluid naar de soundbar breng via optische kabel. Daar moet ik dan nog op terugkomen …

 

Tot nu toe concluderend:

  • One Connect wordt enorm warm (even opgelost met laptop cooling pad)
  • Beeld TV van mindere kwaliteit dan het beeld via bijvoorbeeld Netflix (deze wel haarscherp)
  • Geluid blijft wisselvallig, vooralsnog werkt geluid via TV (i.p.v. soundbar) wél goed, maar nog te kort om hier aan vast te houden. Tegenvallend geluid is dus regelmatig wegvallen (1-3 seconden) van het geluid alsmede een “tik”. 

 

Morgen dus kijken wat er gebeurt bij aanzetten TV (HMDI wederom eruit en erin bij One Connect als beeld én geluid slecht doorkomt?), HDMI kabel vervangen en testen via optische kabel.

 

Wordt vervolgd ….

 

Oh ja … bij het instellen van de afstandsbediening van Samsung moest ik als provider Entone ingeven in plaats van T-Mobile. Is off-topic, maar kan iemand anders helpen bij instellen van afstandsbediening van Samsung om interactieve TV te gebruiken.

 

 

Reputatie 7

Hi @JeroenHeidi ,

Thanks voor de terugkoppeling en update. Ik ben nog erg benieuwd of de instellingen vanuit de HDMI verschil bieden. Wat mij vooral opvalt is de plaatsing van de soundbar in de set-up. Door deze vóór de TV te verplaatsen in de set-up, is in het verleden vaker resultaat behaalt. Daardoor loopt het signaal nét iets beter. Is dat een optie voor jou? Let us know.

Reputatie 1

Hoi @Boris 

 

Dank voor je reactie!

 

Gisteravond in eerste instantie via soundbar TV gekeken. Hier viel dus geluid geregeld weg.

Daarna overgeschakeld op geluid via de TV. Hierbij géén probleem meer met wegvallend geluid.

Dus we weten nu dat in de huidige setup het geluid via de soundbar de boosdoener is.

Al prettig om te weten waar het aan ligt ;)

 

Jouw reactie aangaande wijziging in de setup is ook wat ik las bij de Samsung community. Dus daar moet ik nog mee aan de slag (zal paar dagen duren i.v.m. geen tijd).

 

Mocht dit werken, dan zou dit de finale oplossing moeten zijn.

 

To be continued ...

Reputatie 7

Hi @JeroenHeidi, thanks voor jouw heldere terugkoppeling! Inderdaad fijn om te weten waar het issue zich bevindt. Ik ben ontzettend benieuwd of het jou inmiddels is gelukt om de set-up te wijzigen en of dit heeft geresulteerd in de oplossing. Kan je dit aan ons laten weten? Fingers crossed! 😁