Beantwoord

Klacht aansluiting glasvezel

  • 28 June 2023
  • 19 reacties
  • 445 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 11 reacties

We kregen een maand geleden de mededeling dat glasvezel internet van Tmobile nu beschikbaar is op ons adres. Dit willen we graag laten aansluiten. Eerst netjes informatie ingewonnen, en besloten om de gok te wagen.

Er zou eerst iemand langskomen om te checken of het goed aangesloten kan worden; ik kreeg een email om een afspraak in te plannen en ging er vanuit dat dat deze eerste afspraak was. Maar dit was blijkbaar de netwerkpartner (die gisteren bij mij aan de deur stond), die nu dus zonder eerdere check en informatie aan de slag moest. Slordig.

Vervolgens heeft de netwerkpartner de halve oprit open moeten halen (die we vorig jaar hadden laten leggen) om een kabel te trekken, dit is uiterst slordig gebeurd waardoor er nu allemaal hobbels in de oprit zitten. Wie gaat de kosten voor het opnieuw bestraten betalen?

Derde: netwerkpartner beloofde het aangelegde ook nog te testen, iemand zou later op de dag nog terugkomen… niemand gezien (wel de hele dag thuis geweest). Dus nu ligt er een kabel.. en iets dat nog getest moet worden… hopelijk wordt dat nog gedaan voor het modem geplaatst wordt (weer door iemand anders…?)

Conclusie: slechte organisatie en communicatie, ik ben tot nu toe erg ontevreden met dit proces en wil bij deze een klacht indienen over al het bovenstaande. 

Hopelijk kunnen we tot een goede oplossing komen.

 

icon

Beste antwoord door eric 28 June 2023, 16:36

Bekijk origineel

19 reacties

oh ja, de klantenservice (chat) is al sinds gistermiddag niet bereikbaar…. vandaar via deze weg

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @AnneLD 

De netbeheerder (zeg maar de Stedin van de telecom) is verschillend per gebied. T-Mobile stuurt een binnenhuis monteur zodra de netbeheerder groen licht geeft dat de glasvezel binnen en in de centrale is aangesloten. De binnenhuis monteur van Guidion plaatst dan de zogenaamde ONT en de router. De netbeheerder, en indirect de aannemer die het werk daadwerkelijk uitvoert, zal wel netjes moeten werken hoewel het altijd lastig is bij een glad gelegd terras. Als het niet goed is kan een moderator verzoeken dat ze terugkomen om het beter te maken.

Iemand (?) heeft dus gisteren wel de glasvezel doorgetrokken naar binnen in het huis. Ze zouden nog iets komen testen maar dat is niet gebeurd. Plus ze hebben het dus nogal slecht achtergelaten.

Graag hoor ik hoe dit verder gaat.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @AnneLD 

Zodra de installatie van jouw aansluiting door de netbeheerder wordt afgemeld ricthing T-Mobile ontvang jij een doos met ONT en router en een email-link om een afspraak te maken met de monteur die bij jou die spullen komt ophangen en werkend opleveren.  Voor de afmelding van de fiber installatie moeten beide zijdes gereed zijn. Daarom kan het soms nog even duren voordat de volgende stap komt. 

Als je mijn tekst goed leest heb ik niet zoveel aan dit soort standaard antwoorden. 

1) ik heb een klacht ingediend (daar krijg ik geen antwoord op).

2) het is dus bij mij NIET gegaan zoals de standaard verhalen die ik nu als antwoord krijg. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @AnneLD, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Zou je hier een aantal foto's kunnen delen hoe de oprit er nu uitziet? Dan kan ik kijken of ik daarin iets voor je kan betekenen.

 

Ook heb ik Fiber aan de mouw getrokken, zij gaan je een update geven over de situatie. Houd je telefoon goed in de gaten!

 

Ik heb gister een collega gesproken die me heeft beloofd dat dit wordt opgepakt. De netbeheerder weet er ook van. Ik zal het laten weten als er een vervolg op is gekomen. 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @AnneLD, super fijn! Ik hoor graag van je of het opgelost is. Fijn weekend voor nu! 😊Groetjes, Ishana

Hoi, helaas zit ik nog altijd te wachten op actie van de netbeheerder. Ik heb van de klacht over het tegelwerk in de voortuin niets meer vernomen en ik gok dat de klus nog niet als afgerond is doorgegeven aangezien ik ook nog geen bericht heb ontvangen voor het plannen van een afspraak met Guidion voor de volgende stap. 

Kunnen jullie nog eens contact opnemen met Fiber (netbeheerder)?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AnneLD, heel goed dat je hierop terugkomt, hier wil ik je absoluut niet mee laten zitten! Ik ga het voor je over een andere boeg gooien en ik verwacht dat je in de komende werkdagen meer van ons hoort. Via de email heb ik je een bevestiging gestuurd van de aanvraag die ik voor je heb ingediend en je wordt hiervan op de hoogte gehouden.

Hier ga ik voor je achteraan, ik verwacht dat wij dit snel voor je op zullen lossen!

