Nieuwe aanvraag voor glasvezel in bestaand glasvezelnetwerk, wachten op gemeente vergunning?

  • 25 July 2023
  • 3 reacties
  • 92 Bekeken

Ruim anderhalf jaar geleden is in de gehele wijk glasvezel aangelegd bij iedereen tot aan de erfgrens en meerdere (directe) buren in de straat zijn al actief gebruiker van het glasvezelnetwerk van T-Mobile. Destijds kon ik nog niet overstappen naar T-Mobile wegens lopende contract bij Ziggo, maar nu dat "contractvrij" is besloten half maart in te gaan op een zeer prettige aanbieding van T-Mobile.

Inmiddels is door ODF begin juni het glasvezelpunt geïnstalleerd in de meterkast, maar vanwege een letterlijke kink in de kabel, kon de verbinding niet opgeleverd worden. Niet kort daarop ben ik op vakantie gegaan, dit ook gemeld bij ODF voor hun planning, maar plots stond (zonder aankondiging) de storingsmonteur voor de deur. Telefonisch heb ik met hem een afspraak gemaakt voor na de vakantie.

Begin juli is dezelfde storingsmonteur langs geweest om de storing te verhelpen (was hardnekkig blijkbaar want zijn van 09:00 tot 15:30 bezig geweest, tussen de voordeur en de stoep zijn 2 stukken glasvezel weg geknipt en opnieuw gelast). Tijdens de reparatie zijn ze meerdere malen in de auto gestapt, naar mijn idee richting een wijkcentrale, want ze hadden een klein kastje aan het aansluitpunt laten hangen (anders dan hun grote monitor). Uiteindelijk is de storing volgens de monteur verholpen en is vertrokken.

Drie weken geleden een check gedaan bij T-Mobile om te vragen of de storing bij hun inmiddels is afgemeld zodat de afspraak gemaakt kan worden met Guidion, maar daar werd mij verteld dat de verbinding nog steeds "On-Hold" staat vanwege een vergunningsaanvraag bij de gemeente om (onbedoeld) beton te verwijderen boven het distributiepunt.

De telefonische medewerker van T-Mobile was behulpzaam alleen toch begrijp ik het nog niet (en de prognose voor oplevering al helemaal niet, "ergens dit jaar hopelijk wel", zeker als meerdere buren al gewoon een actieve glasvezelverbinding hebben). ODF heeft drie weken geleden een status update gevraagd van de aannemer, maar daar heb ik ook niets meer terug op gehoord. 

Moet T-Mobile voor elke nieuwe aansluiting in een bestaande wijk met al actieve glasvezelklanten binnen het distributiepunt, deze openen om de losse vezel op de bundel te verbinden? Als dat zo is en mijn glasvezel is in tegenstelling tot mijn buren nog niet verbonden in het distributiepunt, dan heeft de storingsmonteur daar niet kunnen testen. (want geblokkeerd door beton), waar heeft de storingsmonteur dan in hemelsnaam aan "de andere kant van de lijn" zijn apparatuur aan gehangen?? Hij is wel 3 of 4 keer met zijn collega weg geweest en hebben telefonisch contact met elkaar gehad..

Als hij niet bij het geblokkeerde distributiepunt kan komen dan is dit in de wijkcentrale geweest, toch? Dus als dit in de wijkcentrale is dan is mijn verbinding al verbonden in het distributiepunt, toch? Waarom moet T-Mobile dan alsnog in het distributiepunt zijn en hangt mijn aanvraag nu stil op de vergunningsaanvraag bij de gemeente?

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hi @Lesley van Rijn, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic begint, er lijkt iets niet helemaal goed te lopen. Ik heb voor de zekerheid Fiber aan de mouw getrokken en het verhaal uitgelegd. Zij gaan je opbellen met een update over de oplevering, ook heb ik gevraagd om dit te chasen en op te pakken. Houd je telefoon goed in de gaten! Hopelijk wordt het nu een stuk duidelijker. 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Lesley van Rijn, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic begint, er lijkt iets niet helemaal goed te lopen. Ik heb voor de zekerheid Fiber aan de mouw getrokken en het verhaal uitgelegd. Zij gaan je opbellen met een update over de oplevering, ook heb ik gevraagd om dit te chasen en op te pakken. Houd je telefoon goed in de gaten! Hopelijk wordt het nu een stuk duidelijker. 

Hallo @Tommie,

Ik ben maandag gebeld, maar helaas weer het vage antwoord: “In ons systeem staat (lees hierboven)…. Ik ga vragen of onze aannemer contact met u opneemt”. Niets duidelijker. Uiteraard geen opvolging vanuit ODF. Wekt lekker vertrouwen zo, als ik hier een jaar aan vast zit! 

Gelukkig heb ik mijn provider nog niet opgezegd, en begin eerlijk te twijfelen of ik dat überhaupt wel moet gaan doen na zo’n belabberde start en continue van het kastje naar de muur gestuurd te worden. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Lesley van Rijn, Fiber heeft het voor je doorgezet naar de onderaannemer. Hopelijk wordt er snel contact met je opgezocht!  

Reageer