T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

Toon eerste reactie

191 reacties

Reputatie 4

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Ik vermoed dat @Pieter_B gelijk heeft. Ik heb mijn UniFi switches geüpgraded naar FW versie 5.43.34 en verder niets veranderd en heb exact hetzelfde probleem nu. Dus maar weer terug naar een 5.43.18 (denk ik).

Ter info: Ik moest terug naar FW versie 4.3.21 voor de UniFi switches om dit probleem opgelost te krijgen.

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Ik vermoed dat @Pieter_B gelijk heeft. Ik heb mijn UniFi switches geüpgraded naar FW versie 5.43.34 en verder niets veranderd en heb exact hetzelfde probleem nu. Dus maar weer terug naar een 5.43.18 (denk ik).

Reputatie 2

OK, zal een dezer dagen wel eens kijken of ik dat stukje m.b.t. T-Mobile hier kan plaatsen.
Het is slechts een vrij beperkt onderdeel als gedeelte uit een veel meer omvangrijke handleiding die ik op het Synology forum heb staan.

Het merendeel gaat daar met name over IPTV "routed mode” voor een KPN aansluiting.
En aanverwant oud Telfort - met gerelateerd Oxxio - BudgedThuis - YouFone  waarvoor dezelfde instellingen gelden als voor Telfort.

T-Mobile is eigenlijk erg eenvoudig handmatig in te stellen.
Voor KPN "routed mode" (en aanverwant oud Telfort - Oxxio - BudgedThuis - YouFone)
en hun multicast streams, heb ik in samenwerking met Synology Support (Taiwan), aangepaste profielen laten samenstellen. Was eigenlijk in een update (eind 2020) al beschikbaar gesteld.
Maar in de haast was men kennelijk vergeten belangrijke programmacode in te sluiten, waardoor het niet functioneerde. Niet handig.

Zelf heb ik met Telfort / KPN sinds 3 november 2020 al een werkende patch op mijn Synology routers. Voor wat betreft die Telfort (en bij een kennis hier in de buurt een KPN) netwerk structuur.
Bij de eerstkomende firmware update worden die KPN / Telfort profielen alsnog gecorrigeerd.
(Medio April). Tezamen met nog een aantal bug-fixes, en mogelijk ook correctie op schijnbaar net gevonden algemene  "Qualcomm" kwetsbaarheden.

T-Mobile:
Voor T-Mobile is die nieuwe update t.b.v. de T-Mobile netwerkstructuur overigens helemaal niet nodig.
Dat functioneert gewoon met de reeds bestaande firmware versies.
Tenminste in ieder geval geverifieerd met een T-Mobile gebruiker op het nieuwe IPTV platform.
Maar denk dat het met "bridged port" instelling voor de oude T-Mobile IPTV structuur ook geen probleem is, omdat dergelijke instellingen al jaren mogelijk zijn met de Synology routers.

Voor meer informatie verwijs ik jullie alvast naar die Synology online handleiding:
Synology router - IPTV routed mode - KPN, XS4ALL, oud Telfort, Oxxio - T-Mobile

Overigens er staat voor Synology een meer uitgebreide firmware update op stapel,
met ondersteuning voor meerdere VLANS voor het thuisnetwerk, wat direct ook doorgetrokken wordt naar hun mesh routers / WiFi punten (verdeeld over verschillende SSID's). En standaard al een extra sub-net, speciaal voor IoT apparatuur.

Reputatie 7
Badge +3

@Babylonia 

How do I configure a VLAN ID on my Synology Router for Internet connection?

 

Top dat je het werkend hebt gekregen, maar het zou een welkome aanvuling zijn als je er een ‘How To’ van zou kunnen maken binnen dit topic met screenshots e.d.

 

Reputatie 2

Ondersteuning T-Mobile netwek systeem + IPTV bij gebruik van een Synology router.

Naar aanleiding eerdere oproep, zie < DEZE reactie >  m.b.t. ondersteuning Synology router.
En onnodige discussie reeds op voorhand “welles / nietes” omtrent instellingen die daarop volgden of ze wel of niet geldig zouden zijn en mijn antwoord daarop < HIER >

Instellingen zijn inmiddels geverifieerd door een T-Mobile gebruiker met een Synology router.
En het blijkt dus gewoon exact overeen te komen zoals reeds van tevoren voorzien.
Niets meer, niets minder.

Ofwel enkel VLAN 300 instellingen voor zowel internet als ondersteuning voor het nieuwe IPTV platform. Kunnen gewoon worden ingesteld in de Synology router en functioneert daarmee.

Daarmee is mijn vraag en de oproep op mijn vraag beantwoord.

Met dank aan  een gebruiker op Tweakers.net  via persoonlijke vervolgberichten daarover.

Installatie ging ook prima, de Zyxel draaide binnen 15 minuten en nog eens 15 minuten later
was deze weer vervangen door mijn eigen Synology router :-).


