Beantwoord

Kosten glasvezelaanleg en huisaansluiting

  • 30 January 2022
  • 6 reacties
  • 307 Bekeken

Reputatie 1

Goedendag,

 

Ik zou graag willen weten of er kosten zijn om de glasvezelkabel te zoeken en aan te sluiten in huis.

Volgens de postcodechecker moet er glasvezel zijn maar waar weet ik niet, omdat dit bij de vorige bewoners is gebeurd. En dit is ook niet meer na te vragen bij hun.

Dus ik weet ook niet waar die ligt in huis of in de tuin.

Ik hoop op bericht van jullie.

Gr. Frank

icon

Beste antwoord door Waqqas 30 January 2022, 17:14

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @frank190189 

Wanneer je een glasvezel abonnement hebt afgesloten dan betaal je in de meeste gevallen geen extra kosten aan de netwerkbeheerder/aannemer voor het naar binnen brengen van de kabel en realiseren van een aansluitpunt.

Mochten er toch extra werkzaamheden nodig zijn om de kabel naar binnen te brengen dan ontvang je hier een offerte van.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @frank190189, van harte welkom op de Community!

Als ik je goed begrijp, weet je niet zeker of en waar het glasvezelaansluitpunt in je woning zit, klopt dat? In de meeste gevallen bevindt het FTU (aansluitpunt) zich in of rond de meterkast of woonkamer. Het is wat lastiger te duiden waar precies omdat, in tegenstelling tot een ISRA-punt bij DSL, een FTU geplaatst wordt op de meest handige locatie waar de vezel naar binnengetrokken kan worden. In enkele gevallen, afhankelijk van je woning, wordt een FTU op een minder aangename locatie geplaatst uit strategische overweging - bijvoorbeeld in de keuken of toiletruimte. Geen zorgen, dit gebeurt zeer zelden. 

Zoals @Waqqas aangeeft, zijn de kosten voor aanleg in 90 procent van de gevallen voor de aannemer/provider, met als uitzondering de daadwerkelijke installatiekosten zelf; hiervan vergoedt T-Mobile de helft waardoor je bij een nieuw glasvezelabonnement nog maar € 37,50 voor de installatiekosten betaalt (dit staat los van de aansluitkosten). In nieuwe gebieden waar T-Mobile haar eigen netwerk aanlegt, worden deze kosten zelfs volledig vergoed.

Mocht je nog met vragen zitten, schroom dan niet om ons om hulp/advies te vragen. We zitten altijd voor je klaar! 😄

Reputatie 1

Klopt dat ik niet weet waar de kabel ligt. In de meterkast ligt die niet. En in de kruipruimte van de woonkamer weet ik niet omdat ik niet zomaar onder de vloer kan komen. 

Dus stel de kabel is in de kruipruimte geschoten, dan zou deze er van buitenuit weer uit gehaald moeten worden en anders de woonkamer binnen moeten komen.

En daar zou ik dan ook graag de opties in horen.

Reputatie 7
Badge +15

@frank190189

De kabel ligt meestal onder een tegel voor de gevel of hij hij moet nog vanuit de stoep naar de gevel worden geschoten.

Als de kabel al naar binnen was gebracht dan zou er ook al een glasvezelaansluitpunt aanwezig moeten zijn.

Reputatie 1

Dan moet die ergens buiten liggen maar dan zou ik graag willen weten waar, zodat ik niet de hele tuin hoef om te spitten.

En ik neem aan dat diegene die de kabel legt dat die ook vastlegt waar de kabel ligt. Anders kun je nooit iets weer vinden in de grond.

Reputatie 7
Badge +4

I4 infra op telegram je postcode huisnummer sturen.

F 1000AA 1 krijg je de beschikbaarheid te zien.