Beantwoord

Radio luisteren zonder tv



Toon eerste reactie

44 reacties

Bedankt voor de tip hoewel het een prijzige tip is.

Ga eerst aan de gang met mijn Harmoy Elite afstandsbediening

Met een Logitech Harmony afstandsbediening moet je wel het een en ander in kunnen stellen inderdaad.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel heel vreemd dat bij een veel moderne box dan de Entone 510 welke ik gebruik geen optische aansluiting heeft, zelf heb ik simpel een optische kabel lopen van de tv box naar mijn soundbar, ( geldt ook voor een stereoset)

Wil ik een keer radio luisteren druk ik op de toets voor radio en schakel de soundbar over naar optisch, gaat helaas niet automatisch, ga ik weer tv kijken dan schakelt de soundbar automatisch over naar HDMI-ARC.

Kan ik met de 3,5 mm aansluiting van de TV box (aangesloten op mijn radio) , als ik met de Radio/TV knop overschakel naar de Radio vervolgen ook een radiozender kiezen of van radiozender wisselen zonder dat ik de TV nodig heb? Ik wil de TV namelijk helemaal niet gebruiken als ik van plan ben radio de luisteren. 

Heb geluid uit de verstekker. Sorry voor het wachten.

Bijgesloten 2 foto’s van de aansluiting.

 

@Gwal 

Als je geluid uit de boxen hebt is die aansluiting goed.

Normaal gesproken als de tv uit gaat moet dit blijven werken. (Uiteraard moet de tv box aan blijven)

Of wat ook nog kan dat je het ook via de tv hebt lopen via een andere kabel.

Heb je op de versterker wel de goede ingang gekozen. (Bron geselecteerd op de versterker)

 

 

 

@Gwal

 

Nogmaals foto begekeken heb je de Tv box op A2 zitten met gele en zwarte tulp.?

Dan is die kabel niet juist.

 

 

 

Ja daar zit de kabel op.

Welke voor kabel moet ik dan hebben?

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou wel moeten kunnen zo zit ik gelukkig nog op het oude platform en daar werkt het als volgt: Entone 510 via een optische kabel verbonden met de soundbar (kan ook een stereo zijn) wil ik radio luisteren dan druk op de gele knop van de a.b.  en schakel de soundbar over op optisch en dan hoeft de tv in zijn geheel niet aan.

Of het op het nieuwe platform ook zo werkt durf ik niet te zeggen, dacht wel eens gelezen te hebben dat men via een menu naar radio moet overschakelen. 

Moet zijn; Wat voor kabel moet ik dan hebben?🙄

Juist dat laatste is voor mij belangrijk. Als dat met de huidige TV box via een menu moet dan kan heb je dus wel de TV nodig, vind ik ongewenst en geeft dus geen verbetering t.o.v. mijn huidige provider. Kan iemand van T-mobile hierop reageren? De telefonische helpdesk kent lange wachttijden. 

Reputatie 7
Badge +4

De nieuwe stb's (610,7x) hebben een av 3,5mm jack daarmee kan je hem aansluiten op de versterker.

De afstandsbediening heeft gewoon een knop om te wisselen tussen radio en tv (nieuwe afstandsbedienig)

Maar op welke ingang van de stereo moet ik de tulpstekkers (andere kant van de jack) dan aansluiten ? Alle ingangen zijn bezet omdat vroeger het (analoge) signaal rechtstreeks van de kabel uit de muur naar FM-ingang liep 😢 . Ik kon gewoon de tuner + versterker handmatig

aanzetten en ik had geluid ! Maar nu werkt dat niet meer. Heb alleen nog maar een draagbare radio-cdspeler in de keuken met zo'n "spriet" dus via de ether.

Ik heb nu een Amino Aria 7x Mediabox met ethernet-ingang (vanaf modem) en HDMI naar tv. En dan zit er nog een AV-uitgang voor..?  Mijn stereo bestaat uit een versterker die met tulpstekkers (wit+rood) aangesloten is op  a. cassettedeck, b. cd-speler, c. tuner en d. platenspeler.  En dan nog geluidsboxen links en rechts. Vroeger zat de radiokabel in de FM-ingang van de tuner en kon ik dus gewoon radio luisteren ZONDER tv aan te zetten, want dàt signaal liep van de tv-kabel naar de tvbox en dan via een HDMI-kabel naar de tv. 

Als ik nu tv ga kijken, zet ik éérst de (digitale?) Mediabox aan met de afstandsbediening van T-Mobile (rode lichtje wordt blauw) en dan de tv met de a.b. van de tv (rode lichtje wordt ook blauw). En uit andersom. Maar nu verder...?  Stereo aansluiten op.... ? Kan niet op de tuner want dan hoor ik geen zenders, dus...hoe dan ?  En hoe moet ik de a.b dan gebruiken ? 

 

@Gwal 

Is het nog opgelost met de andere kabel.?

Beste Hidde,

Dat van de 3,5 mm jack en radio/TV knop is mij bekend. Mijn vraag gaat erover of ik van radio zender kan wisselen zonder dat ik hierbij de TV nodig heb. (Bij mijn huidige provider ziggo kun je namelijk alleen een radiozender kiezen door in een menu op het TV scherm in zender te kiezen, heel vervelend ). 

Reputatie 7
Badge +1

@Cemr   Bij de propositie welke ik op dit moment van T-Mobile heb kan ik gewoon van zender wisselen net even getest bij radio luisteren je kunt alleen niet zien op de decoder welk zendernummer, eventueel het PDF bestand met zendernummers uitprinten kan een optie zijn.

Kan het zijn dat u bij Ziggo kijkt via DKTV  anders is het vreemd dat het via de decoder van hun niet kan, bij DKTV zult u altijd de tv nodig hebben

 

Reputatie 7

Hi @BeMu, terechte opmerking van je! Waarom dit anders is bij de Aria dat zou ik ook niet durven zeggen. Dit klinkt inderdaad als een prettige set-up. Fijn dat het op deze manier bij jou werkt! 😊

Neen, ook deze kabel doet niks.

De kabel die gekocht is een 3,5 mm audio/rca van hama

Ik heb wederom de kabel aangesloten op de analoge ingang (A2) van mijn cambridge CXA60 versterker en de TV uit gedaan met de afstandsbediening van mijn TV, maar dan gaat het geluid ook uit.

Toevoeging; 

Als ik de TV aanlaat dan ik het geluid ook over de boxen van de audio laten lopen, maar zonder dat de TV uitgaat.

@Gwal

Ik heb het vermoeden dat het via tv loopt.

Van tv box hdmi van tv optische kabel naar versterker.

Als je A2 nu in drukt moet het werken.

Misschien moet je direct aan of uit zetten.

 

Reageer