Feitelijk is de “T-Mobile” achterliggende systeembenadering een stuk eenvoudiger en gebruiksvriendelijker in te zetten met eigen gekozen routers dan de “KPN” methode.
Of het verder nog voor- of nadelen heeft tegenover elkaar, is nader te bezien.

Reputatie 7
Badge +3

@leffr 

Kijk eens of een Firmware rollback op je Unifi devices een oplossing kan zijn.

 

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Hmmm. Kun je je setup beschrijven vanaf de glasvezel? Welke UniFi spullen heb je en welke FW versies? Gebruik je de mediaconverter van T-Mobile, of ga je met een SFP in een switch?

Wat cruciaal is in deze setup, is dat je eerst via een switch VLAN 640 en VLAN 300 van elkaar scheidt en alleen VLAN 300 aanbiedt aan je router (USG3, USG4 of UDM?).

VLAN640 is als een VLAN-only network aangemaakt?

Je IPTV box moet dan op een poort van de switch zitten die alleen VLAN640 heeft. En bij mij moet IGMP snooping dus uitstaan op VLAN640.

 

Edit: voor de zekerheid, als je IPTV via de T-Mobile router aansluit, dan werkt het wel gewoon? M.a.w. er zit geen probleem in de bron?

Reputatie 1

 

Ik heb interactieve tv, ik krijg inderdaad ook een 10. adres. TV zit op poort met vlan640.

TV heeft nog niet gewerkt in deze situatie. 

OK. We weten nu in ieder geval wat de situatie is. Dan moet er ergens iets niet goed zitten in je configuratie. Op het UniFi forum is een goede beschrijving te vinden: https://community.ui.com/questions/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/402e917b-a1e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430

Ik hoop dat je er hiermee uit kunt komen. Bij mij werkt het in ieder geval al een paar jaar op deze manier.

Edit: dit topic is ooit gestart om de situatie voor het nieuwe T-Mobile TV te beschrijven, deze situatie is dus op jou (nog) niet van toepassing. Check daarom even goed hoe je UniFi configuratie is in vergelijking met de beschrijving op het UniFi forum.

 

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Reputatie 4

 

Ik heb interactieve tv, ik krijg inderdaad ook een 10. adres. TV zit op poort met vlan640.

TV heeft nog niet gewerkt in deze situatie. 

OK. We weten nu in ieder geval wat de situatie is. Dan moet er ergens iets niet goed zitten in je configuratie. Op het UniFi forum is een goede beschrijving te vinden: https://community.ui.com/questions/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/402e917b-a1e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430

Ik hoop dat je er hiermee uit kunt komen. Bij mij werkt het in ieder geval al een paar jaar op deze manier.

Edit: dit topic is ooit gestart om de situatie voor het nieuwe T-Mobile TV te beschrijven, deze situatie is dus op jou (nog) niet van toepassing. Check daarom even goed hoe je UniFi configuratie is in vergelijking met de beschrijving op het UniFi forum.

 

Reputatie 1

 

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Ik weet niet of ik “over “ ben of niet. Wel dat wanneer ik vlan wijzig de tv helemaal geen contact meer maakt met tmobile. Ook IGMP Snooping uit maakt geen verschil.

Als je nog niet ‘over’ bent, krijgt je IPTV box een IP adres in de 10.109.x.y range, anders gewoon in je LAN (meestal 192.168.1.x). Anders even kijken bij ‘My T-Mobile’ bij je abonnementsgegevens. Het ‘oude’ TV-pakket heet ‘Interactieve TV’ en het nieuwe pakket heet ‘T-Mobile TV’.

Er vanuitgaande dat je ‘Interactieve TV’ hebt, zou ik IGMP snooping op VLAN640 uitzetten en nog eens goed kijken dat je IPTV box op een poort zit die alleen VLAN640 krijgt. Je VLAN 640 mag niet via de USG lopen. Die moet aan de WAN kant alleen VLAN 300 hebben. 

Heeft het ooit goed gewerkt?

 

Ik heb interactieve tv, ik krijg inderdaad ook een 10. adres. TV zit op poort met vlan640.

TV heeft nog niet gewerkt in deze situatie. 

Reputatie 4

 

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Ik weet niet of ik “over “ ben of niet. Wel dat wanneer ik vlan wijzig de tv helemaal geen contact meer maakt met tmobile. Ook IGMP Snooping uit maakt geen verschil.

Als je nog niet ‘over’ bent, krijgt je IPTV box een IP adres in de 10.109.x.y range, anders gewoon in je LAN (meestal 192.168.1.x). Anders even kijken bij ‘My T-Mobile’ bij je abonnementsgegevens. Het ‘oude’ TV-pakket heet ‘Interactieve TV’ en het nieuwe pakket heet ‘T-Mobile TV’.

