Beantwoord

UTP kabel via inbouw UTP contactdoos: wel internet, geen TV

  • 14 May 2021
  • 4 reacties
  • 251 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hoi, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. 

We zijn pas verhuisd en ik ben bezig met aansluiten van 2 TV kastjes. 

Woonkamer: vanuit de meterkast een UTP kabel getrokken van modem (port 1) naar een UTP (inbouw) wandcontactdoos in de woonkamer. Hierop een kabel aangesloten naar het TV kastje. Dat werkt. 

Keuken: vanuit de meterkast een UTP kabel getrokken van modem (port 3) naar een UTP (inbouw) wandcontactdoos in de keuken. Hierop een kabel aangesloten naar het TV kastje. Geen TV! Het kastje zegt “Geen netwerk gevonden”. Kabeltester geeft 8 groene lampjes. Als ik mijn laptop op de UTP wandcontactdoos aansluit heb ik wel internet, en speedtest.nl geeft 95 Mb/s.

Als ik een losse kabel op port 3 van de modem aansluit, door het huis naar de keuken, en die kabel aansluit op het TV kastje heb ik wel TV. 

Mijn vraag is: wat maakt (zou kunnen maken) dat de kabel die door de vloer naar de UTP wandcontactdoos loopt wel internet geeft maar geen TV? 

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 May 2021, 12:22

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JSM 

Is de kabel vanaf poort 3 naar de keuken UTP wcd CAT5, CAT5e of CAT6?

Misschien kan je aan beide kanten eens kijken of de volgorde van de draden hetzelfde is, op Tweakers las ik om geen cross over kabel te gebruiken.

Dank je @Waqqas, je tip vwb de crossover kabel was denk ik juist. De kabel naar de keuken heb ik niet zelf getrokken, dat heeft de electriciën gedaan. De kabel naar de woonkamer heb ik zelf getrokken en aangesloten, dat is zeker een straight kabel. 

De oplossing: ik had in de meterkast ook al een switch op het modem aangesloten (om wat meer kabels naar boven te kunnen brengen) en ik heb de TV kabel daar in een vrije port gestoken. Nu werkt het. 

Reputatie 7
Badge +15

@JSM

Super!

Ik kwam een topic betreffende hetzelfde tegen op Tweakers en ik las in de reacties dat IPTV misschien niet werkt omdat het een cross over kabel is, de tv box kan hier moeite mee hebben maar andere internet apparaten zullen probleemloos werken.

Straight kabel werd daar ook geadviseerd.

Reputatie 6

@JSM, welkom op de Community en gefeliciteerd met je nieuwe woning! Fijn dat het is gelukt me de tips van @Waqqas! Laat het gerust weten als je nog andere vragen hebt.

 

Reageer