We zijn weer een paar weken verder.  Twee weken geleden werd ik gebeld door het bedrijf dat de kabel buiten heeft doorgetrokken, dat er nog een nameting gedaan moest worden... die was echter al gedaan maar nog niet doorgevoerd. Degene die ik toen hier aan de deur had zou ook mijn klacht over de bestrating doorgeven maar die stond niet in hun systeem. Dus gevraagd of degene aan de telefoon dat nog even kon doen op dat moment. Zou worden opgevolgd (al de 5e persoon die mij dat belooft). Nog niets van gehoord.  

Punt twee, als de nameting inderdaad teruggevonden kon worden zou ze de opdracht als klaar invoeren waarop jullie dan weer een signaaltje zouden moeten krijgen. Aangezien ik nog niets heb gehoord ga ik er vanuit dat ook dat nog niet gedaan is.

 

Kunnen jullie hier nogmaals achteraan, het duurt inmiddels allemaal wel erg lang van een verpeste oprit tot.... nog steeds geen glasvezel in huis. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @AnneLD, goed dat je hiervoor nogmaals aan de bel trekt.

Ik heb dit nog een keer voor je doorgezet. Hopelijk komt er nu een schot in de roos. Ze gaan je opbellen en informeren hierover! 

Hoi  ik werd vandaag gebeld door de netbeheerder voor een afspraak voor een nameting, maar nu krijg ik een email van jullie dat de aansluiting op die dag plaatsvindt.... niet door Guideon dus die email van jullie lijkt niet helemaal te kloppen.... 

Zitten we nog wel in dezelfde stap in het proces (aansluiting nameten) volgens jullie systeem?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AnneLD, scherp van je en logische vraag die je stelt! Ik kan je inderdaad bevestigen dat je op die dag een afspraak hebt met de netwerkbeheerder. Momenteel is er ook nog géén afspraak met Guidion om een installatie in te plannen. Pas nadat de netwerkbeheerder de aansluiting heeft voltooid zullen wij Guidion aansturen voor de installatie van onze apparatuur. Mocht je nog andere vragen hebben, geef het gerust aan.

Fijn dat er een afspraak staat met de netwerkbeheerder, ik kijk ernaar uit! 🙂

Hoi, weer een volgende moeilijke discussie met een partner van Tmobile/Odido. We zijn inmiddels bij de stap dat Guidion de echte aansluiting kan gaan realiseren. Nu zit het glasvezel kastje in de meterkast (voorkant van het huis) en modem aan de achterkant; kabel kan niet via plinten want schuifdeuren op de route. De andere optie,  bestaande leiding,  hebben we ook niet. Dus... kabel moet via de kruipruimte van glasvezel kastje naar modem worden getrokken.

We hadden dit al besproken met Tmobile VOOR we dit hele traject ingingen, of dit wel mogelijk was, en ons werd verzekerd dat dit geen probleem zou zijn. 

Guidion vertelt me vandaag (na 2 weken emailen zonder antwoord) doodleuk "dat doen we niet mevrouw".

Dus wederom de vraag aan jullie om dit op te lossen zodat we misschien binnen een half jaar nog van glasvezel internet gebruik kunnen maken. 

 

P.s. de klacht over de verpeste oprit door aanleg van het glasvezel aansluitpunt is ook nog steeds niet opgelost/in behandeling genomen. 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @AnneLD ,

De ONT en de router worden elkaar geplaatst naast de FTU.  Anders dan Guidion werkzaamheden laten uitvoeren kent Odido niet en een kabeltraject door een kruipkelder is werk voor een electrotechnisch installatie bureau, niet een internet monteur. Dit staat ook niet bij de “extra werkzaamheden" die je bij Guidion kunt bestellen. 

Je kunt dus wel vanaf de router jouw netwerk gaan bouwen. Bijvoorbeeld met Kabels, MOCA's of door het creeren van een wifi (MESH) netwerk.

De router/ modem aansluiting zit aan de andere kant van het huis en zou zelfs niet vervangen moeten worden volgens de informatie die we vooraf hebben opgevraagd. De medewerker vertelde ons toen dat de aanlegger van de glasvezel verbinding met ons zou overleggen waar het kastje geplaatst zou worden; volgens hun kon dit prima en lag de volgende stap weer bij jullie. Iets van kastje naar de muur dus.

Ook liggen bij ons in huis alle kabels vanaf het modem van de huidige DSL aansluiting en die ga ik zeker niet om willen leggen. 

Als dit dus niet mogelijk is allemaal, laat dan die glasvezel maar zitten. Dan heb ik hier gewoon nodeloos een paar maanden aan verspild. 

Graag wil ik dan nog wel mijn oprit netjes teruggelegd hebben want dit kan echt niet.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @AnneLD 

Je praat hier met medeklanten. Ik denk even met je mee in oplossingen.  De plek van de router is niet heel belangrijk,  je kunt vanaf daar met de benoemde zaken een netwerk gaan bouwen. Maar als je wilt annuleren dan kun je het beste even de klantenservice bellen.

Reageer