Er vanuitgaande dat je ‘Interactieve TV’ hebt, zou ik IGMP snooping op VLAN640 uitzetten en nog eens goed kijken dat je IPTV box op een poort zit die alleen VLAN640 krijgt. Je VLAN 640 mag niet via de USG lopen. Die moet aan de WAN kant alleen VLAN 300 hebben. 

Heeft het ooit goed gewerkt?

Reputatie 1

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

@Hidden.nld  dank voor je snelle reactie.

Deze heb ik aangezet in vlan640. Helpt niet

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Ik weet niet of ik “over “ ben of niet. Wel dat wanneer ik vlan wijzig de tv helemaal geen contact meer maakt met tmobile. Ook IGMP Snooping uit maakt geen verschil.

Reputatie 4

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

@Hidden.nld  dank voor je snelle reactie.

Deze heb ik aangezet in vlan640. Helpt niet

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Reputatie 1

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

@Hidden.nld  dank voor je snelle reactie.

Deze heb ik aangezet in vlan640. Helpt niet

Reputatie 7
Badge +4

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

Reputatie 1

Ik heb Tmobile thuis, internet, tv en bellen.

Sinds enige tijd een USG en 16 ports switch voor internet en tv en tmobile modem voor bellen. Internet en bellen werkt. 
Helaas tv niet. Alles start netjes op en uiteindelijk krijg ik de gids onder in beeld te zien met rechtsboven in een melding dat er iets fout is gegaan en ik het later nog eens moet proberen.

Wanneer ik op opname vanaf begin kijken druk werkt dit prima (wel omslachtig).

 

Is hier een oplossing voor ?

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@wmuys Je kunt me een privébericht sturen, dan pak ik het vandaag nog met je op! 😉

@Gerrit078 De migratiestops/migratierondes worden doorgaans alleen gecommuniceerd naar de gebruikers die in die ronde overgezet worden omdat het enkel voor de TV specialisten zichtbaar is wie exact omgezet wordt - meestal betreft het een lijst van zo'n 1000 gebruikers per keer. 

Zodra jij omgezet bent naar T-Mobile TV, hoef je alleen nog de Amino aan ons modem (het Huawei modem) te hangen en kun je daarna weer jouw eigen setup gebruiken. Houd er wel rekening mee dat het omzetproces maximaal twee weken in beslag kan nemen en dat je in principe pas tegen het einde van het proces aan geïnformeerd wordt per e-mail en SMS over de aankomstige wijzigingen en het gebruik.

Indien ik je ergens bij kan helpen, laat het me dan alsjeblieft weten. Alvast veel kijkplezier en een prachtig weekend toegewenst!

Hoi @Gerrit078, goed dat je ernaar vraagt, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof de migratiemolen stilstaat. Er worden nog steeds gebruikers overgezet op het nieuwe platform. Dit doen we via de standaard migratierondes en die lijken eind maart/begin april weer aan te vangen na een korte stop.

Een seizoenstop of een stop i.v.m. problemen die tussentijds geconstateerd waren? Overigens best jammer dat hierover eigenlijk nooit echt iets gecommuniceerd is.

Ook zetten we handmatig gebruikers over via een versnelde procedure. Daar kun je je voor aanmelden, mits je de juiste apparatuur thuis hebt staan (Zyxel of Huawei modem + Amino Aria 610x TV Box(en)). Mocht je graag overgezet willen worden, laat het me weten, dan ga ik controleren wat ik voor je kan doen!

Zelf hier de Huawei router in de roze doos en eigen apparatuur (Ubiquiti Unifi) en inderdaad de Amino Aria 610x. Heb hier gisteren overigens ook maar even telefonisch contact voor opgenomen - een beller is tenslotte vaak sneller - dus sta waarschijnlijk al op de lijst. Nu maar even afwachten tot het e-mailtje arriveert met daarin de aankondiging van de verandering.

Als ik het goed begreep was het dan alleen een kwestie van de Amino aan de internet kabel te hangen en zou het dan direct moeten werken iets wat nu nog niet het geval is (toch ?).

Reputatie 4

@wmuys Dat betekent dat ik er alles aan ga doen om jullie zoveel mogelijk te helpen met het omruilen van apparatuur zolang dit mogelijk is! 😊 Jij ontvangt beide Entone TV Boxen gratis doordat er destijds een bepaalde korting aan vastgepind zat, dat is natuurlijk mooi, maar ik kan deze korting bij een omruiling van boxen niet meer toepassen omdat deze niet meer bestaat. Wat ik wel kan doen, is die korting (12 keer € 5,00) in één keer vergoeden zodat je een compensatie aangeboden krijgt, mocht je de switch willen maken naar de Aria 610's. 

