Vernieuwd TMTV: Programma terug kijken of opnames bekijken werkt niet

  • 17 June 2023
  • 8 reacties
  • 59 Bekeken

Programma opnemen in de vernieuwde T-Mobile tv wordt wel gedaan, echter als ik de opname wil bekijken dan krijg ik een haperend beeld. Heel kort, slechts 2 of 3 seconde, tv-beeld en dan gedurende een paar secondes een beeld vol "sneeuw” en het geluid is evenredig wel en niet te horen.
Ik kan dus niets zien van de opname en terug gaan naar tv kijken lukt ook niet want de haperende beelden blijven doorgaan. Van zender wisselen geeft ook geen ander resultaat.  

Om weer wel tv te kunnen kijken is het enige wat helpt zowel de router als ook de tv box van de netstroom afhalen en na enige tijd weer erop aan te sluiten.

Ik ben gaan bellen en heb aangegeven dat ik een nog goed werkende ‘gewoon’ tv toestel heb, dus geen smart tv. Dat moest geen probleem zijn. Op advies van de klantenservice heb ik de HDMI kabel achter in de tv in een andere poort gestoken en de Ethernetkabel in de andere Lan poort gestoken. Dit gaf geen ander resultaat. 

Conclusie: mijn tv box moest worden omgeruild. Dit is ook nog even bij de technische afdeling nagevraagd, ref.nr.63950468.

Gisteravond (=9 dagen later, eindelijk) de nieuwe tv box ontvangen. Resultaat…. helaas terug kijken of opnames bekijken lukt niet. Ik heb wederom een haperend beeld. 

Waar ligt dit aan?

Demi van Odido 10 maanden geleden

@Wiewie1604 Ik heb gelijk jouw verbinding ook onder de loep genomen, maar ik zie hier gek genoeg geen gekke dingen in de verbinding en het signaal ziet er top in orde uit. Werkt het wel vlekkeloos wanneer je ‘normaal’ live tv kijkt? Wat betreft het terug kijken of met de opnames, lukt dit wel via TV Anywhere of ervaar je dan ook haperend beeld?

Heb je toevallig ook een nieuwe tv met 4K resolutie? Nieuwe TV's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kan je met een 4K TV haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak. Zou je dit willen testen? 

De resolutie waarop het menu wordt uitgevoerd is lager dan dat van de meeste TV's. Om het menu en de gebruikersinterface toch op volledig scherm te tonen, wordt er daarom gebruik gemaakt van zogenaamde upscaling, het vergroten van het aantal pixels om hetzelfde te tonen. Het resultaat is daarbij afhankelijk van de resolutie en de factor waarmee de pixels verhoogd moeten worden. Als dit ongunstig uitpakt, kan het beeld wazig of rafelig lijken.

Een andere reden kan zijn, dat het ligt aan de HDMI-kabel of internetkabel. Heb je deze al vervangen? Dit zou het probleem ook kunnen oplossen. Ik ben benieuwd!

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +8

@Wiewie1604 Ik heb gelijk jouw verbinding ook onder de loep genomen, maar ik zie hier gek genoeg geen gekke dingen in de verbinding en het signaal ziet er top in orde uit. Werkt het wel vlekkeloos wanneer je ‘normaal’ live tv kijkt? Wat betreft het terug kijken of met de opnames, lukt dit wel via TV Anywhere of ervaar je dan ook haperend beeld?

Heb je toevallig ook een nieuwe tv met 4K resolutie? Nieuwe TV's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kan je met een 4K TV haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak. Zou je dit willen testen? 

De resolutie waarop het menu wordt uitgevoerd is lager dan dat van de meeste TV's. Om het menu en de gebruikersinterface toch op volledig scherm te tonen, wordt er daarom gebruik gemaakt van zogenaamde upscaling, het vergroten van het aantal pixels om hetzelfde te tonen. Het resultaat is daarbij afhankelijk van de resolutie en de factor waarmee de pixels verhoogd moeten worden. Als dit ongunstig uitpakt, kan het beeld wazig of rafelig lijken.

Een andere reden kan zijn, dat het ligt aan de HDMI-kabel of internetkabel. Heb je deze al vervangen? Dit zou het probleem ook kunnen oplossen. Ik ben benieuwd!

@Wiewie1604 Ik heb gelijk jouw verbinding ook onder de loep genomen, maar ik zie hier gek genoeg geen gekke dingen in de verbinding en het signaal ziet er top in orde uit. Werkt het wel vlekkeloos wanneer je ‘normaal’ live tv kijkt? Wat betreft het terug kijken of met de opnames, lukt dit wel via TV Anywhere of ervaar je dan ook haperend beeld?

Heb je toevallig ook een nieuwe tv met 4K resolutie? Nieuwe TV's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kan je met een 4K TV haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak. Zou je dit willen testen? 

De resolutie waarop het menu wordt uitgevoerd is lager dan dat van de meeste TV's. Om het menu en de gebruikersinterface toch op volledig scherm te tonen, wordt er daarom gebruik gemaakt van zogenaamde upscaling, het vergroten van het aantal pixels om hetzelfde te tonen. Het resultaat is daarbij afhankelijk van de resolutie en de factor waarmee de pixels verhoogd moeten worden. Als dit ongunstig uitpakt, kan het beeld wazig of rafelig lijken.

Een andere reden kan zijn, dat het ligt aan de HDMI-kabel of internetkabel. Heb je deze al vervangen? Dit zou het probleem ook kunnen oplossen. Ik ben benieuwd!

