Beantwoord

Glasmodem zelf aansluiten op Efiber kastje

  • 18 April 2023
  • 8 reacties
  • 589 Bekeken

We zitten na een verhuizing al bijna 4 weken zonder fatsoenijk internet. Thuiswerken is een drama vanwege matig 4G en 5G bereik. Na wat problemen met het in beheer krijgen van de glasvezel verbinding en wat IT problemen bij Dutch Fiber en T-Mobile wordt het installatiepakket nu eindelijk verzonden. Maar de monteur kan pas op 4 mei en moeten we dus nog bijna 3 weken wachten. 

Ik ben IT’er en wil dus zelf die installatie maar gaan doen. Heeft er al iemand zelf een glasmodem op het e-fiber kastje geinstalleerd? Lijkt me geen rocket science maar wil wat ervaringen lezen van anderen. 

 

Overigens geeft T-Mobile aan dat de garantie vervalt. Geen idee over welke garantie het dan gaat.

 

icon

Beste antwoord door jpstairs 18 April 2023, 14:50

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het gaat om de garantie dat het product gaat werken en met name dat de glasvezelverbinding in de FTU  onbeschadigt is of bij beschadiging op kosten van de netbeheerder worden hersteld.

Tevens zien we voorbeelden waarbij het abonnement pas actief wordt gezet als Guidion ter plaatse een administratieve afmelding doet. 

Maar goed, het is geen wetsovertreding als je zelf werkzaamheden verricht, je neemt alleen dan zelf de risico's zonder garantie dat het dan alsnog werkt. Maar ik begrijp wel je ongeduld hoor. Je zou ook met enige regelmaat Guidion kunnen bellen om te kijken of er een plekje is vrijgekomen.

Hoi Eric, dat kan idd wel een dingetje zijn als de lijn pas actief wordt als de monteur alles heeft afgemeld. Qua installatie lijkt het allemaal redelijk standaard werk te zijn. Ik zal Guidion maar wat gaan stalken met het verzoek of ze al eerder kunnen aansluiten.

Reputatie 2

Het aansluiten is echt kinderspel! Kan je gerust proberen. 

Het aansluiten is echt kinderspel! Kan je gerust proberen. 

Heb je zelf het NT kastje aangesloten? Ik ontvang het pakket morgen. Ben benieuwd..

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jpstairs 

Een glasvezel installatie wordt altijd gedaan door de monteur, bij beschadiging door jou aan een onderdeel kunnen de kosten hoog oplopen. Zoals eerder ook al aangegeven is de kans klein dat het internet het gaat doen nadat je alles hebt aangesloten.

De dag waarop de monteur komt is de installatiedatum en de verbinding zal dus pas werken op die dag na het bezoek van de monteur.

Het aansluiten is echt kinderspel! Kan je gerust proberen. 

Met het juiste gereedschap is het prima te doen (one click cleaner)

Maar bij een PON verbinding moet de monteur het serienummer echt registreren.

@jpstairs 

Als je geen kennis hebt van glasvezel patchen.

(NIET aan beginnen)

En laat het lekker aan de monteur over.

Waarschijnlijk krijg je de Huawei GPON ONT.

(glasvezel kastje)

 

Het aansluiten is echt kinderspel! Kan je gerust proberen. 

Met het juiste gereedschap is het prima te doen (one click cleaner)

Maar bij een PON verbinding moet de monteur het serienummer echt registreren.

@jpstairs

Als je geen kennis hebt van glasvezel patchen.

(NIET aan beginnen)

En laat het lekker aan de monteur over.

Waarschijnlijk krijg je de Huawei GPON ONT.

(glasvezel kastje)

 

Waarom een cleaner gebruiken bij nieuwe glasvezel kabels? Volgens Guidion wordt de lijn 20 april actief. Er hoeft niets geregistreerd te worden zei de dame aan de lijn. 

Reputatie 7
Badge +15

@jpstairs

Een one click cleaner is er om vuil te verwijderen van de connector te verwijderen als er vuil op zit of als je hem vaak opnieuw inplugt.

Meestal heb je hem niet nodig als je de mediaçonverter gewoon laat zitten en gebruik maakt van de rj45 uitgang.

Reageer