Wat betreft de omzetting van een Draytek naar Zyxel modem: daar dien ik een speciaal verzoek voor in bij onze techneuten. Omdat de Zyxel via een Media Converter wordt aangesloten en niet direct op het FTU (glasvezelaansluitpunt), laten we dit installeren door een monteur. Daarmee behoudt je de garantie op alle losse onderdelen en de servicevoorwaarden bij problemen.

Indien je dit in gang gezet wilt hebben, zorg ik ervoor dat we zo snel mogelijk actie ondernemen. Laat me weten in hoeverre ik dit in orde kan maken voor je!

 

Hallo @Jason

Dank voor je snelle reactie. Ik zou dan wel graag even willen zien wat mijn abonnementskosten worden. Voor de woonkamer ben ik nl overgegaan op een Apple TV met TV Anywhere. Dus wellicht kan ik het af met 1 Aria.

Nog specifieker: ik beheer ook een abonnement op een club in mijn woonplaats, dat abo zou ik eigenlijk graag eerder omzetten als dat mogelijk zou zijn. Bij dat abonnement hebben wel al Aria’s en een Huawei modem (dat ook niet in gebruik is). Kunnen we op een andere manier (DM of zo) directer communiceren?

Reputatie 7
Badge +16

@wmuys Dat betekent dat ik er alles aan ga doen om jullie zoveel mogelijk te helpen met het omruilen van apparatuur zolang dit mogelijk is! 😊 Jij ontvangt beide Entone TV Boxen gratis doordat er destijds een bepaalde korting aan vastgepind zat, dat is natuurlijk mooi, maar ik kan deze korting bij een omruiling van boxen niet meer toepassen omdat deze niet meer bestaat. Wat ik wel kan doen, is die korting (12 keer € 5,00) in één keer vergoeden zodat je een compensatie aangeboden krijgt, mocht je de switch willen maken naar de Aria 610's. 

Wat betreft de omzetting van een Draytek naar Zyxel modem: daar dien ik een speciaal verzoek voor in bij onze techneuten. Omdat de Zyxel via een Media Converter wordt aangesloten en niet direct op het FTU (glasvezelaansluitpunt), laten we dit installeren door een monteur. Daarmee behoudt je de garantie op alle losse onderdelen en de servicevoorwaarden bij problemen.

Indien je dit in gang gezet wilt hebben, zorg ik ervoor dat we zo snel mogelijk actie ondernemen. Laat me weten in hoeverre ik dit in orde kan maken voor je!

 

Reputatie 4

Hoi @Gerrit078, goed dat je ernaar vraagt, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof de migratiemolen stilstaat. Er worden nog steeds gebruikers overgezet op het nieuwe platform. Dit doen we via de standaard migratierondes en die lijken eind maart/begin april weer aan te vangen na een korte stop.

Ook zetten we handmatig gebruikers over via een versnelde procedure. Daar kun je je voor aanmelden, mits je de juiste apparatuur thuis hebt staan (Zyxel of Huawei modem + Amino Aria 610x TV Box(en)). Mocht je graag overgezet willen worden, laat het me weten, dan ga ik controleren wat ik voor je kan doen!

Wat betekent dit voor trouwe klanten die dus nog met ouwe meuk zitten: Draytek modem (dat overigens niet wordt gebruikt), en Amino Entone kastjes? We zijn nu driekwart jaar onderweg met de migratie en er is nog totaal geen zicht op wanneer ik overga naar het nieuwe platform.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Gerrit078, goed dat je ernaar vraagt, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof de migratiemolen stilstaat. Er worden nog steeds gebruikers overgezet op het nieuwe platform. Dit doen we via de standaard migratierondes en die lijken eind maart/begin april weer aan te vangen na een korte stop.

Ook zetten we handmatig gebruikers over via een versnelde procedure. Daar kun je je voor aanmelden, mits je de juiste apparatuur thuis hebt staan (Zyxel of Huawei modem + Amino Aria 610x TV Box(en)). Mocht je graag overgezet willen worden, laat het me weten, dan ga ik controleren wat ik voor je kan doen!

Is hier eigenlijk überhaupt al verder iets bekend over?

Eerste post was 8 maanden geleden maar nadien hoor/zie/lees ik bar weinig meer over oud-klanten die overgezet zijn naar het nieuwe TV Platform.

 

Reputatie 4

Ik maak ook gebruik van een Unifi USG, en ik zit op het nieuwe TV platform. Alles verloopt inderdaad via Vlan300, dat is het enige dat ik heb ingesteld in de USG. Internet en TV werkt prima op deze manier, de Zyxel modem gebruik ik niet.

Mijn set-up: Mediaconverter => USG (WAN Vlan300)=> Unifi Swtitch => TV kastje

Wat betreft de instellingen uit de openings-post, dat is (voor zover ik weet) voor interactieve TV en niet voor T-Mobile TV (nieuwe platform).

 

Reageer