Beantwoord

Aansluiten internet

  • 18 September 2023
  • 22 reacties
  • 350 Bekeken

Hoi,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een oude portiekwoning (bouwjaar 1925) en verhuis mijn DSL-internet mee.

Deze aansluiting zit aan de muur aan de straatkant. In de meterkast in het trappenhuis (dus buiten de eigenlijke woning) zit verder niks. 
Is het de bedoeling dat je dit zelf verandert voor de passende aansluiting die bij het nieuwe modem zit, of moet er een monteur voor komen?
Aan het einde van de week wordt de vloer afgewerkt en de plintjes gelegd, dus ik zou het graag nu al fixen, zodat de plinten er niet weer uit hoeven ofzo iets. 

Odido bellen → eindeloos in de wacht, dus ik vraag het hier maar even.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Waqqas 19 September 2023, 09:54

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @EstherLOM 

Kan je misschien iets van onderstaande vinden in de woning of misschien een telefoonkabel die nergens op aangesloten is?

 

Nee, daar had ik al naar gekeken, maar ik zie verder niks. 

De medewerker van de verhuurder zei bij de sleuteloverdracht ook dat dit de enige aansluiting is.

@EstherLOM 

Wat krijg je te zien als je de postcode check doet.?

 

 

Dat er internet beschikbaar is (alleen DSL). 
Providercheck gaf ook meerdere opties (T-mobile/Odido, KPN, Ziggo en nog wat voor mij onbekende).

Ik gebruik alleen internet (geen tv), dus wilde graag mijn huidige T-mobile/Odido meenemen. 

De verhuurder beweerde vrij stellig dat dit de internetaansluiting is en dat er geen andere aansluiting (telefoon/internet) of tv-aansluiting is. Als ik wel een tv-aansluiting wilde, moest er iemand vanuit de meterkast een aansluiting komen leggen. 

Ik heb er verder precies 0 verstand van, dus vraag het daarom hier :) 
 

@EstherLOM 

Dan moet er naar een aansluiting gezocht worden wat @Waqqas al aangegeven heeft.

Zit deze niet ergens in de meterkast.?

Waarschijnlijk in de vorm van een buis.

 

Dank voor je reactie!
Wat is dan volgens jou het ding op de foto? 

Ik heb in de meterkast gekeken (ben nu weer in het oude huis), maar zag daar niks. Ziet eruit alsof ze er net een slimme meter in hebben gezet, en verder niks. Als ik er morgen ben kan ik nog wel een foto maken.

De verhuurder beweerde vrij stellig dat dit de internetaansluiting is en dat er geen andere aansluiting (telefoon/internet) of tv-aansluiting is. Als ik wel een tv-aansluiting wilde, moest er iemand vanuit de meterkast een aansluiting komen leggen. 

Ik heb er verder precies 0 verstand van, dus vraag het daarom hier :) 
 

Dat zou kunnen maar dat gaat dan via de coax kabel verbinding.

Odido levert niet over die coax.

Ziggo of andere kabel aanbieders.

Ja, dat dacht ik al, maar ik weet dus niet wat de oplossing is.

Moet je dat zelf fixen met de spulletjes die ze meesturen met het nieuwe modem, of Odido bellen voor een afspraak met een monteur? (of een andere provider kiezen? 😬)

@EstherLOM

Hier een uitleg van een doe het zelf installatie.

https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren

Odido kijkt ook mee op dit forum hun kunnen je verder helpen.

En eventueel een monteur aansturen.

 

Reputatie 7
Badge +15

@EstherLOM

Omdat je DSL internet hebt kunnen bestellen voor je nieuwe woning, is het wel beschikbaar dus ergens zal er een telefoonkabel zijn die moet worden gelokaliseerd en eventueel worden hersteld.

Dit zou een monteur dan kunnen doen maar die kan pas nadat de verbinding actief is.

