Gedwongen overstap van koper naar glasvezel: een klucht in 3? 5? 20? aktes

  • 3 December 2023
  • 2 reacties
  • 70 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Het begint al met eerlijkheid. Ik probeer op zondagmiddag om 17.00 de klantenservice te bereiken. Eerst voor de zoveelste keer door die vervelende chatbot heen. Dan te lezen krijgen dat de klantenservice dicht is. Hoezo? op de site staat toch echt open tot 17.30 op zondag. Dan maar bellen. Eerst in de wacht staan, dan mijn postcode, huisnummer, naam en geboortedatum inspreken, eindelijk daar doorheen en daarna doodleuk een bandje te horen krijgen dat ze dicht zijn. Terwijl op de site (nog een keer gecontroleerd) toch echt staat dat ze tot 17.30 open zijn. OK, dan maar de Odido app op mijn telefoon zetten want er staat op de site heel specifiek dat je via de app tot 20.00 contact met een medewerker kunt hebben. En dan dezelfde chatbot voor je neus krijgen, met hetzelfde antwoord… we zijn gesloten… Werkelijk, wat een aanfluiting. Van een dergelijke grote organisatie verwacht ik toch echt dat ze hun website even up to date houden of tenminste een mededeling plaatsen dat ze vandaag eerder sluiten en waarom. Communicatie! Ben ik als betalende klant gewoon een sulletje die in zijn handjes mag klappen als hij een keer iemand te spreken kan krijgen? 

En dan waar het om gaat. Omdat, zoals Odido beweert, ‘de koperverbinding gaat verdwijnen in december’, zijn we eind oktober dan toch maar gezwicht voor de dwingende mailtjes en laten we ons abonnement omzetten. Monteur van Guidion komt op 2 november om de spullen te installeren maar krijgt het al niet voor elkaar om de modem fatsoenlijk op te hangen, deze drukt tegen de verwarmingsbuis aan en de monteur heeft nota bene het ophangbeugeltje moeten kromtrekken om dit voor elkaar te krijgen terwijl er 3 cm naar rechts voldoende ruimte is… Vervolgens blijkt ons glasvezel geen verbinding te hebben, wisten wij al want KPN had vorig jaar na installatie een spot check bij ons thuis gedaan en dit geconstateerd, maar vond het niet nodig om het vervolgens te repareren “want dat moet de monteur van de provider melden als hij uw glasvezel komt installeren”. De monteur van Guidion maakt dus een rapport met een melding maar Odido vergeet vervolgens de melding door te zetten naar KPN. Na drie weken wordt dit alsnog gedaan. Een week later, op 1 december, komt de monteur van KPN en blijkt het probleem niet te verhelpen te zijn want er is ‘iets’ met het ONT kastje niet goed geïnstalleerd. Moet de netwerkbeheerder aan te pas komen. Dus nu moeten we maar weer wachten. Ondertussen wordt onze koperverbinding steeds onstabieler, of lijkt dat maar zo? Volgens de werknemer van Odido gaan wij in ieder geval pas betalen voor de glasvezelverbinding als deze wordt opgeleverd. 

OK, maar…. in de tussentijd krijg ik wel van Odido een e-mail met de mededeling dat er 75 euro in rekening wordt gebracht omdat ik mijn modem van de koperverbinding niet op tijd heb teruggestuurd. Alsof ik mijn abonnement heb opgezegd? Dat gaan we dus niet doen. Maar ja, ik krijg geen contact met Odido om dit recht te zetten… 

Voor het geval het je gelukt is mijn hele verhaal te lezen: ik begrijp dat dit bericht geen positieve bijdrage aan het forum levert, maar ik moest het even kwijt. Ik hoop dat er iemand van Odido meeleest en ervoor zorgt dat dit voortaan beter geregeld wordt. Vooral die ellendige chatbot. Maak hem sneller en slimmer of laat me alsjeblieft gewoon een mailtje sturen die de volgende werkdag door een medewerker wordt beantwoord...

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @WouterEngel, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik begrijp je sentiment hierin volledig en het verloopt inderdaad niet geheel vlekkeloos. Ik heb je abonnement erbij gepakt en zie inderdaad de aansturingen van de monteurs. Als het goed is komt de onderaannemer morgen om het op te lossen. Hopelijk zal dit voorspoedig gaan.

 

Daarnaast ben ik gaan kijken naar de e-mail over de boete. Dit is de eerste melding die je van ons ontvangt en dit is een herinnering. Na de herinnering heb je nog 30 dagen de tijd om het modem te retourneren. We willen graag onze klanten voorzien van de nieuwste hardware, in het geval van Copper Phase Out is de T-56 niet de meest handige optie. Deze heeft namelijk geen ingang voor DSL en ben je genoodzaakt het modem langer in bezit te houden. Geen zorgen, je hebt nu nog 30 dagen de tijd voordat de boete wordt uitgestuurd. Zelfs als de boete uitgestuurd is kan ik dit nog in mijn systeem crediteren, zolang het modem maar geretourneerd wordt.  

