Beantwoord

Nieuwe glasvezelaansluiting op lastige plek.

  • 20 July 2022
  • 6 reacties
  • 205 Bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Wij wonen in De Meern, waar nu net overal in de stoepen glasvezel is aangelegd. Daarna via T-mobile een abonnement aangevraagd. De stappen als volgt zouden zijn (letterlijk uit mail T-mobile):

  1. Onze aannemer neemt contact met je op voor een zogenaamde schouwafspraak. De schouwer gaat kijken hoe en waar de kabel het beste naar binnen getrokken kan worden.
  2. Na de schouwing maakt de aannemer een nieuwe afspraak met je voor het aanleggen van het aansluitpunt.
  3. Als laatste komt onze installatiepartner Guidion langs voor de installatie. Je ontvangt een e-mail om hiervoor een afspraak te maken. Een week voor de installatie ontvang je het installatiepakket via de post met een Track & Trace code.
  4. Na de installatie nemen we nog telefonisch contact met je op om te bespreken of alles naar wens is verlopen.

Nu nam het fiber bedrijf contact met ons op, dus afspraak gemaakt. Gisteren waren ze hier, maar kwamen niet voor stap 1, maar meteen stap 2. Ze kwamen dus de glasvezel door de voortuin schieten. Die jongens mochten deze alleen afmonteren in de meterkast. Maar nu wonen we in een ouder huis, waar ziggo, kpn, etc allemaal in de trapkast (4 meter verder) zit. Daar komen dus ook alle UTP kabels en (nu nog) coax kabels in uit. Daar wil ik dus ook het modem hebben.

Nu kan ik een afspraak gaan maken met Guidion (stap 3), maar kunnen zij dan wel mijn modem gewoon in de trapkast hangen, en een kabeltje van de meterkast daarheen trekken in de kruipruimte?

Of kan ik er niet meer omheen en moet het modem in de meterkast komen en moet ik al mn kabels opnieuw gaan trekken?

Ben benieuwd of T-mobile hier wat over kan zeggen, of anderen in de community die zoiets hebben mee gemaakt. 

icon

Beste antwoord door Waqqas 20 July 2022, 17:48

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jeroenloes 

De router hoeft niet perse in de meterkast te komen, indien mogelijk dan zou de Guidion monteur een internetkabel vanaf de mediaconverter in de meterkast naar de trapkast kunnen aanleggen. Meestal is dit niet gratis en betaal je dus Meerkosten

Informeer Guidion ook hierover zodat ze er rekening mee kunnen houden, het telefoonnummer is 088 2000 151.

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Jeroenloes  Welkom bij de club😂 (community 

Ik had zelf al de voorbereidingen getroffen.

Een extra stopcontact in de meterkast.

Het modem staat voor mij het best in de huiskamer dus wij hebben zelf al van te voren een kabeltje onder de vloer getrokken.  Guidion moest alleen nog de kabeltjes inprikken (ach hij moest iets te doen hebben) 

Dus als je kan zorgen dat het modem ergens anders kan is het aan jouw om te beslissen waar!. 
Lees de meerkosten van @Waqqas soms is het slimmer (mits mogelijk) om de kabels alvast zelf door te trekken.

Succes en hopelijk kan je snel gaan genieten van Tmobile 

Reputatie 1

@CrisTien en @Waqqas bedankt voor jullie info. Lees ik het goed als het zo aangesloten wordt?

  • Glasvezelpunt in meterkast (heet dat bij glas ook een ISRA punt?)
  • Daar komt de media converter op met een glasverbinding
  • Vanuit media converter komt er een UTP naar modem toe?

Als dat zo is, kan ik inderdaad zelf al een UTP van de meterkast naar de trapkast leggen (tussen media converter en modem) en hoeft Guidion die er alleen maar in te klikken.

Reputatie 7
Badge +14

Exact. Zo kan het gaan. Zorg wel voor een goede (b.v. CAT 6) kabel en test die van tevoren. Als die kabel niet werkt zal Guidion de Zyxel router toch in de meterkast plaatsen. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jeroenloes

In de meterkast wordt de glasvezelkabel afgewerkt op een glasvezelaansluitpunt (FTU), hierop of er naast komt een mediaconverter die ook stroom nodig heeft, vanaf de mediaconverter gaat er een internetkabel naar de router. Deze internetkabel mag tot 100 meter lang zijn als je een CAT6 internetkabel gebruikt.

Reputatie 1

Bedank voor de info! Ik zorg zelf voor een goede CAT6 kabel van de meterkast naar de trapkast dan. Stroom is in beide kasten aanwezig.