Ja, ik had ook al gekeken naar die installatietips, maar daar werd ik niet echt wijzer van. Als er geen sprake is van de ideale situatie, heb je er niet veel aan. 

Mijn vraag is dus vooral: is het de bedoeling dat ik zelf ga zoeken naar de telefoonkabel, bijvoorbeeld achter dat COAX-ding (of zit ie daar sowieso niet), of is dat iets waarvoor je sowieso een monteur inschakelt? Want dan probeer ik ze alvast nog maar een keer te bellen en een afspraak te maken in plaats van af te wachten.

Het internet wordt dinsdag 26 september actief, dus het zou leuk zijn als de monteur vrij snel daarna kan langskomen. (Thuiswerken etc.)

Ik ga straks naar het nieuwe huis en zal de meterkast nog eens bekijken.

Reputatie 7
Badge +15

@EstherLOM 

Bij DSL installeer je alles zelf als je de inkomende telefoonkabel kan vinden maar indien je hem niet kan vinden dan moet er een monteur komen om te kijken waar die telefoonkabel zit.

Een afspraak maken kan pas vanaf 26 september.

Bedankt voor de reacties. 

Ik vind het wel heel gek dat je pas na de aansluitdatum een afspraak kan maken voor het aansluiten. Ik neem aan dat dit bij het installeren van glasvezel ook niet zo werkt? Ik ben bovendien al klant op mijn oude adres. Beetje vooruit denken kan geen kwaad, lijkt me.

Reputatie 7
Badge +15

@EstherLOM 

Wanneer je overstapt op glasvezel dan moet je eerst een afspraak met een Guidion monteur maken voor de installatie, je DSL verbinding zal tot die tijd gewoon blijven werken.

Het installeren van glasvezel gebeurt altijd door een monteur.

Ja, maar het principe vind ik gek. 
Ik kan toch prima nu al aangeven dat er een monteur moet komen, dat hoeft toch niet tot volgende week te wachten. Dat levert alleen maar extra vertraging op. Gewoon niet zo klantvriendelijk dus.

Verder lijken ze vandaag sowieso onbereikbaar. Ik ga straks nog wel even op zoek naar een telefoonkabel, maar begin toch te vrezen dat ik de eerste dagen-weken in het nieuwe huis dan zonder internet zit (wat voor mijn werksituatie buitengewoon vervelend is). 

Dag,

Ik heb ook een vraag over mijn aansluiting. In de woonkamer ligt alleen een coax kabel. Ik las ergens dat je daarmee geen modem zyxel t-54 kunt aansluiten. Ik heb bij de meterkast gezocht naar een blauw kabel maar daar niets gevonden. Weet iemand of een van de kabels hier op de foto de juiste aansluiting is?  Hier liggen namelijk wel allemaal andere kabels die naar de woonkamer gaan, dus het lijkt erop dat hier ooit een keer een modem heeft gestaan.

Groet Constantin

Volgens mij moet je deze hebben.

Lijkt mij niet een orginele aansluiting. (Door de jaren heen misschien verandert.)

Als ik het zo bekijk lijkt deze op deze aansluiting.

 

Dag Peter,

Dank voor je snelle reactie. Weet je ook wat ik kan doen als ik zelf niet weet hoe ik mijn modem hierop kan aansluiten? Heeft Odido ook monteurs?

Groet, Constantin

@DCMuller 

In de volgende link staat het uitgelegd.

https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/installatie-door-monteur

Reputatie 7
Badge +14

Het installeren van glasvezel wordt gedaan door een monteur, maar die moet je wel betalen. Bij DSL kun je dit zelf doen of inderdaad een monteur inhuren. Maar is met de meegeleverde kabels en aansluitdoosjes echt niet moeilijk om zelf wat draadjes te proberen te combineren. Dit is geen 220 volt, maar gewoon laagspanning.

Veel dank Eric en Peter voor handleiding en bemoedigende woorden :-) ik ga ermee aan de slag.

Reageer