 

Zou je mij alsjeblieft op de hoogte willen houden van de onderaannemer? Dan kan ik het proces voor je in de gaten houden en waar nodig, de juiste aansturing bieden. Alvast bedankt.

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @WouterEngel, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik begrijp je sentiment hierin volledig en het verloopt inderdaad niet geheel vlekkeloos. Ik heb je abonnement erbij gepakt en zie inderdaad de aansturingen van de monteurs. Als het goed is komt de onderaannemer morgen om het op te lossen. Hopelijk zal dit voorspoedig gaan.

 

Daarnaast ben ik gaan kijken naar de e-mail over de boete. Dit is de eerste melding die je van ons ontvangt en dit is een herinnering. Na de herinnering heb je nog 30 dagen de tijd om het modem te retourneren. We willen graag onze klanten voorzien van de nieuwste hardware, in het geval van Copper Phase Out is de T-56 niet de meest handige optie. Deze heeft namelijk geen ingang voor DSL en ben je genoodzaakt het modem langer in bezit te houden. Geen zorgen, je hebt nu nog 30 dagen de tijd voordat de boete wordt uitgestuurd. Zelfs als de boete uitgestuurd is kan ik dit nog in mijn systeem crediteren, zolang het modem maar geretourneerd wordt.  

 

Zou je mij alsjeblieft op de hoogte willen houden van de onderaannemer? Dan kan ik het proces voor je in de gaten houden en waar nodig, de juiste aansturing bieden. Alvast bedankt.

Beste @Tommie van Odido,

 

Bedankt voor je reactie. Misschien heeft het klagen toch geholpen want gisteren is dan toch de glasvezelverbinding werkend opgeleverd. Wat er nu aan de hand was, is mij niet duidelijk maar het lag aan de ONT.

Wat betreft het terugsturen van de oude modem: het was niet de eerste melding. Ik heb op 1-11 en 24-11 een mail gekregen met het verzoek om de modem terug te sturen. In de eerste mail wordt geen tijdslimiet benoemd. In de twee staat ‘binnen 8 dagen terugsturen’. In beide mails wordt met geen woord gesproken over wat er gebeurt als je de modem niet of te laat terugstuurt. Op 2-12 kreeg ik de volgende mail “We hebben de apparatuur en accessoires van Odido voor thuis nog niet ontvangen. We brengen daarom kosten in rekening voor de apparatuur. De boete voor het niet terugsturen van de apparatuur is € 75.00. Dit bedrag wordt verrekend met de abonnementskosten en eventuele gebruikskosten op de eerstvolgende factuur.”

Wat mij hieraan verbaast is ten eerste de abrupte overgang van ‘svp terugsturen’ naar ‘je bent te laat, betalen maar’. Dat vind ik niet netjes. Ook vind ik het vreemd dat er niet meteen duidelijkheid wordt gegeven over de consequenties. 

Wat mij ook verbaast is dat men (Odido) met alle berichtautomatisering en slimme computersystemen die er momenteel zijn, niet in staat is om een routing in de berichtenstructuur te maken voor klanten waarbij de aansluiting niet vlekkeloos verloopt en een reparatiemelding wordt gemaakt. Ik zal niet de enige zijn geweest in deze situatie. Op het moment dat de Guidion monteur een melding maakt dat de verbinding nog niet actief is, moet er toch automatisch een en ander ‘on hold’ komen te staan, lijkt mij.

Zoals zo vaak merk ik dat het allemaal weer over zo veel schijven gaat, de ene afdeling weet niet wat de andere doet en computersystemen praten niet met elkaar. (De melding vanuit Guidion was gedurende drie weken door Odido niet aan KPN doorgespeeld, tot ik er achteraan belde...) Ik had gehoopt dat het tegenwoordig niet meer zo zou hoeven lopen. Omdat ik in eerste instantie het vertrouwen had dat het goed zou komen, heb ik de mailtjes over het terugsturen maar gelaten, in de verwachting dat het om een vooraankondiging ging en dat ik (uiteraard) kon wachten met terugsturen tot de glasvezelverbinding actief zou zijn. Helaas moet ik dan toch weer constateren dat dat niet het geval is en dan valt dat in het verkeerde keelgat en schrijf ik een ‘boze brief’.

Ook typisch dat mijn verhaal in het forum een snellere reactie teweeg heeft gebracht dan meerdere keren ‘chatten’ met die lieve Odido chatbot en een paar gesprekjes met een callcenter medewerker. Maar goed, beter dat dan niets. Nu nog aan jullie de taak om verbetering in de logge organisatie op gang te brengen. Succes en nu ga ik genieten van mijn superstabiele internetverbinding!

Reageer