Hoi Demi, 

Gewoon tv kijken gaat prima. Ik heb een ‘oud’ televisietoestel wat nog prima werkt. De resolutie kan ik niet wijzigen op de tv. Van de tv box staat deze op 1080/60 maar gaat als ik opnieuw daarbij kijk op 720. 

De HDMI kabel en de internetkabel heb ik inderdaad vervangen na ontvangst van de nieuwe tv box. 

Helaas heeft niets geholpen. 

 

Tv anywhere op mijn smartphone kijken vind ik geen optie. Dan heb ik zo'n klein beeld en binnen de kortste keren knallende hoofdpijn. Ik wil gewoon op mijn tv toestel kunnen kijken. 

 

Reputatie 7
Badge +8

@Wiewie1604 Begrijpelijk! Ik wilde alleen weten of je met TV Anywhere verschil merkt in het beeld. Dan kunnen we uitsluiten dat het aan de betreffende opnames ligt. 

Je geeft aan dat het na wijzigen terugspringt naar 720. Als de framerate goed is en de TV Box schakelt toch automatisch naar 720p, dan kan er nog gekeken naar de HDMI-handshake. Hierbij bepalen de TV en TV Box samen welke voorkeur het beste is. Dit zou niet meer voor moeten komen omdat de statische setting wordt aangehouden die is ingesteld in de TV Box, maar we kunnen dit wel controleren. Zou je de HDMI modus willen aanpassen? Je kunt dan kijken welke instelling het beste werkt voor jouw TV Box. Meer informatie hierover vind je in dit topic: Achtergrondinformatie HDMI modus | T-Mobile Community.

 

@Wiewie1604 Begrijpelijk! Ik wilde alleen weten of je met TV Anywhere verschil merkt in het beeld. Dan kunnen we uitsluiten dat het aan de betreffende opnames ligt. 

Je geeft aan dat het na wijzigen terugspringt naar 720. Als de framerate goed is en de TV Box schakelt toch automatisch naar 720p, dan kan er nog gekeken naar de HDMI-handshake. Hierbij bepalen de TV en TV Box samen welke voorkeur het beste is. Dit zou niet meer voor moeten komen omdat de statische setting wordt aangehouden die is ingesteld in de TV Box, maar we kunnen dit wel controleren. Zou je de HDMI modus willen aanpassen? Je kunt dan kijken welke instelling het beste werkt voor jouw TV Box. Meer informatie hierover vind je in dit topic: Achtergrondinformatie HDMI modus | T-Mobile Community.

 

Bij TV Anywhere zie ik geen verschil t.o.v. het tv toestel.

Naar welke modus zou ik de HDMI moeten zetten want het is mij niet duidelijk welke versie tv box, 5 - 6 - 7, ik heb?

 

Reputatie 7
Badge +8

@Wiewie1604 Dus ook TV Anywhere geeft problemen met de opname? Want dan ligt het aan de opname zelf en is het niet de TV Box. Je hebt een TV Box uit de 6 serie. HDMI modus 3 zou dan het beste werken. Je kunt voor de zekerheid ook alle modussen testen om te kijken of een andere modus wellicht beter werkt. 

@Wiewie1604 Dus ook TV Anywhere geeft problemen met de opname? Want dan ligt het aan de opname zelf en is het niet de TV Box. Je hebt een TV Box uit de 6 serie. HDMI modus 3 zou dan het beste werken. Je kunt voor de zekerheid ook alle modussen testen om te kijken of een andere modus wellicht beter werkt. 

Hmm, ik heb niet goed beschreven wat ik bij TV Anywhere zie. Ik krijg hetzelfde beeld waarmee ik bedoel dat ik zowel op het tv toestel als bij TV Anywhere een zwarte balk boven en onder zie. Bij het aanpassen van de resolutie heb ik nu wel beeldvullend scherm.

Ik heb HDMI modus 3 geprobeerd maar helaas ik blijf hetzelfde probleem houden met een opname bekijken.

Wat ook nog steed gebeurd is dat het volume van het geluid op 100 staat als ik begin met tv kijken. Als ik het omlaag breng gaat dit in stappen va 7. 

Reputatie 7
Badge +8

@Wiewie1604 Wat gebeurt er als je een andere HDMI modus gebruikt? 1, 2 of 4? 

Met de volume regeling heeft te maken met hoe de volume van de tv zelf staat. Stel deze staat hoog op de normale tv, dan is elk stapje om de volume te regelen met de afstandsbediening van de TV Box ook groot. Als je de volume van de tv lager zet, zullen de stapjes om het volume te regelen ook kleiner zijn. 

@Wiewie1604 Wat gebeurt er als je een andere HDMI modus gebruikt? 1, 2 of 4? 

Met de volume regeling heeft te maken met hoe de volume van de tv zelf staat. Stel deze staat hoog op de normale tv, dan is elk stapje om de volume te regelen met de afstandsbediening van de TV Box ook groot. Als je de volume van de tv lager zet, zullen de stapjes om het volume te regelen ook kleiner zijn. 

Op geen van de HDMI modi krijg ik een ander resultaat dan eerst. 

Het regelen van het volume geeft geen verandering. Of het volume van het tv toestel op 5, 10, 30 of 50 staat; als de tv box aangaat dan staat het geluid voluit. Met het zachter zetten van het geluid blijft dit in stappen van 7 gaan, ongeacht dus waarop het volume van het tv toestel staat..

Reageer